کد خبر: ۶۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
پیامدهای گرانی اارز
موبایل خیلی وقت است که دیگر یک وسیله لازم و ضروری در زندگی آدم هاست، اصلا گویا در دنیایی که خدمات عموما در حال اینترنتی شدن هستند، دیگر زندگی بدون موبایل ممکن نیست، اما موبایل خریدن هم اینروزها کار هر کسی نیست!

آوای نشاط: تا قبل از شیوع کرونا لازم نبود بچه های مدرسه ای هم در خانه موبایل داشته باشند، در واقع کلا برخورداری دانش آموزان و ایجاد امکان ورود آنها به فضای اینترنت آنهم از طریق موبایل توصیه نمی شود، اما در دوران کرونا چاره ای نبود، مدارس غیرحضوری شدند و بسیاری از خانواده ها با چالش نبود یا کمبود موبایل در خانه مواجه شدند!

گرچه شیوع کرونا و لزوم استفاد از اپلیکیشن شاد و ضرورت حضور در کلاس مجازی برای دانشجویان، بازار خرید و فروش موبایل را رونق داد، اما بار سنگین خرید موبایل خانواده های بسیاری را بویژه در قشر ضعیف و متوسط تحت فشار قرار داد و غیر از والدینی که دانش آموز در خانه داشتند، صابون این شرایط بدجور به تن دانشجوها و آنهایی هم که به هر دلیل باید موبایل می خریدند، هم خورد.

کار به جایی کشید که برخی افراد هزینه هایی که برای کار خیر کنار گذاشته بودند را صرف خرید گوشی های موبایل و ارسال برای نیازمندان این کالایی کردند که تا همین چند سال پیش داشتنش از نان شب واجب تر نبود و حالا وسیله کسب درآمد و نان خوردن خیلی ها شده.

اگر از آنهایی که توانستند و می توانند گوشی جدید بخرند یا گوشی های قدیمی شان را عوض کنند، بگذریم اکثر کسانی که در این بخش نیازهایی دارند، به سمت تعمیر گوشی های قدیمی شان رفتند و به نوعی این بازار هم داغ شد و شاید از بازار خرید و فروش هم داغ تر.

البته بازار تعمیرات از چندی پیش از کرونا بواسطه سخت شدن شرایط اقتصادی کشور داغ شده بود، اما با برگزاری کلاس های مدارس و دانشگاه ها در بستر فضای مجازی و پر رونق شدن کسب و کارهای اینترنتی در آن دوران، این بازار داغ‌تر شد چرا که با توجه به قیمت بالای گوشی موبایل افراد یا توان خرید یک گوشی موبایل نو را ندارند یا دلشان نمی آمد میلیون ها تومان را صرف تعویض و ارتقای گوشی کنند و تلاش می کردند که با گوشی قدیمی خود کنار بیایند البته ناگفته نماند که هزینه تعمیرات گوشی نیز بالاست اما هنوز نسبت به خرید گوشی نو به صرفه است.

علی یکی از تعمیرکاران قدیمی موبایل می گوید: بیش از ۱۵ سال است که در این بازار وارد شده ام و افراد مختلف را دیده ام، در سالهای گذشته گوشی موبایل دست هرکسی نبود اما اکنون از کودک ۴ ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله موبایل دارند و نداشتن آن را عیبی بزرگ برای خود تلقی می کنند.

عمر متوسط هر گوشی موبایل ۴ تا ۵ سال است

وی با اشاره به اینکه میانگین عمر هر گوشی موبایل حدود ۴ تا ۵ سال است ادامه داد: البته اینگونه نیست که بعد از ۵ سال گوشی موبایل دیگر قابل استفاده نباشد، اما به هر حال کارکرد روز اول را هم ندارد. این را هم باید بپذیریم که گوشی های ساده تر قدیمی که اندروید نبودند قطعات بهتر و سالم تری داشتند، امروزه برندهای مختلف گوشی موبایل آمده و معلوم نیست چه قطعاتی در این موبایل ها به کار رفته است.

تعویض قطعات اصل و بدل!

علی ضمن گلایه از برخی تعمیرکاران گفت: از همکارنماهای خودم گلایه دارم که برخی در حین تعمیرات قطعات اصلی را با قطعات بدل جابجا می کنند و همین امر سبب کاهش عمر گوشی موبایل می شود. شریط اقتصادی وجدان را از برخی ربوده، هرچند تعداد این افراد انگشت شمار است و نمی توان در زمره صنف موبایل فروشان و تعمیرکاران آنها را جای داد، اما بهتر است مردم برای تعمیر گوشی های موبایل خود به نمایندگی ها یا مراکز مجاز مراجعه کنند.

وی مهمترین مشکل گوشی هایی که برای تعمیر می آیند را ضربه به صفحه عنوان کرد و گفت: از هر ۱۰۰ گوشی موبایل که برای تعمیر به مغازه می آید ۷۰ گوشی از ناحیه صفحه ضربه خورده که این مشکل بیشترین هزینه را برای افراد به دنبال دارد. به طور میانگین هزینه تعمیر صفحه و به قول خودمان گلس و ال‌سی‌دی تقریبا از یک میلیون شروع شده و بسته به نوع گوشی تا ۵  میلیون می رسد. هر روز حداقل ۱۰ تا ۱۵ موبایل برای تعمیر به مغازه می آید که برای هر تعمیر نیز حداقل ۲ تا ۳ روز زمان نیاز است.

بازار داغ گوشی دست دوم

علی ناراحت‌کننده‌ترین قسمت کار را زمانی می داند که پدری به مغازه مراجعه کرده و گفته "آقا ساده ترین موبایلی که بتوان شاد روی آن نصب کرد داری؟" و می گوید: از این آدم ها زیاد به مغازه ما مراجعه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیش ازکرونا هم بازار تعمیرات داغ بود اما با شیوع کرونا این بازار داغ‌تر شد چراکه رفته رفته با افزایش قیمت دلار قیمت موبایل هم بالا رفت و خانواده ها مجبور به تعمیرات گوشی های قدیمی خود شدند، البته در این بین بازار خرید گوشی دست دوم هم داغ شد، هرچند که تفاوت قیمت چندانی با گوشی نو ندارد اما به هر حال به گفته قدیمی ها "کاچی به از هیچی است".

موبایل بازها!

وی ادامه داد: برخی افراد نیز هستند که ما اصطلاحا آنها را موبایل باز می دانیم به این معنی که با آمدن مدل جدید یک برند، گوشی قدیمی خود را با گوشی جدید تعویض می کنند تا بالاترین مدل و برند را داشته باشند.

علی در میان حرف هایش از یک دغدغه دیگر سخن می گوید. او آروز می کند که ای کاش گوشی موبایل دست بچه ها نمی افتاد، اکنون در یک خانواده ۴ نفره ۴ گوشی موبایل وجود دارد، ولی اگر خانواده ها می دانستند این گوشی موبایل چه ضرری به فرزندشان می رساند هرگز یک گوشی اختصاصی به فرزندشان نمی دادند، اینکار مصداق همان "دوستی خاله خرسه" است.

به نظر علی اگر مجازی شدن درس ها ۵۰ درصد به آموزش کودکان لطمه زد، بازی با این موبایل ها ۵۰ درصد ضربه دیگر را به آنها وارد می کند. او می گوید: بچه ها فقط به دنبال این هستند که سریع نگاهی به کتاب بیندازند و به سراغ بازی های موبایلی خود بروند و این بزرگرین آسیب به آنهاست.

علی درآمد بازار موبایل را به نسبت خوب می داند و می گوید: با توجه به اینکه قیمت ها روزانه تغییر می کند می توان گفت درآمد این حرفه به نسبت خوب است اما سخت ترین قسمت این کار همان مسئولیت پذیری در حین تعمیرات است.

به گفته این تعمیرکار، کرونا مراجعین آنها را ۵۰ درصد افزایش داده چراکه استفاده بیشتر از گوشی بر کاهش عمر قطعات آن موثر است و وقتی دانش آموز یا دانشجویی در ساعت ممتد مثلا از صبح تا ظهر با گوشی به عنوان وسیله ای برای حضور در کلاس درس کار می کند یا وقتی فردی از گوشی موبایل به عنوان ابزار راه اندازی کسب و کار اینترنتی و تعامل با مشتری استفاده می کند، قطعا اینکار در زودرس شدن تعمیرات این وسیله بی اثر نخواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: