کد خبر: ۶۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
پس از تیک آبی در اینستاگرام
اگر علامت تیک خاکستری را در کنار نام یک کاربر در توییتر دیدید، بدانید که این حساب کاربری، متعلق به یک نهاد یا مقام دولتی یا یک سازمان چندجانبه است.

آوای نشاط: تیک خاکستری در حالی کنار نام «سید ابراهیم رئیسی» در توییتر نشسته که فعالیت او در این صفحه در تمام مدت ریاست جمهوری‌اش، به طور مستمر تا امروز ادامه داشته است. آخرین مطلب رئیسی در توییتر در تاریخ ۱۴ دی‌ماه منتشر شده است.

 صفحه «سید ابراهیم رئیسی»، رییس دولت سیزدهم در توییتر تیک خاکستری گرفت. این اتفاق در حالی باعث انتقاد کاربران فضای مجازی شد که اختصاص تیک آبی به صفحه اینستاگرام رییسی در هفته‌های گذشته واکنش منفی بسیاری از کاربران را برانگیخته بود.

پلتفرم اینستاگرام، در هفته‌های نخست اعتراضات و در یک‌سالگی فعالیت دولت ابراهیم رئیسی فیلتر شد. دو ماه بعد، صفحه رییس جمهوری در همین پلتفرم «تیک آبی» گرفت. اخذ تیک آبی در اینستاگرام مستلزم نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات فراوان و احراز هویت صاحب صفحه است. این فرایند در حالی توسط ابراهیم رئیسی طی شده که اینستاگرام در ایران به دلایلی که توسط مسوولان، «امنیتی» خوانده شد، فیلتر بود و دسترسی مردم و کسب‌وکار‌ها به این پلتفرم بدون فیلترشکن همچنان غیر ممکن است.

هفته پیش بود که خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که وزارت ارتباطات، موظف شده فیلترشکن‌ها را شناسایی و از دسترس خارج کند. «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات ابراهیم رئیسی نیز در اوایل مهرماه اعلام کرده بود که استفاده از فیلترشکن‌ها باعث ایجاد ناامنی در ابزار‌های ارتباطی مردم خواهد شد و تلاش‌هایی برای جرم‌انگاری‌شدن آن درحال صورت‌گرفتن است.

طبق تصمیم جدید قرار است تولید کنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌های غیر مجاز، از این پس مشمول مجازات ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی شوند. پرسشی که خلق می‌شود این است: رییس جمهوری برای مکاتبه با اینستاگرام و توییتر، دو پلتفرمی که به طور رسمی فیلترند، برای اخذ تیک‌های آبی و خاکستری از کدام فیلترشکن استفاده کرده‌اند؟

روزنامه ایران در توجیه فعالیت پشت‌پرده رییس دولت در این دو پلتفرم گفته: «تیک آبی اینستاگرام رییسی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی صفحات جعلی است». این، اما بهانه خوبی برای فعالیت دولت در پلتفرمی که در یک سالگی فعالیتش فیلتر شده نیست.

روزنامه ایران همچنین نوشت: «یک بررسی ساده نشان می‌دهد صفحه رسمی آیت‌الله رئیسی پس از محدودیت‌های اخیر که به‌دلیل سوءاستفاده دشمنان از فضای مجازی صورت گرفته هیچ فعالیتی نداشته است». این بهانه حتی اگر در مورد فعالیت رئیسی در اینستاگرام صادق باشد، رسانه‌های وابسته به دولت، برای تیک خاکستری توییتر رییس جمهوری باید دنبال بهانه دیگری باشند.

تیک خاکستری در حالی کنار نام «سید ابراهیم رئیسی» در توییتر نشسته که فعالیت او در این صفحه در تمام مدت ریاست جمهوری‌اش، به طور مستمر تا امروز ادامه داشته است. آخرین مطلب رئیسی در توییتر در تاریخ ۱۴ دی‌ماه منتشر شده است.

رئیسی «تیک خاکستری توییتر» هم گرفتاگر علامت تیک خاکستری را در کنار نام یک کاربر در توییتر دیدید، بدانید که این حساب کاربری، متعلق به یک نهاد یا مقام دولتی یا یک سازمان چندجانبه است.

چرا رنگ تیک رئیسی، خاکستری است؟

ایلان ماسک، در اکتبر ۲۰۲۲ با پرداخت ۴۴ میلیارد دلار، صاحب توییتر شد و سیاست‌های جدیدی را برای مدیریت این شبکه اجتماعی اتخاذ کرد. یکی از اولین تغییرات بزرگ، اصلاح در رویه اخذ تیک آبی توسط کاربران بود که واکنش‌های منفی بسیاری در پی داشت. تیک آبی، برای نخستین بار در توییتر تحت طرح Twitter Blue ارائه می‌شود. هر کاربر می‌تواند با هزینه ۱۱ دلار ماهانه تیک آبی توییتر را دریافت کند.

این، اما تنها تغییر در تیک توییتری نیست. تیک‌های توییتر حالا با رنگ‌های خاکستری، آبی و طلایی ارایه می‌شوند. توییتر علائم بصری مانند برچسب‌ها و تیک‌ها را در صفحه‌های کابران این پلتفرم اعمال می‌کند. برخی از این شاخص‌ها توسط توییتر اعمال شده و برخی دیگر با عملکرد کاربر فعال می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: