کد خبر: ۵۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی شب گذشته در حالی مورد سوءقصد قرار گرفت که همچون 30 سال گذشته تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار داشت.

آوای نشاط ـ فرشته مسلمی: 34 از فتوای امام خمینی (ره) در خصوص سلمان رشدی می گذرد؛ سه دهه ای که وی در زندانی بزرگتر از سلول‌های انفرادی و با ترس هر روزه مرگ، نفس می‌کشید و تظاهر به زنده ماندن می کرد .

ترسی که شب گذشته در جریان حضور در یک مرکز آموزشی به نام «چوتوکوآ» در غرب شهر نیویورک رنگ واقعیت گرفت و نویسنده مرتد کتاب موهنِ و جنجالی «آیات شیطانی» هدف حمله مردی ناشناسی به نام هادی مطر قرار گرفت.

حمله به سلمان رشدی در آمریکا + جزییات و فیلم

چند دهه است که سلمان رشدی ناچار به زندگی پنهانی تحت تدابیر شدید امنیتی است ودولت انگلیس نیز هزینه های گزافی را صرف محافظت از جان وی کرده و حتی بارها محل اقامتش را تغییر داده است محل سخنرانی روز گذشته نیز از این قاعده مستثنی نبود و سلمان رشدی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در این مرکز حضور داشت اما گویا قرار بر این بود که این نویسنده مرتد حتی پس از گذشت چند دهه در خصوص جریحه دار کردن عقاید مسلمانان و برانگیختن خشم آنها تقاص پس دهد.

«احمد سلمان رشدی» در خانواده‌ای مسلمان در هند به دنیا آمد، در ۱۳ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد و تبعه انگلستان شد. سلمان رشدی که تا پیش از انتشار کتاب «آیات شیطانی» ۴ رمان و ۲ فیلمنامه منتشر کرده بود، عضو هیئت انستیتو فیلم انگلستان، عضو هیئت مشاورین انستیتو هنرهای معاصر و عضو انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان است. رشدی اولین بار با نوشتن کتاب «بچه‌های نیمه‌شب» به شهرت رسید و جایزه بوکر را دریافت کرد. داستان‌های سلمان رشدی اغلب در سبک رئالیسم جادویی نوشته شده‌اند که گونه‌ای مبتنی بر حضور شخصیت‌ها و رخدادهای غیرواقعی در بستر واقعیت است.

رمان «آیات شیطانی» به عنوان پنجمین اثر سلمان رشدی، کتابی کفرآمیز بود که در آن اعتقادات مسلمان به سخره گرفته و به پروردگار جهان و پیامبران الهی توهین کرده بود. او در این کتاب، مقدسات اسلامی و مسلمانان را با دست‌مایه افسانه غرانیق، در قالب یک داستان بلند و در ۹ فصل، به گونه‌ای به تصویر کشیده بود که موجب اعتراضات گسترده مسلمانان جهان شد. در کتاب آیات شیطانی، به رسول خدا، یاران و همسران وی و نیز فرشته وحی، جبرائیل، به صراحت توهین شده است.

پس از انجام این اقدام شنیع، امام راحل دولت‌های اسلامی و پیروان سایر ادیان الهی را نسبت به کلید خوردن یک نبرد تمام عیار تبلیغاتی و جنگ رسانه‌ای توسط نظام سلطه و کانون‌های شیطانی تفکرات و اندیشه‌های غربی و صهیونیستی هوشیار کرد.

انتشار رمان آیات شیطانی در مهر ۱۳۶۷، اعتراضات فراوانی را از سوی مسلمانان برانگیخت. مسلمانان در کشورهایی از جمله پاکستان، کانادا، مصر و هند ضمن برگزاری تجمعاتی علیه سلمان رشدی و کتابش، برخی از کتابفروشی‌های توزیع‌کننده کتاب را به آتش کشیدند. امام خمینی با روشن ساختن تکلیف فقهی و ابعاد این ماجرای خطرناک به همگان فهماند که در دفاع از ارزش‌های اسلامی، در مقابل هر گونه اهانت به اسلام و ساحت پیامبر اعظم (ص) استوار ایستاده است.

فتوای امام(ره) بازتاب‌های رسانه‌ای بسیار یافت و اقدامات بسیاری در عمل به این فتوا انجام شد. در تظاهرات خیابانی مسلمانان معترض به انتشار این کتاب، دست‌کم ۴۵ نفر کشته شدند تا اینکه شش ماه پس از صدور فتوا، «مصطفی محمود مازح»، جوان لبنانی‌الاصل که تبعه فرانسه  بود، گامی عملی برای اجرای این فتوا برداشت و به محل اختفای سلمان رشدی وارد ‌شد.

مصطفی با شناسایی هتل محل اقامت سلمان رشدی، قصد اقامت ۴ روزه در آن هتل می‌کند. در روز سوم پس از آن‌که از یک زن خدمتکار درباره رفت و آمدهای سلمان رشدی سوالاتی می‌کند، مورد سوءظن قرار می‌گیرد و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی انگلستان وارد هتل می‌شوند و در نهایت وی موفق به این اقدام نشده و جان خود را در راه رسیدن به این آرمان از دست می دهد اما آغازگر حرکتی در جهت مبارزه همه جانبه مسلمانان جهان با توهین به اسلام و پیامبر عظیم‌الشان می شود. 

                                             

اقدامی که این بار در امریکا تکرار شد و هیچ کدام از این تدابیر امنیتی نتوانست کمکی به سلمان رشدی و تیم حفاظتش کند و هادی مطر در 20 ثانیه طومار زندگی جهنمی سلمان رشدی را در هم پیچید تا جایی که طبق گزارش های رسیده، وی قدرت تکلمش را از دست داده و با دستگاه قادر به تنفس است.

البته از شب گذشته سناریوهای مختلفی در خصوص سوءقصد این نویسنده مرتد بیان شده است و برخی آن را به مسائل سیاسی روز ربط می دهند اما در هرصورت مبین دو مساله مهم است؛ نخست اینکه هلاکت مرتدین قطعی است و نمی توان با صرف هزینه های گزاف آن را به تاخیر انداخت و دیگر اینکه آمریکا حتی به متحدین و مروجان خود نیز رحم نکرده و تنها بر پایه منافع سیاسی خود عمل می کند لذا دلبستن به این دولت برای حل مشکلات و معضلات داخلی و منطقه ای خلاف عقل و تدبیر است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: