کد خبر: ۵۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
علیرغم بی خبری مردم از جزییات و کلیات پیش نویس توافق هسته ای ، نمایندگان ملت برای توافق با طرفین احیای برجام به تیم مذاکره کننده اختیار تام دادند.

آوای نشاط ـ فرشته مسلمی: صفحات مجازی مملو از اخبار ضد و نقیض برجامی است؛ برخی از صفحات منتسب به خبرگزاری های خارجی خبر از بررسی پاسخ ایران و مشورت با سایر طرف‌ های برجام و آمریکا در خصوص پیش نویس توافق و تداوم مسیر پیش رو می دهند و برخی از منابع نیز این موضوع را بازتاب داده اند که ایران موضوعات غیر برجامی را مطرح کرده و توافق هسته ای نافی برقراری تحریم ها نیست تا اینکه امروز علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای و امیرعبداللهیان با حضور در مجلس شورای اسلامی طی یک جلسه غیر علنی گزارشی از روند مذاکرات ارائه و عنوان کردند که طرف مقابل راستی آزمایی رفع تحریم ها، ارائه تضمین و حفظ اساس توانمندی‌های هسته‌ای کشور را پذیرفته است.

اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس نیز طی سخنانی بر مذاکره قوی، منطقی و حفظ خطوط قرمز نظام در تیم مذاکره کننده صحه نهاده و تاکید کردند علیرغم طرح برخی شبهات در بعضی از رسانه‌ها ، اما تردیدها و شبهات نمایندگان در مورد توافق برطرف شده و اعتماد وکلای ملت به تیم مذاکره‌کننده و سیاست‌هایی که در مذاکرات اعمال شده  افزایش یافته است.

ولی اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: در حال حاضر توپ در زمین آمریکا و غرب است تا تصمیم شان را نسبت به بسته پیشنهادی ایران درباره توافق مطرح کنند.

همه اعضای تیم ایران در مذاکرات وین

این نماینده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد که به تیم مذاکره کننده اختیار تام داده ایم و نیازی نیست که توافق آنها با طرف مقابل به تصویب مجلس برسد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که نوری قزلجه نماینده مردم بستان اباد می گوید: تاکنون مجلس در جریان متنی که ایران به اروپا پیشنهاد داده است، نیست. علی القاعده باید مجلس در جریان قرار می گرفت اما به خاطر اهمیت موضوع و شرایطی که الان کشور در آن قرار دارد ما نمی خواهیم به تیم مذاکره کننده فشار بیاوریم که وقفه ای در کار ایجاد شود که بعد بگویند با اصرار و دخالت مجلس کار نشد.

شکی نیست که این مواضع به اعتبار یکدست شدن فضای سیاسی کشور مطرح می شود و در برخی موارد نویدبخش است چرا که در نهایت منافع حاصل از توافق یا عدم توافق نصیب مردم خواهد شد خواه در شرایط کنونی که مجلس پای کار است خواه آن زمان که با تصویب قانون اقدام راهبردی در مجلس شورای اسلامی باعث به بن رسیدن مذاکرات شد و به گفته حسن روحانی مهمترین مانع در بی نتیجه ماندن مذاکرات وین و تداوم تحریم ها بود.

اما مساله قابل توجه در شرایط کنونی این است که دولت سیزدهم دراین 15 ماه گزارشی در خصوص عملکرد تیم مذاکره کننده به مردم نداده و اخبار داخلی نیز محدود به ورود و خروج مذاکره کنندگان به مناطق مختلف برای استمرار گفت و گوها بوده، تا حدی که افکار عمومی حتی از کلیات توافق نیز بی خبر هستند چه برسد به جزئیات بده و بستن ها گو اینکه مردم نامحرم تلقی می شوند.

البته این گله از سوی کارشناسان و بعضا نخبگان نیز مطرح می شود که معتقدند نوعی از محدودیت اطلاع رسانی در تمام زمینه‌های مربوط به وظایف قوه مجریه وجود دارد لذا فرصت تحلیل و نقد اقدامات صورت گرفته در طی این یکسال از اهالی فن گرفته شده است بنابراین عجیب نیست که دست رسانه های غیرهمسو برای بازگو کردن هر نوع مطلبی اعم از صحیح یا غیرواقع باز باشد.

ای کاش حالا که مذاکرات به خط پایان رسیده و بنا بر اظهارات نمایندگان مجلس دستیابی به توافق در دسترس است، تیم رسانه ای دولت طی یک اقدام سازنده مردم را در جریان محورهای اصلی و فرعی مذاکرات قرار دهند تا لااقل ملت در جریان توافق صورت گرفته و عواید حاصل از آن برای کشور قرار بگیرند و مطلع شوند که در قبال انعطاف طرفین برجام و آمریکا چه امتیازاتی داده و گرفته اند، تا با این اقدام روشنگرانه مردم نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده فعلی وقبلی داوری خود را داشته باشند و همچون سایر اخبار سیاسی نظیر دیوارکشی خیابانی و فروش دریای خزر به چین در دام موج افرینی رسانه های معاند نیفتند.

بدون شک تصمیمات دولت در خصوص توافق اثر مستقیمی در زندگی مردم دارد؛ بنابراین یکی از مواردی که می‌تواند به پایداری تصمیم ها و آرامش جامعه کمک کند گفت‌وگو با مردم و اطمینان دادن به آنهاست حالا که فرصت گفت و گو با مردم قبل از حصول یا عدم حصول توافق مورد توجه قرار نگرفت امید است دولت و در راس آنها رئیس جمهور در گام بعدی به تحقق وعده خود که اجماع بین مسئولان و اقناع افکار عمومی نخبگان و مردم بود، متعهد باشد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تست ، سیل ، بی ابی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: