کد خبر: ۵۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
سید ابراهیم رئیسی در نشست با نخست وزیر عراق:
رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به دیدگاه‌های مشترک ایران و عراق در مسائل منطقه ای و بین المللی گفت: گفتگو های بین هیأت عراقی و ایرانی در حل و فصل مسائل فی ما بین تاثیرگذار است.

آوای نشاط: حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از سفر وی به ایران، گفت: روابط ایران و عراق روابط معمولی نیست. روابط دو کشور ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و اوج این روابط را می‌توان در مراسم اربعین مشاهده کرد که چگونه مسلمانان از سراسر جهان شرکت می‌کنند و دولت و ملت عراق بهترین میزبانی را از زائرین ابا عبدالله الحسین دارند که جا دارد از دولت و ملت عراق بابت این میزبانی تشکر کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت عراق در آغاز کار خود است که جا دارد به آنها تبریک بگوییم و امیدواریم در این دوره جدید همکاری‌ها بین ایران و عراق گسترش پیدا کند. البته ما در حوزه‌های تجاری، فرهنگی، ترانزیت، علم و فناوری و مبارزه با تروریسم همکاری‌هایی داریم و امیدواریم که این همکاری‌ها در دوره جدید ارتقا پیدا کند.

وی افزود: از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و جرایم سازمان یافته جزو توافقات و مشترکات بین دو طرف است.

رئیسی با تاکید بر اینکه امنیت و صلح و ثبات در منطقه تنها توسط دولت‌ها و ملت‌های منطقه قابل تحقق است، خاطرنشان کرد: حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست و تنها مشکل آفرین است. همانگونه که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و دیگر منطق دنیا امنیت ایجاد نکرد در عراق نیز این حضور نمی‌تواند امنیت ایجاد کند و خروج آنها از منطقه ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: حضور نخست وزیر عراق در ایران می‌تواند گام بلندی در ارتقای روابط دو کشور باشد و مسائل تجاری، صادرات گاز و برق، موضوع مهم مذاکرات ماست که بدون تردید این سفر و گفتگو میان دو طرف می‌تواند در پیشبرد روابط دو کشور بسیار مؤثر باشد.

وی گفتگو و رایزنی پیرامون مسائل پولی و بانکی و صادرات نفت و گاز را از محورهای دیدار خود با طرف عراقی اعلام کرد و اظهارداشت: این سفر و گفتگو های بین هیأت عراقی و ایرانی در حل و فصل مسائل فی ما بین تأثیرگذار است.

رئیسی افزود: دیدگاه‌های مشترکی در روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی داریم و این حسن روابط دو جانبه به ارتقای روابط می‌انجامد. امید است در این سفر گام‌های ماندگاری برداشته شود.

رئیسی گفت: بحمدالله دیدگاه‌های مشترکی بین ما در خصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی وجود دارد و حتماً حسن روابط دوجانبه به ارتقا سطح روابط در سطح منطقه و بین المللی منجر خواهد شد.

وی افزود: امید است در این سفر و با تبادل هیئت‌ها بین دو کشور برای ارتقا روابط بین دو کشور گام‌های بلندی برداشته شود.

السودانی: ملت و دولت عراق حمایت‌های ایران را فراموش نخواهند کرد

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز در این نشست خبری مشترک ضمن تشکر از میزبانی دولت ایران گفت: بنابر دعوت کریمانه از سوی جناب آقای رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز ما در تهران هستیم تا در رابطه با روابط دوجانبه میان دو کشور از جمله مسائل اقتصادی و امنیتی به بحث بنشینیم و آخرین تحولات منطقه و بین الملل را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: سفر امروز برای تقویت روابط تاریخی میان عراق و ایران است. همچنین نقاط مشترکی که میان دو ملت وجود دارد و برای ما مؤکد می‌سازد که بر توافقات برای گسترش روابط عمل کنیم. ‌

السودانی گفت: ملت و دولت عراق ابداً حمایت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در سالیان گذشته بویژه از سال ۲۰۰۳ به بعد از آغاز جنگ علیه تروریست‌های داعش را فراموش نخواهد کرد. این حمایت‌ها در زمینه‌های حضور مستشاران نظامی و برادرانی که در این جنگ حاضر شدند و جان خود را در کنار برادران عراقی خود در نبرد حق علیه باطل تقدیم کردند.

وی افزود: تاریخ روابط دو کشور تاکید دارد بر همکاری‌ها و همراهی مشترک برای مقابله با چالش‌های پیش رو از جمله خطر تروریسم، افراطی گری و مواد مخدر که امنیت ملت‌های منطقه را به خاطر می‌اندازد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: