کد خبر: ۵۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر به طرح ادعاهای بی اساس علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پرداخت.

آوای نشاط ـ «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تکرار ادعاهای اخیر خود مدعی شد در نتیجه اقدامات جبرانی و برجامی ایران، شکاف اطلاعاتی آژانس نسبت به برنامه هسته‌ای ایران زیاد شده و ایران باید در زمینه همکاری با آژانس شفاف‌تر عمل کند.

«رافائل گروسی» امروز در کنفرانس خبری بعد از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و در راستای موضع گیری های اخیر ضد جمهوری اسلامی ایران مدعی شد هیچ پیشرفتی در تحقیقات جاری در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل نشده است.

گروسی تاکید کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ایران از ان پی تی وجود ندارد. در دوران اخیر شاهد بوده ایم که کشورهایی که این کار را انجام می‌دهند قصد گسترش سلاح‌های هسته‌ای خود را دارند، اما ایران به وضوح تمایل خود را برای حفظ تعهدات خود در ذیل ان پی تی نشان داده است. امیدوارم که این موضوع ادامه یابد.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعاهای خود علیه ایران را اینگونه ادامه داد که اطلاعات آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران کم‌تر شده و ایران باید در همکاری با آژانس شفاف‌تر عمل کند.
گروسی همچنین به موضوع درگیری میان اوکراین و روسیه و بحث نیروگاه اتمی زاپروژیا پرداخت و گفت تولید نیروگاه اتمی زاپروژیا به شدت متأثر از اقدامات نظامی قرار گرفته است. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد که اولویت اصلی در حال حاضر این است که در خصوص متوقف نشدن فعالیت‌های نیروگاه اتمی زاپروژیا اطمینان حاصل شود.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت که رایزنی‌ها را با طرف روسی و اوکراینی در خصوص ایجاد منطقه حایل امنیتی هسته‌ای و فیزیکی در اطراف نیروگاه زاپروژیا در جنوب اوکراین آغاز کرده است. گروسی تاکید کرد که راکتورها و تأسیسات ذخیره‌سازی سوخت نیروگاه اتمی زاپروژیا همچنان در معرض خطر قرار دارند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه گذشته نیز در گزارشی ادعا کرد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۹ برابر از حد مجاز (تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام) فراتر رفته است. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۶۰ درصد، نزدیک به درجه تسلیحاتی، بسیار بالاتر از مقداری است که برای یک بمب اتمی کافی است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: