کد خبر: ۶۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
امارات اولین کشور با حمل و نقل هوایی
دبی یکی از اولین انتخاب شرکت‌ها برای راه‌اندازی خودرو‌های پرنده در حال ظهور است

آوای نشاط: امارات متحده عربی با راه‌اندازی اولین مرکز ادغام تحرک هوایی پیشرفته در جهان، به اولین کشوری در جهان تبدیل شد که سیستم حمل‌ونقل هوایی درون‌شهری را آزمایش می‌کند.

حمل‌ونقل هوایی در داخل شهر‌ها از جمله رویا‌های قرن بیستمی است که روزبه‌روز به تحقق آن نزدیک‌تر می‌شویم. در حال حاضر، شرکت‌های خودروسازی معتبر و زیادی به این عرصه هیجان‌انگیز پا گذاشته‌اند، اما تحقق این رویای آینده‌نگرانه به بررسی‌های ایمنی بسیاری نیاز دارد.

ولید ابراهیم الرحمانی، دستیار مدیرکل استراتژی و امور بین‌الملل اداره کل هوانوردی تجاری امارات، در حاشیه کنفرانس مطبوعاتی که برای اعلام خبر راه‌اندازی اولین «مرکز هماهنگی حمل‌ونقل هوایی پیشرفته» در جهان برگزار شد، درباره آمادگی دبی برای آزمایش این طرح، گفت که فضای مخصوص فرود هلیکوپتر در بسیاری از برج‌های مسکونی دبی از قبل وجود دارد؛ هرچند به دلیل موانع اطراف برج‌های بلند، جنبه ایمنی هم موردتوجه قرار خواهد گرفت.

مرکز هماهنگی حمل‌ونقل هوایی پیشرفته محلی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد هواپیما‌های عمود پرواز الکتریکی «ای‌ولت» (eVTOL) را آزمایش و اجرا کنند.

این مرکز را شرکت «وی‌پورتس» (VPorts) که در طراحی، ساخت و بهره‌برداری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی پیشرفته تخصص دارد، با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری امارات متحده عربی و مرکز هوافضای محمد بن راشد خواهد ساخت.

الرحمانی پیش‌بینی کرده است استفاده تجاری از ای‌ولت «به شرط دریافت گواهینامه»، در سال ۲۰۲۵ یا بعد از آن محقق شود.

بیش از ۴۰۰ شرکت سازنده خودرو‌های الکتریکی پرنده یا ای‌ولت در جهان وجود دارند که تلاش می‌کنند محصولات ایمن‌تر و قابل‌اطمینان‌تری تولید کنند و بیشتر آن‌ها سال ۲۰۲۵ را سال ماشین‌های پرنده می‌دانند.

با این حال، دبی یکی از اولین مقاصد انتخابی شرکت‌ها برای راه‌اندازی خودرو‌های پرنده در حال ظهور است. پیش‌تر سازنده خودروی چینی اکس‌پنگ (XPeng) اولین پرواز عمومی موفق جهانی خودرو پرنده اکس۲ را در دبی انجام داده بود.

دکتر فتحی چبیل، مدیرعامل و بنیانگذار وی‌پورتس، نیز استفاده تجاری از خودرو‌های پرنده از سال ۲۰۲۵ را پیش‌بینی کرده است.

دستیار مدیرکل استراتژی و امور بین‌الملل اداره کل هوانوردی غیرنظامی امارات هم گفت که چارچوب نظارت بر ای‌ولت آماده است و بخشی که هنوز کامل نشده، صدور گواهینامه است. برای این موضوع دو گواهینامه اصلی وجود دارد. جنبه اول آن گواهینامه محصول برای اطمینان از شرایط پرواز ایمن و هماهنگی با مدیریت ترافیک هوایی و جنبه دوم جایی است که شرکت وی‌پورتس امکان امکان استفاده از چنین وسایل نقلیه‌ای را در حریم هوایی بالای شهر‌ها بدون تداخل با ترافیک هوایی، فراهم می‌کند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: