کد خبر: ۵۹۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
فهرست صد اختراع برتر سال ۲۰۲۲ منتشر شد
هفته نامه خبری آمریکایی "تایم" اخیرا صد اختراع برتر سال ۲۰۲۲ در حوزه‌های مختلف را منتشر کرده است که در میان آنها جیمز وب از مهم‌ترین انتخاب‌هاست.

آوای نشاط: با نزدیک شدن به اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی، مجله "تایم" ۱۰۰ اختراع برتر سال را انتخاب می‌کند. اختراعاتی که دنیا را بهتر، هوشمندتر و حتی سرگرم‌کننده‌تر می‌کنند. امسال هم این مجله به رسم هر ساله خود این لیست ۱۰۰ تایی را منتشر کرده که عنوان بهترین‌های این لیست را می‌توان به اختراعات زیر نسبت داد. گفتنی است معیارهای اصلی در انتخاب این اختراعات برتر، اصالت، خلاقیت، تاثیر، جاه‌طلبی و اثربخشی آنها بوده است.

بزرگترین رصدخانه کیهانی که تا به حال اختراع شده است در صدر لیست این مجله قرار دارد. تلسکوپ فضایی "جیمز وب" که با نام‌های "وب" یا "JWST" نیز شناخته می‌شود، یک رصدخانه فضایی با قابلیت بالا است که برای ایجاد یک تحول انقلابی در زمینه‌های ستاره شناسی، از شکل‌گیری ستاره‌ها و تکامل کهکشان‌ها و رصد اولین کهکشان‌های جهان گرفته تا ویژگی‌های منظومه‌های سیاره‌ای طراحی شده است. آنچه در ابتدا به عنوان یک رصدخانه فضایی یک میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۷ پیشنهاد شده بود، به پروژه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری تبدیل شد که سرانجام روز شنبه ۲۵ دسامبر سال ۲۰۲۱ مصادف با ۴ دی ۱۴۰۰ به فضا رفت. طی ماه‌های گذشته نیز این تلسکوپ تصاویر دیدنی از هستی ثبت کرد. ساخت و توسعه تلسکوپ فضایی وب از سال ۱۹۹۶ آغاز شد و در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود، اما کمبود بودجه، نیاز به بررسی و آزمایش بیشتر و تغییر در طراحی همگی باعث به تعویق افتادن ماموریت آن تا سال گذشته شد در نهایت این تلسکوپ قدرتمند در تاریخ چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ در مدار خورشید و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین مستقر شد. این تلسکوپ چندین ماه را صرف آماده‌سازی ابزار خود کرد و در نهایت اولین تصاویر رسمی و تمام رنگی خود را طی دو روز در تاریخ ۲۱ و ۲۲ تیر منتشر کرد.

برچسب ها: جیمز وب ، استارلینگ ، تایم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: