کد خبر: ۵۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد که روسیه به‌دلیل جنگ جاری در اوکراین، حق حضور در اجلاس جی۲۰ را ندارد.

آوای نشاط ـ سخنگوی وزارت خارجه انگلیس با تمجید از تلاش‌های اندونزی به عنوان میزبان اجلاس وزرای خارجه گروه ۲۰، موسوم به جی ۲۰، در راستای حصول اطمینان از اینکه آثار جنگ روسیه در این اجلاس مورد بررسی قرار گیرد، گفت که «مسکو از لحاظ اخلاقی حق نشستن در این اجلاس را ندارد.»

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس همچنین از اقدام اندونزی در دعوت از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به این اجلاس، به‌رغم عضو نبودن کی‌کیف در گروه جی ۲۰ استقبال کرد.

این اقدام خصمانه لندن علیه مسکو پس از آن صورت گرفت که «لیز تراس»، وزیر خارجه انگلیس ماه گذشته گفته بود که برای مقابله با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این اجلاس به اندونزی خواهد رفت.

تراس پیش‌تازترین نامزد برای جانشینی «بوریس جانسون» نخست وزیر برکنار شده انگلیس است. «ریشی سوناک» وزیر اسبق دارایی انگلیس نیز به عنوان یکی دیگر از بخت‌های جانشینی جانسون، دیروز (جمعه) خواستار منع حضور پوتین در اجلاس گروه جی ۲۰ شده بود.

پیش از این، «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی گفته بود که هم پوتین و هم «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین تأیید کرده‌اند که شخصاً در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد.

گرچه اندونزی برای ممنوعیت حضور پوتین در این اجلاس تحت فشار زیادی قرار گرفته اما جارکارتا از کوتاه آمدن مقابل درخواست‌های حذف پوتین خودداری کرده است. وزارت خارجه این کشور نیز در ماه مارس اعلام کرد که دراین‌باره «بی‌طرف» خواهد ماند و طبق برنامه از تمامی اعضا دعوت به‌عمل خواهد آورد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: