کد خبر: ۵۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
اعطای مصونیت قضایی به محمد بن سلمان؛ نفاق سیاسی آمریکا
یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اقدام آمریکا در اعطای مصونیت قضایی به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی گفت: اقدام آمریکا نوعی نفاق سیاسی است و نشان می دهد ایالات متحده پذیرفته در آینده بن سلمان نقش فرادستی ایفا می کند و به جای پدرش قدرت را در دست می‌گیرد.

آوای نشاط: حسن هانی‌زاده در تحلیلی نسبت به مصونیت قضایی ایالات متحده به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقجی اظهار داشت: در واقع روابط عربستان و آمریکا بعد از سال ۲۰۲۰ و پیروزی جو بایدن از حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری به سمت چالش و اختلاف بین دموکرات ها وحاکمیت عربستان مخصوصا بن سلمان حرکت کرد، زیرا تیم بایدن معتقد است محمد بن سلمان به دلیل ماجراجویی و رفتارهای تهاجمی و قتل روزنامه نگار برجسته سعودی جمال خاشقجی و نقض حقوق بشر شایسته حاکمیت نیست و باید در انزوا قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: بر همین اساس در سال گذشته اختلافات میان واشنگتن و ریاض پر رنگ شد، اما بعد از انتخابات اخیر آمریکا و این که مجلس نمایندگان آمریکا در دست جمهوری خواهان افتاد،  احتمال دارد فشارها از سوی جمهوری خواهان به بایدن افزایش یابد، لذا چرخشی از سوی بایدن نسبت به برخی هم پیمانان منطقه ای از جمله عربستان صورت گرفت و احتمالا بنا به درخواست جمهوری خواهان بایدن یک مصونیت کامل سیاسی به بن سلمان داد. 

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در گذشته بن سلمان تحت تعقیب دادگاه فدرال آمریکا به دلیل  قتل جمال خاشقجی که تابعیت آمریکا را هم داشت، بود اما اکنون به دستور جو بایدن مصونیت لازم به او داده شد یکی از دلایلش این بود که بن سلمان نقش تخریبی و تهاجمی در برخی رخدادهای منطقه ای ایفا کرد. 

وی ادامه داد: در حوادث اخیر ایران نیز پشت این اتفاقات عربستان و برخی رسانه های وابسته به این رژیم قرار داشتند، بنابراین بایدن به بن سلمان که نقش تخریبی در اغتشاشات اخیر ایران داشت، پاداش اعطا کرد. در واقع این اقدام نوعی نفاق سیاسی است؛ چگونه ممکن است فردی که به دستگاه های اطلاعاتی جهان دستور قتل روزنامه نگار سعودی - آمریکایی را صادر می کند و از سوی دادگاه تحت تعقیب قرار دارد  ناگهان به او مصونیت سیاسی داده شود. 

هانی زاده افزود: این اقدام آمریکا نشان می دهد ایالات متحده پذیرفته در آینده، بن سلمان نقش فرادستی ایفا می‌کند و به جای پدر خود قدرت را در دست می گیرد، لذا این نفاق سیاسی در دست آمریکایی ها چه جمهوری خواه‌ها و چه دموکرات‌ها وجود دارد و افکار عمومی این حرکت جو بایدن که مصونیت سیاسی به  بن سلمان داده را فراموش نمی‌کند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که نفاق سیاسی جایگزین تعاملات بین المللی شده و به قاتلان و جنایکاران که منافع آمریکا را تامین کنند مصونیت داده می شود، اظهار داشت: اعطای مصونیت به بن سلمان به این معنی است که او می تواند آزادانه به کشورهای آمریکا و اروپا سفر کند و به نوعی مقدمه ای است تا در آینده نزدیک جانشین پدرش شود و قدرت را در عربستان در دست گیرد. بن سلمان می تواند در آینده نقش تهاجمی را به نیابت از آمریکا علیه محور مقاومت و ایران ایفا کند. 

وی با تاکید بر این که مساله بن سلمان کاملا پیچیده است، گفت: در حقیقت اخیرا بن سلمان نقش کاملا تخریبی در مسائل منطقه ایفا کرده و آمریکاییها بدون احترام به افکار  عمومی و این که بن سلمان صدها جوان شیعه را گردن زده به او مصونیت می دهند، این اقدام نشان می‌دهد که جامعه جهانی از مساله حقوق بشر، آزادی و دموکراسی به عنوان ابزاری برای کشورهای مستقل جهان استفاده می‌کند و این حقوق بشر و دموکراسی جایی در عربستان ندارد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: