کد خبر: ۵۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
رئیس جمهور ترکیه تأکید کرد که عملیات نظامی در شمال سوریه و عراق محدود به حملات هوایی نخواهد بود و در صورت نیاز از نیروهای زمینی نیز استفاده خواهد شد.

آوای نشاط: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه حین بازگشت از قطر در گفتگو با خبرنگاران گفت: عملیات هوایی در شمال عراق و سوریه موفقیت آمیز بود. در این عملیات حدود ۷۰ جنگنده و پهپاد شرکت کردند. ما ۸۹ هدف را با موفقیت منهدم کردیم که شامل پناهگاه‌ها، مخفیگاه‌ها و تونل‌ها، انبارهای مهمات، مقرها و پادگان‌های آموزشی تروریست‌هایی بود که کشور و امنیت مرزهای ما در شمال سوریه و عراق را تهدید می‌کنند. در زمان کنونی ۴۵ هدف تروریستی در عمق ۱۴۰ کیلومتری شمال عراق و ۴۴ هدف در عمق ۲۰ کیلومتری سوریه مورد حمله قرار گرفتند. با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه دیدار کردم و او مرا در جریان آخرین تحولات گذاشت.

وی گفت که مذاکراتی با رؤسای جمهور آمریکا و روسیه درباره عملیات هوایی "پنجه-شمشیر" در شمال سوریه و عراق نداشته است.

اردوغان افزود: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌دانند که ما می‌توانیم هر زمان که بخواهیم این عملیات را انجام دهیم. ما منتظر اجازه هیچ کسی نمی‌مانیم و آمریکا از این به بعد باید این را خوب بفهمد.

اردوغان گفت: بسیار ناراحتیم از اینکه هم پیمان ترکیه در ناتو (آمریکا) در سال‌های اخیر هزاران کامیون مهمات و سلاح برای مناطق سوری که تروریست‌ها در آنجا فعال هستند، فرستاده است. این روند از دوره باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ادامه داشته است و در دوره بایدن نیز تغییری نکرده است.

اردوغان گفت: عملیات نظامی در شمال سوریه و عراق قطعا محدود به حملات هوایی نخواهد بود و بعد از بررسی و مشورت از نیروی زمینی نیز استفاده خواهد شد. ستاد ارتش ترکیه و وزارت دفاع درباره مشارکت نیروی زمینی تصمیم خواهند گرفت.

پیش از این روزنامه ینی شفق ترکیه گزارش داد، عملیات هوایی ترکیه در شمال سوریه می‌تواند اولین گام به سوی عملیات زمینی باشد.

پیشتر خبرگزاری کردی فرات (ANF) گزارش داده بود که ترکیه بار دیگر به شهر کوبانی در شمال سوریه حمله هوایی کرده است.

فرهاد شامی، رئیس مرکز رسانه‌ای نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها (قسد)، شامگاه شنبه در توییتر نوشت که هواپیماهای ترکیه در حال حمله به شهر کوبانی هستند. به دنبال آن خبرگزاری آناتولی به نقل از وزارت دفاع ترکیه گزارش داد که یک عملیات هوایی علیه ی‌پ‌گ، شاخه نظامی پ‌ک‌ک یا همان حزب کارگران کردستان ترکیه که هر دو توسط آنکارا به عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی شده‌اند، در شمال سوریه و شمال عراق در حال انجام است.

روزنامه ینی شفق امروز دوشنبه گزارش داد که ۸۹ هدف "تروریست‌ها" در جریان عملیات هوایی در سوریه و عراق منهدم شد و بسیاری از رهبران پ‌ک‌ک از بین رفتند. این روزنامه گزارش داد که این عملیات هوایی اولین گام به سوی عملیات زمینی احتمالی در سوریه تلقی می‌شود.

به گزارش ینی شفق، عملیات ترکیه در ابتدا برای یکشنبه شب برنامه‌ریزی شده بود اما یک روز زودتر آغاز شد چون مقامات آمریکایی که از این عملیات مطلع شده بودند، از قبل آن را رمزگشایی کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: