کد خبر: ۶۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
در جدول جهانی کشور‌های با هوای آلوده جهان
دیروز ایران در جدول جهانی کشور‌های با هوای آلوده جهان، با شاخص ۱۶۵، در ردیف ۱۷ جدول ایستاد و آلودگی هوای کشور در تمام ساعات روز در حدی بود که نه تنها در به روز رسانی‌های این جدول در وب‌سایت Waqi.info جایگاه ایران بهبود نداشت، حتی در ساعاتی این رتبه به دلیل افزایش آلودگی کشور تنزل داشت و حوالی عصر، ایران به پانزدهمین کشور آلوده جهان تبدیل شد، اما ساعاتی بعد دوباره به ردیف هفدهم جدول بازگشت.

آوای نشاط: دیروز در آخرین به‌روزرسانی این جدول پیش از اتمام این گزارش در ساعت ۱۸ عصر، عربستان سعودی با شاخص ۱۶۸ رتبه بدتر از ایران داشت و کشور‌های لیبریا، هند، قطر، بنگلادش، تاجیکستان، بورکینافاسو، چین، تایلند، ترکیه، میانمار، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، لائوس و مغولستان در ردیف ۱۵ کشور دارای هوای آلوده‌تر از ایران بودند.

در این جدول جهانی، شهر‌های مسجدسلیمان، قزوین، تهران، نظرآباد، کرج، ورامین، شوشتر، قرچک، آبیک و نهاوند، آلوده‌ترین شهر‌های ایران با شاخص آلایندگی بالای ۱۵۱ بودند. جدول‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم دیروز گزارش‌های مشابه جدول جهانی کشور‌های آلوده داشتند و طبق گزارش ظهر سامانه پایش کیفی هوای کشور، دیروز ۲۲ شهر ایران هوای در وضعیت ناسالم داشتند و شاخص آلایندگی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در این شهر‌ها بالای ۱۵۰ بود.

اصفهان، مبارکه، کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، تهران، اسلامشهر، پاکدشت، ورامین، پیشوا، قرچک، اهواز، شوشتر، اندیمشک، دزفول، مسجدسلیمان، قزوین، آبیک، الوند، قروه، نهاوند و ملایر، ۲۲ شهر آلوده دیروز ایران بودند و از میان این شهرها، مسجدسلیمان، قزوین، تهران و الوند با شاخص آلایندگی بالای ۱۷۰، ۴ شهر آلوده‌تر و مسجدسلیمان با شاخص ۱۸۷، آلوده‌ترین شهر کشور بودند.

جدول‌های متناوبی که سازمان حفاظت محیط زیست منتشر می‌کند، نشان می‌دهد کیفیت هوای آن تعداد از شهر‌های ایران که هر ساله با خطر کاهش کیفیت هوا مواجهند، امسال به مراتب بدتر از پارسال بوده و گزارش‌های متناوب سازمان هوا‌شناسی هم به خصوص در نیمه دوم امسال نشان می‌دهد که کیفیت هوای شهر‌ها در استان‌های سردسیر، مناطق استخراج نفت و گاز و همچنین واقع در بستر گرفتار خشکسالی به مراتب بدتر از پارسال شده است.

از ابتدای هفته جاری و در ادامه روندی از اعلام ماندگاری آلودگی هوا که به نظر می‌رسد پایان ناپذیر است، سازمان هواشناسی در پیش‌بینی‌های خود از ماندگاری هوای سرد، کاهش تدریجی دما و افزایش و انباشت آلاینده‌های جوی به‌ویژه در مناطق پرتردد، پرجمعیت شهری و صنعتی استان تهران در روز‌های آینده خبر داد و با تاکید بر اینکه «هوای تهران سردتر و آلوده‌تر می‌شود» اعلام کرد که تا پایان هفته، وضعیت هوای تهران، کرج، تبریز، قم، سمنان، اصفهان، مشهد، اراک، قزوین به وضعیت ناسالم تا بسیار ناسالم خواهد رسید.

پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور، دیروز و در آخرین نوبت از رصد درازمدت وضعیت گردش آلاینده‌ها در هوای شهر‌های بزرگ و صنعتی با درخواست مدیرکل مدیریت بحران استان تهران تکمیل شد که با اعلام صدور هشدار سطح نارنجی آلودگی هوا در استان، از مردم خواست از تردد غیرضرور در فضای باز و معابر شهری تهران خودداری کنند و گفت ماندگاری هوای آلوده در شهر تهران تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر که غیر از نوار جنوبی کشور، تمام مناطق با برودت هوا و کاهش دما مواجهند، متهم اصلی افزایش آلودگی در شهرها، مازوت‌سوزی نیروگاه‌های بخار و تولید برق و کارخانه‌های بزرگ از جمله کارخانه‌های تولید سیمان هستند اگرچه که دولت و مسوولان برخی نهاد‌ها ادعا می‌کنند که مازوت‌سوزی در کشور متوقف شده یا به حداقل و صرفا برای مصرف در شرایط اضطرار کاهش یافته، اما در گزارشی، بررسی و اعلام کردیم که برخلاف ادعای مسوولان، مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های بخار هم دایر بوده و هم ادامه دارد و هم مجوز مصرف این سوخت فسیلی، در مکاتبات رسمی مسوولان صادر شده است.

در این گزارش به تذکر محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس اشاره شده بود؛ تذکری بابت نامه‌نگاری وزیر نفت با شورای عالی امنیت ملی برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها. آصفری در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس از مجاز شدن استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های مجاور شهر‌ها و تاثیر جبران‌ناپذیر مصرف این سوخت فسیلی بر سلامت شهروندان انتقاد کرده بود.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: