کد خبر: ۵۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
شرط روسیه برای از سرگیری مذاکرات کنترل تسلیحاتی
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، در حالی که آمریکا به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دهد، مسکو هیچ دورنما و احتمالی برای از سرگیری مذاکرات با واشنگتن در مورد مسئله اساسی پیمان کنترل تسلیحاتی "استارت نو" نمی‌بیند.

آوای نشاط: ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای زنده با رادیو اسپوتنیک اظهار کرد: گویا آمریکا تمایل دارد تسلیحات بیشتری به این منطقه درگیر جنگ که فدراسیون روسیه را شامل می‌شود، ارسال کند. آن‌ها تمامی این تسلیحات را تامین خواهند کرد، آن‌ها رژیم کی‌یف را تشویق خواهند کرد تا خونریزی‌های بیشتری ایجاد شود، آن‌ها برای فعالیت‌های افراطی که تحت نظر افرادی متوهم در ریاست جمهوری اوکراین انجام می‌شود، پول اختصاص خواهند داد و سپس با آن‌ها دور یک میز خواهند نشست تا در مورد مسئله امنیت مشترک از جمله مواردی که منافع آن‌ها را در پی دارد، گفت‌وگو کنند.

زاخارووا ضمن تاکید بر این مسئله که پیمان "استارت نو" برای مسکو "با ارزش" است زیرا هم منافع روسیه و هم منافع آمریکا را در پی دارد، گفت: شروط لازم باید پیش از آغاز مذاکرات اجرا شوند.

قرار بود دیپلمات‌های روسیه و آمریکا روز سه‌شنبه در قاهره برای دور جدیدی از مذاکرات درباره تمدید این توافق که در اوایل سال ۲۰۲۶ میلادی منقضی می‌شود، دیدار کنند. با این حال، این دیدار کمی قبل از برگزاری آن لغو شد و تاریخ جدیدی برای برگزاری آن هنوز مشخص نشده است.

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه به راشا تودی گفته بود، این رویداد به تاریخ دیگری موکول می‌شود. در همین حال، سی‌ان‌ان به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن آماده مذاکره در زودترین تاریخ ممکن است و از سرگیری بازرسی‌های هسته‌ای تحت پیمان "استارت نو" را یک "اولویت" دانست.

استارت نو که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، عملا آخرین توافق کنترل تسلیحاتی بین این دو قدرت هسته‌ای از زمان خروج یکجانبه آمریکا از معاهده نیروهای هسته‌ای میان برد (INF) در سال ۲۰۱۹ است. این توافق تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را که ایالات متحده و روسیه می‌توانند در اختیار داشته باشند به ۱۵۵۰ کلاهک محدود می‌کند. همچنین ملزم می‌کند که هر طرف بیش از ۷۰۰ موشک بالستیک قاره پیما، موشک‌های بالستیک زیردریایی و بمب افکن هسته‌ای مستقر نداشته باشد. تعداد کل وسایل حمل و نقل هسته‌ای استراتژیک نیز نباید از ۸۰۰ دستگاه تجاوز کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: