کد خبر: ۵۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
ایلان ماسک، مدیرعامل جدید توییتر در ادامه تصمیمات هیجانی و آنی معروفش حالا اعلام کرده که قصد دارد گوشی اختصاصی خودش را تولید کند؛ تصمیمی که ظاهرا غول‌های فناوری را نگران کرده است. نارضایتی آن‌ها به این دلیل است که ماسک رقیب سرسختی محسوب می‌شود و آن‌ها به نوعی می‌خواهند از پیشروی بیش از حد او در دنیای فناوری جلوگیری کنند.

آوای نشاط: ایلان ماسک روز دوشنبه با انتشار توییتی اعلام کرد که اپل سفارش تبلیغات از توییتر را متوقف کرده و ممکن است اجازه انتشار اپلیکیشن این شبکه اجتماعی را در اپ‌استور ندهد.

ماسک در حالی چنین توییتی را منتشر کرده است که چندی پیش عنوان کرده بود که اگر اپل و گوگل بخواهند اپلیکیشن توییتر را از اپ‌استور و پلی‌استور حذف کنند، گوشی خودش را برای رقابت با آن‌ها می‌سازد.

آزادی بیان به سبک توییتر

ایلان ماسک روز دوشنبه با انتشار یک رشته توییت و طی یک نظرسنجی در آن، از کاربران پرسید که آیا اپل با آزادی بیان در آمریکا مخالف است؟ او حتی تیم کوک، مدیرعامل این شرکت را هم زیر پست خود تگ کرد.

موضوع جالب آن است که دیدگاه ماسک درباره آزادی بیان، متفاوت است؛ چرا که او در اقدامی جدید دست به تعلیق و مسدود کردن حساب کاربرانی زده است که اقداماتش در شرکت توییتر را مورد انتقاد قرار داده بودند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، برخی کاربران توییتر که به اقدامات ایلان ماسک در توییتر انتقاد کرده بودند، گفته‌اند که حساب‌های کاربری‌شان تعلیق شده یا به آن‌ها اعلام شده است که حساب کاربری خود را از توییتر حذف کنند.

دو کاربر توییتر در این خصوص به اینسایدر گفته‌اند که حساب توییتری آن‌ها تعلیق شده و چهار کاربر دیگر نیز مطلع شده‌اند که به دلیل آنچه رفتار‌های نفرت‌انگیز تلقی شده، متهم به سرپیچی از قوانین توییتر شده‌اند.

براساس بررسی‌های اینسایدر، یکی از کاربرانی که حسابش تعلیق شده، اقدام ماسک در بازگرداندن حساب کاربری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را به تمسخر گرفته بود. کاربر دیگری هم ماسک را به فرار مالیاتی متهم کرده بود. اما سایر کاربران به این پایگاه خبری گفته‌اند در توییت‌هایشان حتی اسمی هم از مالک توییتر به میان نیاورده بودند.

ماسک ماه گذشته طرح‌هایی برای ایجاد یک شورای تعدیل محتوا ارائه کرد که گفته می‌شود این شورا از افرادی با دیدگاه‌های بسیار متفاوت تشکیل می‌شود. وی پس از اعلام خبر این طرح، در توییتی نوشت که هیچ حساب کاربری قبل از تشکیل جلسه این شورا بازگردانده نمی‌شود، اما درست پس از آن بود که حساب کاربری ترامپ بازگردانده شد!

هرچند ترامپ - که پیش از بسته شدن حساب کاربری‌اش در توییتر به انتشار توییت‌های ناگهانی معروف بود- هنوز توییت جدیدی منتشر نکرده است. ماسک همچنین پیش از این اعلام کرده بود افرادی که حساب کاربری آن‌ها به دلایل جزئی و مشکوک تعلیق شده، از زندان توییتر آزاد می‌شوند.

 در پی تعلیق گسترده و بدون دلیل حساب کاربران در توییتر، ماسک با انتشار توییتی اعلام کرد: «اسناد توییتر درباره سرکوب آزادی بیان به زودی در این پلتفرم منتشر می‌شوند. مردم حق دارند بدانند در واقعیت چه اتفاقی افتاده است.» او چند ساعت پس از انتشار این توییت مجددا نوشت: «این نبردی برای آینده تمدن است. اگر آزادی بیان حتی در آمریکا از بین برود، تنها استبداد در پیش رو باقی می‌ماند.»

در همین راستا فاکس‌نیوز گزارش داد که منتقدان و به خصوص دموکرات‌ها، مدت‌زمان زیادی است که از توییتر شکایت دارند؛ چرا که به اعتقاد آن‌ها استاندارد‌های این شبکه اجتماعی در خصوص سانسور یا تعلیق حساب‌های کاربری، ناعادلانه و مبهم بوده است.

با این همه ماسک در ابتدا درباره انگیزه خرید این شبکه اجتماعی، عنوان کرده بود که مهم است که تمدن آینده، یک بستر دیجیتال مشترک داشته باشد که طیف وسیعی از اعتقادات بتوانند به شکلی سالم و بدون خشونت در آن بحث و گفتگو کنند. با این حال به‌نظر می‌رسد که ماسک، آزادی بیان را به شکلی که خودش دوست دارد، در این شبکه اجتماعی اعمال می‌کند.

بازار از دست رفته تبلیغات

به‌نظر می‌رسد که تنش میان ماسک و اپل به‌شدت بالا گرفته است؛ چرا که ماسک روز دوشنبه طی چند توییت به اپل حمله کرد. او در ابتدا اعلام کرد که این شرکت تبلیغاتش را در این شبکه اجتماعی متوقف و آن‌ها را تهدید کرده است که برنامه‌شان را از اپ‌استور حذف خواهد کرد.

این در حالی است از زمانی که ماسک مدیریت توییتر را برعهده گرفته، تغییرات بحث‌برانگیزی در این شرکت ایجاد کرده است و همین موضوع باعث شده شرکت‌های تبلیغاتی به مشتریان خود توصیه کنند که تا زمان پایداری وضعیت توییتر، از نمایش تبلیغات خود در این شبکه اجتماعی خودداری کنند.

با این حال، برخی بلاگر‌های اپل اعلام کرده‌اند که تبلیغات کوپرتینویی‌ها همچنان در این پلتفرم وجود دارد. این اتفاقات در حالی رخ داده است که ماسک اخیرا گفته بود اگر لازم باشد سراغ ساخت موبایلی برای رقابت با گوشی‌های اندرویدی و آی‌فون خواهد رفت. او حتی در یکی از توییت‌هایش از دریافت کارمزد ۳۰ درصدی اپل در اپ‌استور انتقاد کرده بود.

هرچند نارضایتی مدیران اپل از ماسک به عنوان سکان‌دار جدید توییتر کاملا مشهود است؛ چرا که «فیل شیلر» یکی از مدیران برجسته اپل به‌دنبال خرید توییتر توسط ماسک، حساب کاربری خود را از این شبکه اجتماعی حذف کرده بود. با این همه توییتر مدت‌هاست که با مقررات سختگیرانه اپ‌استور دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ چرا که اپل از طریق فروشگاه اپلیکیشن‌هایش فشار زیادی بر توسعه‌دهندگان و صاحبان اپلیکیشن‌ها وارد می‌کند و به نوعی آن‌ها را تماما تحت کنترل دارد.

این غول فناوری، شبکه‌های اجتماعی دیسکورد و تامبلر را هم به مخفی کردن برخی از محتوا‌های حساس وادار کرده بود. در تصدیق این موضوع، یکی از مدیران سابق توییتر پیش‌تر گفته بود که اپل و گوگل به این خاطر که فروشگاه‌های مادر را در دست دارند، بیشترین تاثیرگذاری را روی اداره این شبکه اجتماعی خواهند داشت.

تیم کوک، مدیرعامل اپل هم در مصاحبه‌ای درباره توییتر گفته بود: «آن‌ها می‌گویند به مدیریت محتوا‌ها ادامه می‌دهند. من هم روی ادامه‌دار بودن همین رویه حساب کرده‌ام.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: