کد خبر: ۵۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
یوسف قرضاوی از علمای برجسته اهل سنت که با مواضع و فتاوای خود عامل وحدت مسلمان بود با تکیه بر تفکرات وهابیت تندرو در مقابل سایر نحله‌های اسلامی از جمله تشیع ایستاد.

آوای نشاط ـ فرشته مسلمی: شیخ یوسف قرضاوی از علمای برجسته الازهر هفتم مهرماه درگذشت. رسانه های خبری به طور وسیع این خبر را پوشش داده و شخصیت‌ها و فعالان مذهبی و سیاسی جهان اسلام، واکنش‌های متفاوتی نسبت به درگذشت این اندیشمند نشان دادند.

شیخ وحدت گرایی که مخالف تشیع شد

شیخ قرضاوی از علمای الازهر سپتامبر ۱۹۲۶ در روستایی در استان «غربیه» مصر متولد شد، دو ساله بود كه پدرش را از دست داد و عمه‌اش سرپرستی‌ وی را بر عهده گرفت.

وی قبل از ده سالگی حافظ کل قرآن شد و تحصیلاتش در دوره ابتدایی و دبیرستان را با رتیه بالا در مدرسه عالی الازهر گذراند.

قرضاوی، مدتی به عنوان خطیب و  مدرس در مساجد قاهره فعالیت کرد تا اینکه سرپرست اداره مبلغین مصر شد و سپس به اداره کل فرهنگ اسلامی الازهر انتقال یافت و ناظر مطبوعات شد.

تاسیس دانشکده امور تربیتی دانشگاه قطر و ریاست بر بخش مطالعات اسلامی، افتتاح دانشکده شریعت و علوم اسلامی، راه اندازی و ریاست بر مرکز مطالعات سنت و سیره نبوی دانشگاه قطر و تأسیس «اتحادیه جهانی علمای مسلمان‌» و اداره آن از جمله فعالیت های این اندیشمند است که در آن سال ها تأثیرگذارترین عالم اهل سنت جهان عرب بود.

دیدگاه‌های بی‌سابقه و جنجالی قرضاوی در برخی مسائل نظیر ازدواج موقت، اجرای برنامه زنده «دین و زندگی» در شبکه الجزیره و پاسخگویی به پرسش‌های مذهبی مجری توانای آن، ایراد خطبه‌های آتشین جمعه در بزرگ‌ترین مسجد دوحه و تأسیس شبکه «‌اسلام آنلاین‌» به زبان‌های زنده دنیا‌، شهرت بی‌سابقه ای را نصیب وی کرد تا حدی که قرضاوی ستاره درخشان همایش‌های بین‌المللی و شبکه‌های جهانی تلویزیون بود.

شیخ یوسف قرضاوی از حامیان سرسخت مقاومت، حزب‌الله لبنان و جنبش اسلامگرای فلسطین بود و با صدور فتوای مشروعیت اقدامات شهادت‌طلبانه ‌علیه اشغالگران صهیونیست و مخالفت با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی‌ و انتقاد از خلع حجاب اجباری در کشورهای عربی بارها باعث قطع روابط سیاسی قطر با دیگر کشورها شد و حتی این مواضع مورد سوء استفاده برخی گروه‌های افراطی قرار ‌گرفت.

شیخ قرضاوی بیش از ۱۷۰ کتاب در فقه، اصول، شریعت، تفسیر و قرآن و حدیث و سیره نبوی، تبلیغ و تربیت، اندیشه سیاسی و اقتصاد و غیره تألیف کرده است که بیشتر آن‌ها به زبان‌های زنده دنیا ترجمه و منتشر شده است .

قرضاوی جوایز زیادی را از مؤسسات بین‌المللی دریافت کرده است که از جمله آنها می توان به جایزه اقتصاد اسلامی، جایزه مطالعات اسلامی، جایزه خدمات ممتاز علمی از مالزی و جایزه فقه اسلامی سلطان برونئی اشاره کرد.

این اندیشمند که هواداران زیادی داشت، هیچ‌گونه ارتباط تشکیلاتی و سازمانی با جمعیت اخوان‌المسلمین نداشت و از پذیرش مرشدی و رهبری آنها خودداری می کرد اما در حوادث بهار عربی از سکوی میدان التحریرِ قاهره ، انقلابیون را به ادامه راه تا پیروزی نهایی تشویق کرد تا جایی‌که مقامات مصری از سال ۲۰۱۳، قرضاوی رابه رهبری معنوی گروه غیر قانونی اخوان المسلمین متهم و وی را محکوم به اعدام کردند.

وی به دعوت آیت الله تسخیری به ایران آمد و از پیشرفت و روحیات ایرانیان تمجید ‌کرد و به تأثیر تبلیغات مسموم محیط رسانه‌ها که ناخواسته بر ذهن او نیز نقش نهاده بود هم پرداخته و مکررا اعلام کرد «‌قرآن ایرانیان با قرآن ما و دیگر مسلمانان تفاوت ندارد» تا اینکه مورد تهاجم وهابی ها قرار گرفته و دل شکسته شد.

پس از وقوع درگیری‌های مذهبی و طایفه‌ای عراق و سوریه ،مواضع شیخِ وحدت‌گرا به صورت ناباورانه متحول و بازتاب ناگوار آن در جهان اسلام باقی ماند.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: