کد خبر: ۵۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
قانونی که قرار بود سه ماهه اجرا شود و 15 سال طول کشید
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه از ماه‌های آینده که بررسی اسناد توسط بیمه‌ها انجام شود میزان دریافتی پرستاران بر اساس عملکرد و تعرفه خدمات آن‌ها خواهد بود، آخرین جزئیات اجرای "قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری" را تشریح کرد.

آوای نشاط: دکتر عباس عبادی به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار درباره وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال ۱۳۸۶ در مجلس به تصویب رسید و قرار بود تا سه ماه پس از تصویب این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن نوشته شود، اما اجرای آن ۱۵ سال به طول انجامید!

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم با عزم دولت اجرای این قانون آغاز شد و در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

پرداخت مبلغ علی‌الحساب به پرستاران در قالب تعرفه‌گذاری

وی افزود‌: سه سند برای اجرای قانون نیاز بود. سند اول مصوبه هیئت وزیران برای تعیین ارزش نسبی خدمات بود که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد؛ سند دوم رسیدگی به اسناد بود که توسط شورای عالی بیمه ابلاغ شد و سند سوم نیز آماده شدن زیرساخت‌های HIS بیمارستان‌ها بود تا خدمات پرستاری در صورتحساب بیمار لحاظ و درآمد‌های ناشی از تعرفه‌ها و سهم پرستاران احصا شود. مجموعه این اتفاقات از اردیبهشت تا پایان تیرماه سال جاری انجام گرفت و با پیگیری‌های مقام عالی وزارت بهداشت، اولین پرداختی بر اساس تعرفه‌گذاری از ۱۶ آبان ماه به بیمه سلامت انجام شد تا آن را به دانشگاه‌ها بدهند؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۶ آبان ماه تاکنون لیست کارکنان را احصا کردند و مبلغی به صورت علی‌الحساب به پرستاران پرداخت می‌کنند.

نحوه محاسبه پرداختی علی‌الحساب

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نحوه محاسبه پرداختی علی‌الحساب به پرستاران تصریح کرد: میانگین دریافتی همکاران در سه ماه اخیر، محاسبه و ضرب در ضریب ۲.۲ می‌شود و این مبلغ به عنوان کارانه به پرستاران پرداخت می‌شود، اما از ماه‌های آینده و زمانی که بررسی اسناد توسط بیمه‌ها انجام شود میزان دریافتی پرستاران بر اساس عملکرد و تعرفه خدمات آن‌ها خواهد بود.

میزان پوشش بیمه‌ای تعرفه خدمات پرستاری

وی درباره میزان پوشش بیمه‌ای تعرفه خدمات پرستاری گفت: در خدمات بستری، ۹۰ درصد هزینه‌های مربوط به تعرفه خدمات پرستاری را بیمه پایه پرداخت می‌کند و ۱۰ درصد فرانشیز نیز توسط بیماران پرداخت می‌شود؛ در بخش سرپایی نیز سهم بیمه پایه از تعرفه خدمات پرستاری ۷۰ درصد و میزان فرانشیز پرداختی بیماران، ۳۰ درصد است.

عبادی در پاسخ به این سؤال که آیا پایین بودن میزان پوشش بیمه‌ای در بخش سرپایی باعث افزایش پرداخت از جیب مردم نمی‌شود؟ بیان کرد: اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در درازمدت باعث کاهش پرداخت از جیب مردم نیز خواهد شد، زیرا هزینه برخی از خدمات که تا پیش از این پرستار ارائه می‌کردند، بر اساس تعرفه پزشکی از بیمار دریافت می‌شد که گران‌تر بود.

کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره معضل کمبود نیرو در حوزه پرستاری اظهار کرد: در حال حاضر به طور میانگین به ازای هر تخت ۰.۹۵ نفر پرستار یعنی کمتر از یک پرستار داریم، اما طبق استانداردها، به ۱.۸ نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی نیاز است.

وی با بیان این‌که همه ساله تعدادی از پرستاران بازنشسته می‌شوند و همزمان تعدادی تخت بیمارستانی نیز به کشور اضافه می‌شود که نیاز به نیرو‌های پرستاری را افزایش می‌دهد؛ خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش نیاز به نیروی پرستاری، جذب نیرو باید شتاب بیشتری داشته باشد و ضرورت دارد نهاد‌های دیگر مانند سازمان امور اداری و استخدامی به وزارت بهداشت مجوز‌های استخدامی جدید بدهد. در نظام سلامت سالانه حدود ۱۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند که ۴۰ درصد آن‌ها پرستار هستند و می‌توان گفت که سالانه حدود ۴۰۰۰ نفر از پرستاران، بازنشسته می‌شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به این که با پیری جمعیت نیاز به خدمات سلامت افزایش می‌یابد؛ گفت: مسئله سالمند شدن جمعیت می‌تواند در کمتر از ۲۰ سال آینده یک بحران جدی ایجاد کند البته کمبود پرستار در تمام نظام‌های سلامت جهان یک معضل مزمن است و با تسهیلاتی که کشور‌های پیشرفته ایجاد می‌کنند مهاجرت پرستاران از برخی کشور‌ها در حال افزایش است که این امر ناشی از مساعد نبودن شرایط کاری و استخدامی در کشورهاست.

درخواست سالانه ۱۲۵۰ پرستار برای دریافت گواهی مهاجرت!

وی درباره وضعیت مهاجرت پرستاران ابراز کرد: آمار رسمی از مهاجرت پرستاران نداریم، اما بر اساس اعلام سازمان نظام پرستاری، سالانه حدود ۱۲۵۰ هزار نفر برای گوداستندینگ (گواهی مورد نیاز برای مهاجرت) درخواست می‌دهند که البته ممکن است همه این افراد اقدام به مهاجرت نکنند.

آخرین خبر‌ها از جذب و استخدام پرستاران

عبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین خبر‌ها از جذب و استخدام پرستاران گفت: آخرین آزمون استخدامی پرستاران مربوط به بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بود که ۲۰ هزار نفر پرستار از این طریق جذب شدند البته ۶۶ هزار نفر از نیرو‌های سلامت نیز مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران شدند که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن‌ها از گروه پرستاری بودند.

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، جلسات متعددی در نهاد ریاست جمهوری با حضور مسئولان سازمان امور اداری و استخدامی برای جذب پرستاران برگزار شده، اما مصوبه نهایی هنوز ابلاغ نشده است؛ با وجود این قول مساعد داده شده که در نیمه دوم سال جاری، مجوز برگزاری آزمون استخدامی به وزارت بهداشت داده شود.

وی درباره آمار شهدای مدافع سلامت بیان کرد: پرونده حدود ۳۲۰ نفر از شهدای مدافع سلامت احراز شده که بخشی از این افراد، از گروه پرستاری هستند.

کمبود حداقل ۳۵۰ مرکز هوم‌کر در کشور

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره وضعیت مراکز ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل (مراکز هوم‌کر) تصریح کرد: بیش از ۱۳۵۰ مجوز تأسیس مرکز هوم‌کر در کشور صادر شده است؛ طبق استاندارد باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک مرکز خدمات مراقبت پرستاری در منزل داشته باشیم که بر این اساس ۳۵۰ مرکز کم داریم و باید حداقل ۱۷۰۰ مرکز هوم‌کر در کشور داشته باشیم. امیدواریم با دستورالعمل تسهیل راه‌اندازی کسب و کار‌ها به‌زودی به این استاندارد نزدیک شویم.

وی با بیان این‌که فهرست مراکز مجوزدار مراقبت پرستاری در منزل در سایت دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل دسترسی است؛ نبود پوشش بیمه‌ای برای ارائه این خدمات را از چالش‌های حوزه پرستاری در منزل عنوان و تصریح کرد: دبیرخانه شورای‌عالی بیمه، تعرفه خدمات هوم‌کر را مشخص کرده، اما این تعرفه‌ها هنوز تحت پوشش بیمه نیست و مردم باید به شکل آزاد این خدمات را دریافت کنند؛ البته بعضی از بیمه‌های تکمیلی و بیمه نیرو‌های مسلح برخی از خدمات پرستاری در منزل را پوشش می‌دهند، اما عمده مردم نمی‌توانند از این خدمات در قالب پوشش بیمه‌ای استفاده کنند. این در حالی است که ارائه خدمات پرستاری در منزل میزان بستری و بازگشت بیمار به بیمارستان را کاهش می‌دهد و بنابراین منافع اقتصادی زیادی در درازمدت برای بیمه‌ها دارد و باید در این بخش سرمایه گذاری شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: