کد خبر: ۶۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش:
سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان گفت: ایران در قبال استفاده از عنوان مجعول در رقابت‌های فوتبال و بسکتبال سکوت نخواهد کرد و دلیل کارهای اینفانتینو رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) نیز مشخص است.

آوای نشاط: محمدحسن تقی‌زاده سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا به تشریح آخرین اقدامات و پیگیری‌های انجام شده درخصوص برگزاری مسابقات بسکتبال غرب آسیا در ایران و استفاده از عنوان مجعول برای این رقابت‌ها، اظهار کرد: ما این اتفاق را بیشتر به چشم یک شیطنت رسانه‌ای می‌بینیم. البته تابلویی در محل ورزشگاه میزبان نصب شد که حاوی یک عنوان جعلی بود. موضوع رسمی ما این است که خلیج فارس همیشه خلیج فارس است. نه یک کلمه کم‌تر و نه یک کلمه بیشتر. مسئولان و مردم ما روی این مسئله حساسیت دارند. جامعه بسکتبال هم از این قاعده مستثنا نیست. نکته عجیبی که وجود دارد این‌که چرا در این برهه زمانی چنین حواشی برای فدراسیون بسکتبال ما ایجاد می‌شود؛ آن هم فدراسیونی که درحال رقم زدن نتایج خوب است و باید این مسئله مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

تقی‌زاده با اشاره به تقسیم‌بندی قاره آسیا توسط کنفدراسیون آسیا به ۶ زون مرکزی، شرقی، جنوبی، جنوب‌غربی، غربی و خلیج (فارس) گفت: درحقیقت کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمره زون خلیج قرار می‌گیرند که حدود ۲۵ سال پیش مورد تقسیم‌بندی قرار گرفته‌اند. این اسم از این تقسیم‌بندی نشات گرفته است. البته مسئولان فدراسیون بسکتبال بعد از اتفاقات اخیر بیانیه‌ای صادر و موضوع رسمی خود را اعلام کردند. حتی بنده طی صحبتی که با داوری رئیس فدراسیون داشتم، وی گفت طراحی این تابلو برعهده فیبا بوده و وی نیز تذکرات لازم را داده تا برطرف شود. فدراسیون همچنان درحال پیگیری و رایزنی است.

سرپرست دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در واکنش به رخ دادن اتفاق مشابه در جریان مسابقات فوتبال جام کشورهای عربی به میزبانی عراق، اعتراض رسمی ایران به فیفا و بی‌توجهی اینفانتینو و نگرانی از تکرار این بی‌توجهی توسط فیبا، گفت: ما به منشور المپیک پایبندیم و طبق قاعده، فدراسیون‌های جهانی و کنفدراسیون آسیا هم باید به منشور المپیک پایبند باشند. فدراسیون فوتبال ما اعتراض رسمی خود را انجام داد و درحال پیگیری است.

وی ادامه داد: ما با چنین مقوله‌هایی کنار نمی‌آییم. به‌خصوص این‌که یک کشور از عنوانی جعلی استفاده کند. حتی اگر این نام مجعول را ثبت هم کرده‌ باشند، محلی از اعراب ندارد. جمهوری اسلامی ایران سکوت نخواهد کرد و نهادها و مسئولان مربوطه درحال کار هستند. همان‌طور که معاون حقوقی وزارت ورزش اعلام کرد، پیگیری‌های حقوقی با همکاری نهادهای مرتبط در کشور در حال انجام است و ان‌شاا... از طریق نهادهای بین‌المللی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

تقی‌زاده در واکنش به تکرار عنوان جعلی توسط اینفانتینو رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال هم عنوان کرد: دلایل کار اینفانتینو مشخص است و هر ببیننده و خواننده‌ای می‌تواند متوجه داستان و چرایی کار او شود.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: