کد خبر: ۵۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
دو روز پس از مرگ مشکوک یکی از پناهجویان در مرکز مهاجرتی بدنام منستون واقع در جنوب شرق انگلیس، همراه پناهجوی دیگری به بیمارستان با لباس فرم‌های مخصوص پزشکی در جنوب غرب انگلیس، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال سوء استفاده ژنتیکی و شیوع عمدی ویروس‌های خطرناک در بین مهاجران را افزایش داده است.

آوای نشاط: نشریه سان چاپ لندن گزارش داد که در پی وقوع «حادثه پزشکی» در محل نگه داری مهاجران در شهر «نیوکای» واقع در جنوب غرب انگلیس ماموران با لباس محافظ حاضر شده و یکی از پناهجویان را با اسکورت ویژه از این محل خارج کرده‌اند. سخنگوی آژانس امنیت بهداشت انگلیس اعلام کرد که این سازمان در جریان این حادثه و انتقال فرد مزبور به بیمارستان قرار گرفته است. وی افزود که نامبرده تحت درمان است، اما توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

بر اساس گزارش سان، دو خودروی آمبولانس، یک ون مخصوص «واکنش به حوادث»، خودروی پزشک و چندین خودروی پلیس در پی این حادثه بیرون مرکز یادشده حاضر شدند. شاهدان عینی خودروی مخصوص آزمایش سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس را هم رویت کرده‌اند.

تارنمای ام‌اس‌ان گزارش داد که این حادثه در دست بررسی است اما پرونده آن دست پلیس نیست.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش وزارت کشور انگلیس از مرگ پناه‌جویی در بیمارستان خبر داد که در مرکز مهاجرتی منستون نگهداری می‌شد. طبق گزارش‌های منتشر شده او روز جمعه ناخوش‌احوال و به بیمارستان منتقل شد؛ اما یک روز بعد از دنیا رفت. روزنامه دیلی تلگراف به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد که نامبرده ۱۲ نوامبر، با قایق بادی وارد خاک انگلیس و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. وی سه روز بعد از بیمارستان ترخیص و به مرکز مهاجرتی منستون منتقل شد اما به فاصله کوتاهی دوباره راهی بیمارستان شد.

یووت کوپر وزیر کشور دولت در سایه خواستار انجام تحقیقات کامل درباره این حادثه شده است. انتقادها به سیاست‌های مهاجرتی انگلیس، کشوری که مدعی حقوق بشر است همواره مطرح بوده اما از زمانی که طرح انتقال پناهجویان غیرقانونی به کشور روآندا را به اجرا گذاشته، اعتراض‌ها شدت گرفته است.

چندی پیش روزنامه گاردین در یادداشتی تکان‌دهنده گزارش داد که چگونه انگلیس کودکان پناهنده را که از طریق کانال مانش به این کشور مهاجرت می کنند بزرگسال جا زده و بستر حقوقی اخراج آن‌ها به روآندا را فراهم می‌کند.

در این گزارش یکی از کودکان نقل کرده است:« به ما گفتند که باید تاریخ تولد خود را تغییر دهیم و خود را بزرگتر معرفی کنیم. وعده دادند اگر تاریخ تولدمان را بزرگتر کنیم، ما را سوار اتوبوس می کنند و از مرکز خارج می‌شویم. من هم چون سختی کشیده‌ بودم، سردم بود، گفتم هرطور صلاح می‌دانید چون فقط می‌خواستم بیرون بروم.»

گاردین در ادامه نوشت که طبق گزارش‌های منتشر شده، طبقه‌بندی اشتباه کودکان به عنوان بزرگسال، آنها را در معرض خطر آزار و اذیت جنسی قرار می‌دهد. این درحالیست که پس از ارزیابی های صورت گرفته، اکثر کسانی که در ابتدا توسط وزارت کشور بزرگسال ارزیابی شدند، بعدا مشخص شد که کودک هستند.

«مدی هریس» از شبکه حقوق بشر انگلیس هم اظهار داشت: «به نفع دولت است که با این کودکان به‌عنوان بزرگسالان رفتار کند، زیرا فرصتی برای آنها فراهم می‌کند تا آنها را از بریتانیا بیرون کند. پیشتر کودکانی که به عنوان بزرگسال شناسایی شده بودند با ما تماس گرفته و گفته‌اند که وزارت کشور قصد دارد آنها را به رواندا منتقل کند. همچنین کودکی که اخیراً وارد انگلیس شده به ما گفته که ماموران مرزی به او هشدار داده‌اند که اگر نگوید بزرگسال است، چند هفته در منستون نگه داشته خواهد شد و هیچ‌کس به او کمک نخواهد کرد.»

سوئلا براورمن وزیر کشور انگلیس پیشتر در اظهاراتی که خبرساز شد ادعا کردکه فقط حزب حاکم محافظه‌کار نسبت به آنچه تهاجم مهاجران به انگلیس نامید جدی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: