کد خبر: ۶۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
زمزمه بازسازی اوکراین با دارایی‌های بلوکه شده روس‌ها
آغاز جنگ اوکراین باعث شد که بسیاری از چهره‌های برجسته تجاری روسیه، دسترسی خود به دارایی‌هایشان در غرب را کاملا از دست دهند. رسانه‌های روسی میزان ثروت برباد رفته در سال ۲۰۲۲ را برآورد کرده‌اند.

آوای نشاط: چهره‌های برجسته تجاری روس در جریان جنگ اوکراین چقدر از دارایی‌های خود را از دست دادند؟ بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به نقل از رسانه‌های روسی، میلیاردهای روسی از پایان فوریه تا انتهای دسامبر ۲۰۲۲، بیش از ۹۳میلیارد دلار از دارایی خود را از دست داده‌اند؛ بدین معنا که بسیاری از دارایی‌های آنها در غرب بلوکه شده است. از این میزان، حدود ۴۶.۶میلیارد دلار تقریبا بلافاصله پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین و ۴۷میلیارد دلار باقیمانده نیز طی ماه‌های بعد با تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه از دست رفت. به ویژه این محدودیت‌ها، ثروتمندان روس نزدیک به قدرت را در روسیه هدف قرار داده است؛ به نحویکه بسیاری از چهره‌های برجسته تجاری، دسترسی خود به دارایی‌هایشان در غرب را کاملا از دست داده‌اند.

با این حال، میلیادرهای روسی تنها کسانی نبودند که شاهد کاهش ثروت خود در سال ۲۰۲۲ بودند. در مجموع ۵۰۰نفر از ثروتمندترین افراد جهان از سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۴ تریلیون دلار از دست داده‌اند.

نکته حائز اهمیت آنکه مسکو بارها از تحریم‌های غرب انتقاد کرده و اقدامات محدودکننده علیه بازرگانان روسی را «راهزنی بین‌المللی» و مسدود کردن دارایی‌های آنها را سرقت خوانده است. در این میان، بر اساس گزارش‌های دیگر نیز نشان می‌دهد، آلمان به منظور تامین مالی بازسازی اوکراین آماده استفاده از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه است که از سال گذشته در پی تحریم‌ها مسدود شده است؛ هر چند که تاکنون این تصمیم را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند.

اتحادیه اروپا و گروه هفت، حدود ۳۱۱میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه و میلیاردها دارایی متعلق به بازرگانان تحریم شده روسیه را مسدود کرده‌اند. رئیس کمیسیون اروپا، پیشتر عنوان کرده بود که اتحادیه اروپا به دنبال راه‌های قانونی برای مصادره دارایی‌های روسیه برای استفاده در اوکراین است. این در حالی است که تاکنون ایالات متحده به دلیل نگرانی از وارد شدن لطمه به شهرت این کشور به عنوان پناهگاه امن دارایی‌های خارجی، محتاط‌تر عمل کرده است.

بانک مرکزی روسیه اخیرا اعلام کرد، به‌رغم این واقعیت که دارایی‌های روسیه از نظر قانونی مصادره نشده است، اما شانس بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده روسیه به دلیل تحریم‌ها را بسیار کم می‌داند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: