کد خبر: ۶۰۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
سال جهنمی غول‌های فناوری
ارزش سهام فروشگاه اینترنتی آمازون در سال ۲۰۲۲، به میزان ۵۱ درصد نزول کرد و صدها میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت کاست.

آوای نشاط:  سال ۲۰۲۲ سال جنهمی برای سهام ابرغول‌های فناوری به خصوص آمازون بود. ارزش سهام این فروشنده اینترنتی در سال ۲۰۲۲، بدترین عملکرد سالانه را از زمان فروپاشی دات کام داشت و ۵۱ درصد کاهش پیدا کرد که بزرگترین کاهش سالانه از سال ۲۰۰۰ است که ۸۰ درصد ریزش کرده بود. با این حال، عملکرد سهام آمازون بهتر از سهام شرکت‌های تسلا و متا بود که به ترتیب ۶۸ درصد و ۶۶ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کردند و بدترین عملکرد سالانه را در میان باارزش ترین شرکت‌های فناوری داشتند.

سرمایه بازار آمازون از ۱.۷ تریلیون دلار در ابتدای سال، به حدود ۸۳۴ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۲ رسید و این شرکت از کلوب شرکت‌های تریلیون دلاری، حذف شد.

عمده بداقبالی آمازون ناشی از وضعیت اقتصاد و فضای کلان بود. صعود نرخ تورم و افزایش نرخ بهره، سرمایه گذاران را از رشد دور کرد و به سمت شرکتهایی با حاشیه سود بالا کشاند که منطبق با جریان نقدینگی و سود نقدی بالا بود.

اما سرمایه گذاران آمازون، دلایل دیگری برای فروش سهام این شرکت داشتند. آمازون با کندی فروش روبرو شد و پیش بینی‌ها از رونق تجارت الکترونیکی در دوران پسا کرونا، درست از آب درنیامد. در اوج بحران پاندمی کووید، مصرف کنندگان برای خرید همه کالاهای مورد نیازشان از دستمال توالت گرفته تا ماسک و مبلمان، به فروشنده‌های آنلاینی مانند آمازون وابسته شدند و این امر، فروش آمازون را افزایش داد و سهام این شرکت را به رکورد بالایی رساند.

اما با بازگشایی اقتصاد، مصرف کنندگان به تدریج به خرید از فروشگاه‌ها و هزینه در بخش‌هایی مانند رستوران و سفر پرداختند که باعث ضعیف شدن رشد درآمد قابل ملاحظه آمازون شد. این وضعیت ابتدای سال ۲۰۲۲ که آمازون با هزینه‌های بالاتر مربوط به تورم، جنگ در اوکراین و محدودیت‌های زنجیره تامین روبرو شد، بدتر شد.

اندی جاسی، مدیرعامل آمازون که در ژوییه سال ۲۰۲۱، جانشین جف بزوس شد، تصدیق کرد که این شرکت برای پاسخگویی به تقاضای بالایی که در دوران پاندمی وجود داشت، کارکنان زیادی را استخدام کرده و شبکه انبارهایش را بیش از حد توسعه داده بود. آمازون از آن زمان، طرح‌های راه اندازی مراکز توزیع جدید را متوقف کرده و شمار کارکنانش را در سه ماهه دوم تعدیل کرد.

جاسی همچنین به بازبینی هزینه‌های مختلف این شرکت پرداخت که به تعطیلی بعضی از برنامه‌ها و توقف استخدام کارکنان اداری منتهی شد. آمازون ماه گذشته بزرگترین تعدیل کارکنان در تاریخ این شرکت را آغاز کرد که حذف ۱۰ هزار کارمند را به دنبال خواهد داشت. حتی بخش رایانش ابری آمازون که معمولا پناهگاه سرمایه‌گذاران بود، ضعیف‌ترین رشد درآمد را در سه ماهه سوم داشت.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، تحلیلگران متعدد با اشاره به استمرار موانع کلان و تداوم ضعف خرده فروشی آنلاین و رایانش ابری، برآوردشان از عملکرد مالی آمازون برای سال ۲۰۲۳ را پایین‌تر برده اند.

برچسب ها: آمازون ، فناوری ، سرمایه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: