کد خبر: ۵۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
كارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو:
صبحی با تصریح بر اینكه گروه‌های مردمی و احزاب از تلاش خود برای جمهوری خواهی عقب نشینی نكرده‌اند ابراز كرد: بخش زیادی از مردم همچنان به آرمان جمهوری خواهی و مخالفت با سلطنت طلبی پایبند هستند.

آوای نشاط ـ برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص مرگ ملكه ۹۶ ساله انگلیس و ندای جمهوری خواهی در این كشور با امین صبحی، روزنامه نگار و كارشناس مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو كرد.

امین صبحی با اشاره به سابقه استعماری انگلیس و حكومت آن‌ها بر بخش زیادی از كشورهای جهان گفت: در آن زمان نیز با شروع موج جدیدی از جمهوری خواهی و استقلال طلبی در كشورهایی مثل استرالیا و كانادا معادلات را تغییر دادند.

وی با بیان این موضوع كه جمهوری خواهان در گذشته با خروج از سلطه سلطنتی بریتانیا بهای سنگینی پرداختند، اظهار كرد: ارتش بریتانیا كوچكترین جنبش‌ها در این زمینه را با خون ریزی پاسخ می‌داد. معروف ترین این جمهوری خواهان بابی ساندرز بود كه مرگ او سیاهی حكومت انگلیس را نشان داد.

این روزنامه نگار در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو به این موضوع كه انگلیس بر خلاف حكومت‌های جهان قانون اساسی ندارد، بیان كرد: به جای قانون اساسی مجموعه‌ای از قوانین چند صد ساله بر این كشور حاكم است كه همه آن‌ها بر اساس اصول یك كشور سلطنتی تصویر شده است. این قوانین اصولی را ایجاد كرده است كه در آن‌ها تلاش برای تغییر شكل حكومت عملا ناممكن یا بسیار دشوار است.

وی افزود: بر اساس این قوانین مخالفت با سلطنت، تلاش برای استقلال طلبی و جمهوری خواهی بی نتیجه است و در این راستا بارها شاهد بودیم تلاش كشورهایی مانند ایرلند و اسكاتلند برای آزادی بی فایده بوده است.

این كارشناس مسائل سیاسی بیان كرد: شهروندانی كه تابعیت كشور انگلیس را می‌گیرند باید سوگند اطاعت و وفاداری از ملكه یا پادشاه را بخورند.

صبحی در عین حال با تصریح بر اینكه گروه‌های مردمی و احزاب از تلاش خود برای جمهوری خواهی عقب نشینی نكرده‌اند، اظهار كرد: بخش زیادی از مردم همچنان به آرمان جمهوری خواهی و مخالفت با سلطنت طلبی پایبند هستند.

این روزنامه نگار با اشاره به اعتراضات گسترده مردم انگلیس نسبت به هزینه‌های سرسام آور خانواده سلطنتی گفت: آخرین هزینه خانواده سلطنتی صرف مبلغ شش میلیارد پوند برای تاج گذاری بود كه این رقم برای خیلی از مردم انگلیس كه درگیر مشكلات اقتصادی هستند باعث ناراحتی شده است. این روزها هم هزینه‌های سرسام آوری برای مراسم تشییع در حال انجام است كه این موضوع نیز مشوقی برای تداوم جمهوری خواهی محسوب می‌شود.

وی افزود: طرفداران جمهوریت در انگلیس امیدوار هستند اكثریت جامعه را متقاعد كنند تا اصل سلطنت را از انگلیس برچینند، زیرا در عصر حاضر اساسا دوران پادشاهی در جهان به پایان رسیده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: