کد خبر: ۶۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
در مناظره معاونان فعلی و پیشین ریاست جمهوری در حوزه زنان عنوان شد
معاونان فعلی و پیشین ریاست جمهوری در حوزه زنان و خانواده در مناظره ای به بررسی و نقد سیاست گذاری حوزه زنان پرداختند.

آوای نشاط: در ابتدای این برنامه معصومه ابتکار با گرامی داشت یاد و خاطره ۱۷ هزار شهید زن، به حوادث پس از فوت مرحوم مهسا امینی اشاره و اظهار کرد: یاد تمامی کسانی که پس از فوت مرحوم مهسا امینی چه از طرف مردم و چه از طرف مدافعان امنیت جان باختند و باعث شد مردم در این حوادث تلخ عزادار و ماتم زده شوند گرامی باد.

وی در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به آمدن روزی که افراد به خاطر افکار و دیدگاه خود هزینه ندهند، زندان نروند و هیچ زن و مرد خبرنگار، وکیل، هنرمند و استاد به خاطر حرف و دیدگاه خود هزینه نبیند، ادامه داد: به امید روزی که برگردیم به اصولی که همه در سال ۵۷ به آن وفا دار بودیم اما در زمانی بسیاری از این مسائل فراموش شد. باید نگاه مادرانه به این جوانان داشته باشیم و این جوانان و معترضان را فرزندان خود بدانیم؛ همانطور که رهبر انقلاب این نگاه را دارند و شهید سلیمانی نیز این نگاه را داشتند.

وی تاکیدکرد: در حالی که در بدترین هجمه دشمن هستیم و دشمنان  ایران نه تنها انقلاب اسلامی بلکه موجودیت ایران را بر نمی‌تابند، باید به نسل جوان فرصت دهیم و نسل جوان را درک کنیم.

ابتکار ادامه داد: این را میگویم چون امروز مسئولیت دولتی ندارم. امروز از زبان مردم و غیردولتی می‌توانم صحبت کنم و این مطالب را بگویم.

ابتکار؛ جوانان مطالبه دارند، فریب‌خورده نیستند

وی به بیان مطالباتی که مردم و جوانان با او در میان گذاشتند پرداخت و عنوان کرد: مطالبه دارند که ما را جزو فریب خوردگان نبینید. می‌گویند ما جوانان برای این کشور دردمندیم پس ما را درک کنید.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم، خطاب  به مجری برنامه اظهار کرد: ایکاش به جای من یکی از فعالین زن منتقد و معترض را دعوت کرده بودید و اجازه می‌دادید حرفشان را بزنند. این جوانان می‌گویند ما تریبون نداریم و  کسی نیست حرف مار ا در مجموعه حاکمیت بزند. البته وقتی ما در دولت بودیم تریبون خاصی نداشتیم، امکان خاص رسانه ملی برای ارتباط با مردم را نداشتیم. اما باید امروز این صداها را بشنویم و فرصت را فراهم کنیم تا گفتگو شکل گیرد.

ابتکار با بیان اینکه مطابق با آمارها جمعیت قابل توجهی از جامعه ایرانی مطالبی دارند که می‌خواهند شنیده شود، بیان کرد: شاید برخی از این مطالبات لزوما با استاندارهای حاکم سازگار نباشد اما ضروری است جامعه ما این واقعیت ها را بشنود. یک عذرخواهی ساده می‌توانست ماجرای مرحوم مهسا امینی را به این شدت و حدت نرساند.

«زن، زندگی، آزادی» با ارزش‌های دینی همخوان است

ابتکار در ادامه سخنانش به شعار "زن، زندگی، ازادی" اشاره کرد و توضیح داد: شعار زن، زندگی و آزادی و خیلی از دیگر شعارها با ارزشهای دینی و انقلابی و فرهنگی ما همخوانی دارد، مگر مطالبات اصلی مردم در انقلاب ۵۷ آزادی نبود؟. مگر مطالبه آزادی جزو مباحث متعالی دینی ما نیست؟. مگر آزادی  یکی از موضوعات مورد تاکید امام نبود؟ مگر این آرمان ها را ما به این راحتی می‌توانیم از دست دهیم و فراموش کنیم؟. باید دید چه مشکلاتی پیش آمده که امروز نسل جوان احساس می‌کند حتی اگر آزادی به زبان آورده می‌شود اما مفهوم خود در اندیشه و بیان را در عمل از دست داده است.

گشت ارشاد مخرب است

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به صدمه ای که برخوردهای قهری می‌تواند بر جامعه بزند، درباره گشت ارشاد، اظهار کرد: گشت ارشاد سالها مورد انتقاد کارشناسان بود، کارشناسان نقد داشتند این شیوه برخورد مخرب است. هم به روح و روان جوانان آسیب می‌زند و هم نتیجه بخش نیست .

معاون زنان سابق ریاست جمهوری تاکید کرد که نمی‌توان مفاهیم باارزشی مثل حجاب را ازطریق برخورد قهری پیش برد. اما متاسفانه گوش شنوا نبود و عده ای بر طبل سخت گیری حجاب کماکان می‌کوبیدند. در دوره اخیر نیز موارد متعددی بود از ماجرای ون گرفته تا ماجراهای دیگر؛ بالاخره اصلاح این مساله و رویکرد و نگاهی که توام با حفظ حقوق و توجه به حقوق ذاتی انسان باشد؛ مطالبه مهم ما در آستانه دهه فجر است.

خزعلی: تساوی غربی ، ظلم به زن است

در ادامه این مناظره، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه به عنوان شخصی حقیقی و نه حقوقی در این مناظره حاضر شده است، اظهار کرد: مناظره در مکتب انقلاب ما بوده و هست، انقلاب ما با آن پا گرفته و مناظره سبک و سیره اهل بیت بوده است. وقتی می‌توانسم با استدلال و عقلانیت مطلبی را مطرح کنیم؛ از مناظرات استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به حضور او در این مناظره با توجه به مسئولیت فعلی او در دولت توضیح داد: به این افراد گفتم مسئولیت من خادمی است و کار من کاری علمی است. طبیعتا باید در مناظره علمی حرف هایمان را بزنیم.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در دولت سیزدهم، در بخش دیگری ازسخنان خود درباره سیاست گذاری مسائل زنان، اظهار کرد: ما مبانی خود را اسلام و مکتب خود را اهل بیت می‌دانیم. امام خمینی(ره) اولین کسی بود که با انقلاب اسلامی این مبانی و اینکه چه انتظاری از زن داریم و چه خدماتی باید به زن ارائه شود را برای ما تبیین و روشن کرد.

خزعلی با اشاره به نگاه محمدرضا شاه به زن و اسارتی که در نگاه ابزاری به زن در دوره شاه وجود داشت گفت: تعبیری که در مصاحبه شاه نیز وجود دارد که او معتقد است زن ها حتی از عهده آشپزی هم برنمی‌آیند. بنابراین وقتی از آزادی نام می‌برد یعنی زنان بتوانند به صورت ابزاری در جامعه باشند و استفاده ابزاری از زن شود و حکومت به اهداف مد نظر برسد.

نگاه امام (ره) به زن بر مبنای عقلانیت بود

وی با تاکید بر اینکه نگاه امام خمینی (ره) به زن بر مبنای عقلانیت بود، خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب عده ای به امام گفتند از ادارات زن ها را جمع کنند اما امام گفتند اتفاقا حالا موقعی است که زن ها بیرون آیند. شاید من و خانم دکتر ابتکار از نمونه هایی هستیم که امام این زمینه را به ما داد. خانم دکتر ابتکار آن زمان دانشجو بودند و من دانش آموز بودم. ایشان رفتند لانه جاسوسی و من دوره کمک رسانی و امداد دیدم و جبهه رفتم. اینها را چه چیزی جز نگاه امام خمینی (ره) که معتقد بودند زن باید حضور فعال در بخش‌های مختلف داشته باشد، فراهم کرد؟ امام به ما زمینه فعالیت را نشان داد و از جایگاه ابزاری زن را خارج کرد.

خزعلی در ادامه سخنان خود به اثرات مخرب دیدگاه لیبرالی و نیز فمینیستی به زن اشاره کرد و گفت: تفکرهای خاصی که یک بار زن را دون می‌بیند، یکبار زن را در راه مبارزه برای رسیدن به مرد می‌بیند و باری دیگر زن را در سطح عالی می‌بیند همه  به افراط و تفریط کشیده می‌شود. نمونه آخر فمینیست نیز شاید نهضت «می تو» بود.

تساوی غربی نه اما عدالت بله

وی تاکید کرد: تساوی غربی نه اما عدالت بله. چرا از تبعیض مثبت استفاده می‌کنیم؟، چرا ترحم می‌کنیم و احساس می‌کنیم زن چیزی کم دارد و باید به او کمک کنیم؟. عدالت عین رسیدن حق است و حق مسلمی است که به دلیل ویژگی ها و مسولیت ها به زن داده شده است. لذا خیلی از ویژگی هایی که در دین ما است را باید قدر بدانیم و اگر مشکلاتی است باید آنها را رفع کنیم.

خزعلی با اشاره به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری درباره لزوم جلوگیری از ظلم به زنان در خانه، گفت: رهبری تاکید کردند گاهی در خانه به زنان ظلم می‌شود و باید قانون هایی داشته باشیم تا نگذاریم ظلم به زنان شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره توجه دولت سیزدهم به دختران دهه هشتادی، اظهار کرد: تلاش کردیم در همه سفرهای استانی و در تهران حرف ها را گوش کنیم و خیلی راحت آنچه در دلشان هست را بگویند. به  آقای جبلی نیز پیشنهاد دادم باکسی را به صورت خاص برای گفتمان زنان و دختران باز کنند، اینها حرف هایشان را بگویند و ما از ایده هایشان استفاده کنیم.

وی  در بخش دیگر سخنان خود به شعار "زن، زندگی، آزادی" اشاره کرد و افزود: زن، زندگی، ازادی در اسلام است و آزادی شعار انقلاب است. ما برای آزادی حرکت کردیم.  زن و زندگی از جمله تعابیری است که در حرف های رهبری و انقلاب است. این تعبیر رهبری است که زن باید از مرد سالاری غربی و از آنچه برایش تعریف می‌کنند و در هویت زن نیست آزاد شود.

تشویق به فرزندآوری اقتصاد خوب می‌خواهد

معصومه ابتکار  در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: امروز یکی از اساتید دانشگاه به من گفت به این برنامه که می‌روی بگو در مساله تغذیه زنان جای نگرانی جدی وجود دارد چراکه با این شرایط دشوار اقتصادی اگر مردم از تغذیه خود بزنند به نسل آینده آسیب می‌رسد، سطح هوش ایرانیان پایین می‌آید. حال که انقدر روی فرزندآوری تاکید داریم در ابتدا باید شرایط اقتصادی را بهبود ببخشیم. به دلیل فشارهای اقتصادی سفره ایرانی‌ها کوچک می‌شود. بله جنگ اقتصادی بود و هست. بدترین دوره آن نیز در دولت دوازدهم تحمیل شد اما دولت فعلی مدعی است که می‌تواند بدون تعامل با دنیا معضلات اقتصادی را حل کند و با این شعار روی کار آمد، با این حال روز به روز مشکلات حادتر و تحقق عدالت جنستی سخت تر می‌شود.

وی با اشاره به اعتراضات متولدین دهه هفتاد و هشتاد، ادامه داد: نسل دهه هفتاد و هشتاد به شرایط اعتراض دارند، دلشان می‌خواهد خوب زندگی کنند. این جوانان از تبعیض‌ها و کمبودها احساس درد می‌کنند.

خزعلی: با یک دروغ کشوری را به آشوب می‌کشند

انسیه خزعلی در پاسخ به سخنان  ابتکار در خصوص انتصاب زنان در مناسب مختلف توضیح داد: ما در یک دوره ای وزیر زن هم داشتیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا  علیرغم وجود وفاق بر سر برخی مسایل حوزه زنان اما مسیر در دولت‌های مختلف آنطور که باید پیش نرفته است؟، اظهار کرد: افراط ها خیلی اوقات موجب تفریط ها شده است. گاهی افراط در مسائل زنان به طوری که این مسائل یک جانبه دیده شده؛ باعث شده است طرف مقابل موضع گیری تفریطی داشته باشد که هر دو بد است و به زنان صدمه زده است.

معاون فعلی امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در خصوص لزوم به کارگیری زنان در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: ما این همه زنان نخبه داریم و مانعی برای تصدی اینها نیست. ۴۵ درصد متخصصین ما زن هستند. گاهی یک زن و گاهی دو زن در شوراهای عالی و تصمیم گیری دولت سیزدهم عضو هستند.

وی با بیان اینکه آزادی خیلی خوب است اما مهم آن است که چگونه از ازادی تعبیر می‌شود، افزود: با یک دروغ به اسم آزادی کشوری را به آشوب می‌کشند. بله آزادی شعار ما هم هست، اما معنی این چه است؟. غیر از این بود که در عراق و سوریه با این دروغ ها منافع ملت ها را تهدید کردند تا به  منافع خود برسند؟. چرا ما نباید کلمات ظاهر فریب را که پشتش هیچی نیست را بشناسیم؟. سقط جنین در آمریکا را با دروغ آزاد کردند. گفتند جنین ناخواسته است و در اثر تعدی است و شما اجازه سقط نمی‌دهید. دادگاه تشکیل دادند و قانون تصویب کردند. اما همان فرد بعد ۵۰ سال می‌گوید دروغ گفتم. اگر غرب را هم می‌گیریم غربی را بگیریم که با فرهنگ ما سازگار باشد. ۷۰ میلیون غربی می‌گویند مخالف سقط جنین هستند.

وقتی فردی زنش را در حمام می‌کشد ساکتیم!

خزعلی گفت: در موارد دیگر وقتی فردی زنش را در حمام می‌کشد، به روی خود نمی‌آوریم و محکوم نمی‌کنیم. مسائلی که از مسلمات و مربوط به حقوق زنان و حقوق شهروندی‌شان است. چرا در قضایای آبان از شخص فرمانداری که دستور تیر داده دفاع می‌کنیم اما اکنون در برابر کسانی که بسیجی را می‌کشند سکوت می‌کنیم. این دوگانه ها و چندگانه ها مردم را ناامید و خسته می‌کند ومردم احساس می‌کنند صداقت وجود ندارد. باید تجدید نظری در رویه ها شود.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در پاسخ به اظهارات ابتکار که گفته بود "به دلیل فشارهای اقتصادی سفره ایرانی‌ها کوچک می‌شود"، عنوان کرد: خیلی سفره ها کوچک شده اما چه کسی مقصر است؟‌. این دولت که تازه آمده است و اگر آن سیری که وجود داشت پیش می‌رفت شرایط چطور می‌شد؟. این دولت کشور را با تورم ۶۰ درصد تحویل گرفت و الان تورم ۴۰ درصد است. کی مقصر است؟. هی بگویم جوانان نا امید اند و مهاجرت می‌کنند، اما چه کسی اکثر این سال‌ها بر سر کار بوده و چه کسی در این سالها در حوزه زنان سیاست گذاری کرده است؟

ورزشگاه چرا به فیفا التماس کنیم

خزعلی با طرح این پرسش که چرا ما اصلاح امور را از بیرون می‌خواهیم، گفت: برای مثال در خصوص مساله ورزشگاه چرا به فیفا التماس کنیم وقتی خودمان می‌توانیم زیرساخت‌ها را آماده کنیم؟ چرا ترک فعل می‌کنیم؟

وی در پایان سخنان خود افزود: ما معتقدیم خانم ها خیلی خوب می‌توانند گفتگو کنند. اجازه دهید گفتگوی خانم ها ادامه یابد.

معصومه ابتکار پس از انسیه خزعلی خطاب به مجری برنامه اظهار کرد: معترضین را به این برنامه بیاورید تا مردم حرف هایشان را بزنند. در آستانه دهه فجر هستیم و امیدوارم تمام زندانیان بی‌گناه، آنهایی که فقط به خاطر اظهار نظر و اعلام مواضع در زندان هستند، آزاد شوند.

انسیه خزعلی در واکنش به این سخنان معصومه ابتکار گفت: فکر نمی‌کنم کسی به خاطر اظهار نظر زندان باشد.

معصومه ابتکار اما در پاسخ به خزعلی خاطر نشان کرد: مورد زیاد است. زنان تاثیرگذار هم زیاد بودند. نظیر مریم میرزا خانی‌هایی که ما برایش جایزه‌ای گذاشتیم نیز وجود داشتند اما نادیده گرفته شدند.

انسیه خزعلی در پاسخ به ابتکار گفت: انشاءالله بعد از این نیز نظیر مریم میرزاخانی ها شناسایی می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: