کد خبر: ۵۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
اعضای دولت با اتخاذ برنامه های مختلف و صدا و سیما با تولید برنامه‌های تبلیغاتی مردم را ترغیب به حضور در راهپیمایی اریعین کردند اما امکانات پیش بینی شده کافی نبوده و زائران بسیاری در مرز ایران و عراق به دلیل مشکلات موجود سرگردان هستند و هنوز نتوانستند برای زیارت اربعین وارد خاک عراق شوند.

آوای نشاط ـ فرشته مسلمی: سفر اربعین امسال متفاوت تر از سال‌های قبل است، شیوع ویروس کرونا و وقفه سه ساله شور و حال خاصی به زوار داده بود و مشتاقان زیادی برای حضور در این اجتماع ثبت نام کرده بودند؛ لغو روادید و مهمان نوازی موکب داران و گشاده رویی برادران عراقی این اشتیاق را دو چندان کرده بود تا اینکه موسم پیاده روی اربعین حسینی آغاز شد و اتوبوس ها یکی از پس از دیگری برای رسیدن به حرم اباعبدالله پرو خالی می شدند.

گرفتاری زوار پشت مرزهای بسته و غافلگیری مسئولان

اما طولی نکشید که ظرفیت مرزها پر شد و زواری که قدم در این مسیر گذاشته بودند با مشکلات متعددی رو به رو شدند بروز این اتفاقات بسیار غیرمترقبه بود و سوال برانگیز شد چرا که دولت از روزها و هفته های قبل مانور تبلیغاتی گسترده ای را در خصوص آمادگی های لازم برای تسهیل زائران آغاز کرده و مردم را راغب به حضور در این مراسم کرده بود.

مطالب طرح شده توسط مسئولان نظیر ارائه خدمات اینترنت رایگان برای زائران اربعین، صدور آنی برگ گذر ویژه اربعین، پرداخت وام قرض‌الحسنه ۳ تا ۵ میلیونی به زائران اربعین ارائه ارز اربعین، صدور آنی گذرنامه برای زائران و تمهیدات خدمات رفاهی و بهداشتی این ذهنیت را ایجاد کرد که همه چیز مهیاست تا خاطره خوبی از زیارت کربلای معلا در ذهن زائران نقش ببندد اما تصاویر منتشر شده در فضای مجازی و ارتباط با هموطنان در شهرهای مرزی حکایت از واقعیت دیگری داشت.

افزایش دمای هوا و گرمازدگی، ناتوانی در رساندن آب به زوار، گرسنه ماندن آنها و ....عرصه را برای همه تنگ کرده بود تا حدی که رسانه ملی که تا چند روز پیش همه امکانات خود را در اختیار نشان دادن تمهیدات دولت برای راهپیمایی اربعین بسیج کرده بود حالا مصاحبه هایی را پخش می کرد که زوار عصبانی پشت مرزهای بسته از مردم می خواستند سفر خود را به تعویق انداخته و از حضور در مرزها خودداری کنند.

مسئولان انتظامی نیز با اطلاعیه های مختلف از مردم می خواستند که حرکت به سمت مرز ها را متوقف کرده و منتظر رایزنی های جدید با مقامات عراقی باشند تا بدین وسیله بتوانند امکانات حداقلی را فراهم کنند.

البته مسئولان دولتی هم دست روی دست نگذاشته بودند و به جای مدیریت از مرکز با حضور در مرز مهران به حل مشکل مردم و زوار پرداختند و از مسئولان امر خواستند بر امنیت تردد زائران و افزایش امکانات رفاهی تمرکز کنند.

البته مشکلات ایجاد شده بی ربط به شرایط سیاسی عراق که دستخوش بحران شده بود نداشت اما پیگیری های متعدد بی نتیجه نماند و هماهنگی های لازم برای حضور پرشور زوار ایرانی در مراسم اربعین از طرف عراقی صادر شد.

امید است همه زائران ایرانی و غیرایرانی که از مریدان اباعبدالله (ع) هستند به سلامتی از این سفر معنوی بازگشته و مطالبه گراین مساله مهم باشند که ستاد اربعین نقاط ضعف موجود اولویت ‌بندی و نسبت به رفع انها اقدام کند تا در این شراط پیچیده اقتصادی مردم متحمل مشکلات بیشتری نشوند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: