کد خبر: ۵۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
پوتین به ادوارد اسنودن، افشاگر عملیات‌های جاسوسی و سری آژانس امنیت ملی آمریکا تابعیت روسی اعطا کرد.

آوای نشاط ـ ادوارد اسنودن، ۳۹ ساله پیمانکار اطلاعاتی، پس از افشای عملیات‌های جاسوسی سری توسط آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۳، از ایالات متحده گریخت و به روسیه پناهنده شد

او در افشاگری‌های خود پرده از عملیات‌های نظارتی گسترده داخلی و بین‌المللی توسط NSA، جایی که او کار می‌کرد، برداشت. مقامات ایالات متحده سال‌هاست که می‌خواهند او به ایالات متحده بازگردد تا به اتهام جاسوسی محاکمه شود.

نام اسنودن بدون اظهار نظر کرملین در فرمان پوتین مبنی بر اعطای تابعیت به ۷۲ فرد خارج از کشور آمده است. اسنودن بعداً پیامی را منتشر کرد که اساساً نسخه به روز شده یک توییت در نوامبر ۲۰۲۰ بود و گفت که می‌خواهد خانواده‌اش در کنار هم بمانند، در این توییت آمده است: «پس از سال‌ها جدایی از والدینمان، من و همسرم هیچ تمایلی به جدایی از پسرانمان نداریم. پس از دو سال انتظار و نزدیک به ۱۰ سال تبعید، کمی ثبات برای خانواده من تفاوت ایجاد خواهد کرد. من برای آنها و برای همه حریم خصوصی را خواهانم.

توییت جدید اسنودن هیچ اشاره‌ای به فرمان رهبر کرملین نداشت، اما به یک تاپیک توییتری ۲۰۲۰ پیوست شد که در آن اسنودن گفته است که او و خانواده‌اش برای تابعیت دوگانه آمریکا و روسیه درخواست داده‌اند.

آناتولی کوچرنا، وکیل اسنودن، به خبرگزاری ریا گفت که لیندسی میلز، همسر اسنودن که در سال ۲۰۲۰ یک پسر به دنیا آورد نیز برای شهروندی درخواست خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که از تغییر وضعیت اسنودن به عنوان یک شهروند آمریکایی بی اطلاع است.

پرایس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "من با این واقعیت آشنا هستم که او به جهاتی تابعیت آمریکایی خود را محکوم کرده است. من نمی دانم که او آن را رد کرده است."

روسیه در سال ۲۰۲۰ به اسنودن حق اقامت دائم اعطا کرد و راه را برای دریافت شهروندی روسیه برای او هموار کرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: