کد خبر: ۵۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
وعده 6 سال پیش ولی‌عهد سعودی به مقامات قاهره برای ساخت پل مشترک بین مصر و عربستان بر روی دریای سرخ در حد حرف باقی مانده است.

آوای نشاط: پایگاه خبری روسیا الیوم در یادداشتی با عنوان «پروژه پل ملک سلمان که مصر و عربستان را به هم متصل می‌کند کجا غیبش زد»، نوشت: پروژه ساخت پل ملک سلمان که توسط مقامات سعودی در سال ۲۰۱۶ اعلام شد و قرار بود مصر و عربستان سعودی را از طریق دریای سرخ به هم متصل کند، در هاله‌ بزرگ از ابهام قرار دارد.

 طرح ساخت این پل در سال ۲۰۱۶ ارائه شد و قرار بود منطقه النبق در شبه جزیره سینا در مصر را به شمال غرب عربستان سعودی متصل کند به نحوی که انتقال از آفریقا به آسیا  تنها در مدت ۲۰ دقیقه ممکن می‌شود و  مسیر ترانزیت جهانی هم کوتاه خواهد شد؛ اما هیچ خبری از عملی شدن این طرح نیست.

روسیا الیوم به نقل از یک مقام که خواست نامش فاش نشود، آورده است: کار ساخت پل هنوز آغاز نشده و اظهارات و ویدئوهایی که درباره آغاز این پروژه منتشر می‌شود، بارها تکذیب شده است.

این در حالی است که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی تاکید کرده بود که فونداسیون پل تا قبل از سال ۲۰۲۰ اجرا خواهد شد و یک تیم متخصص در حال کار برای ساخت پل هستند؛ در حالی که هیچ نشانه‌ای از آغاز این پروژه تاکنون مشاهده نشده است.

به گفته منابع، این پروژه نیازمند مطالعات زیست محیطی، زمین شناسی و لرزه نگاری است، زیرا در منطقه‌ای واقع شده است که احتمال وقوع زلزله در دریا وجود دارد.

بر اساس اطلاعات موجود، این پل اولین پل ارتباطی دو طرف جهان عرب در آسیا و آفریقا خواهد بود و ضمن احیای گردشگری، مبادلات تجاری بین دو کشور و همچنین بین دو قاره را به سطح بی سابقه ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی شده بود، ساخت این پل که دولت عربستان وعده تامین بودجه آن را داده است، با هزینه‌ای بین چهار تا پنج میلیارد دلار (تقریباً ۱۸.۷ میلیارد ریال) حدود ۷ سال طول بکشد و طول پل به ۷ تا ۱۰ کیلومتر می‌رسد.

این پروژه به دلیل فاصله خالص طولانی بین دو پایه پل معلق در منطقه ای که قرار است پل ساخته شود، با مشکلات مهندسی زیادی روبرو است که در حال حاضر یک چالش مهندسی خارج از دانش مهندسی محسوب می‌شود.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در فروردین ۱۳۹۵ هجری شمسی در جریان سفر پنج روزه خود به قاهره ، از ساخت پل ارتباطی که دریای سرخ را به مصر متصل می‌کند خبر داده بود.

برچسب ها: بن سلمان ،
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: