کد خبر: ۵۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
علیرغم اینکه دولت بایدن با شعار بازگشت به برجام بر سر کار آمد اما از بازگشت متعهدانه و مستقیم به این توافق سر باز زده و بیشتر علاقه‌مند به مسیرهای میان‌بر و انحرافی است در حالیکه بازنده اصلی این مذاکرات نافرجام است چرا که ایران در حال پیشبرد برنامه های هسته ای خویش است و برای پیشرفت تاسیسات هسته ای خود منتظر چراغ سبز آمریکا و سایر کشورهای اروپایی نمی ماند.

آوای نشاط ـ  فرشته مسلمی: دور جدید از مذاکرات سیاسی و کارشناسی بین هیئت‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ انجام شد و مذاکره‌کنندگان این بار نیز وین را به مقصد پایتخت‌هایشان ترک کردند تا تصمیمات نهایی خود را در خصوص موضوعات طرح شده اتخاذ کنند.

در این میان اخباری در خصوص امتیازات اروپا به دولت ایران مطرح شده است تا به توافق برجام بازگردد اما مروری بر سرگذشت برنامه جامع اقدام مشترک تنها نشان دهنده بدعهدی دولت های غربی و آمریکا در قبال ایران است و در این رهگذر نیز نمی توان به سخنان و پیشنهادها امیدوار بود.

بنا بر گزارش های ارسالی از وین، مذاکرات ایران و آمریکا همچنان در خصوص رفع تحریم‌ها، مسایل پادمانی میان ایران و آژانس و تضمین عدم خروج یک جانبه واشنگتن در جریان بود  و مذاکرات به واسطه گری نماینده اتحادیه اروپا میان ایران و آمریکا ادامه یافت.

بنا بر اظهارات مسئولان حاضر در مذاکرات گره اصلی سوالات پادمانی میان ایران و آژانس است که بارها از سوی آمریکا مطرح شده و ایران ضمن رد این ادعاها، توضیحاتی در خصوص غیرواقعی بودن آن ارائه داده است در همین حال وال‌استریت‌ژورنال در یک خبر اختصاصی مدعی شد که دیپلمات‌های اروپایی راه جدیدی را برای پایان دادن به تحقیقات آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد که ایران خواستار بسته شدن آن‌ها بوده است، پیشنهاد داده‌اند.

گفته می‌شود یکی از نقاط کلیدی که باعث اختلاف در رفع تحریم‌ها از سال ۲۰۱۹ شده است، تحقیقات درباره مواد هسته‌ای کشف‌شده و اعلام نشده ایران بوده است چنانکه آمریکا و اسرائیل ادعا دارند این مواد شواهدی است که نشان می‌دهد ایران زمانی برنامه مخفیانه تسلیحاتی داشته است که البته ایران هم تاکید دارد این برنامه صرفا غیرنظامی بوده است.     

به ادعای وال استریت ژورنال در این متن پیشنهادی جدید دیپلمات‌های اروپایی آمده است که اگر تهران همکاری کند، آمریکا و سایر کشورها از آژانس می‌خواهند که این تحقیقات تعطیل شود این ادعاها در حالی مطرح می شود که اروپایی‌ها ۱۱ تعهدی که بعد از خروج آمریکا از برجام به آن متعهد بودند را اجرایی نکردند. اروپایی‌ها پس از فشار ایران یک کانال مالی به نام اینستکس راه اندازی کردند، اما از این کانال هم پولی ردوبدل نشد.

شوک روسی به مذاکرات وین
اما علیرغم همه این بدعهدی ها، باز هم ایران به تعهداتش عمل کرد و باز هم بازرسان ۱۵ بار گزارش دادند که بعد از گذشت ۲ سال ایران به تمام تعهدات برجامی خود پایبند بوده، اما در مقابل اروپا از برجام موشکی سخن به میان آورد و ایران نیز در واکنش به بدعهدی اروپایی‌ها در چارچوب بند ۲۶ و ۲۷ برجام و بدون نقض برجام ۵ گام در کاهش تعهدات خود برداشت.

سیاست واشنگتن در قبال احیای برجام هم که اظهر من الشمس و مصداق کامل با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن است چرا که نه میز مذاکره را ترک می کند و مانند رئیس جمهور سابق نسبت به برجام موضع شفاف می گیرد و نه اینکه بر توافقات صورت گرفته متعهد است .دولت بایدن با وجود اینکه با شعار بازگشت به برجام بر سر کار آمد اما از بازگشت متعهدانه و مستقیم به این توافق سر باز زده و بیشتر علاقه‌مند به مسیرهای میان‌بر و انحرافی است. از این رو دور جدید مذاکرات وین سنگ محکی برای آزمون اراده و تصمیم آمریکا و دیگر کشورهاست تا مشخص شود حرف و عمل‌ آنها برای بازگشت به برجام تا چه حد جدی و فارغ از هیاهوهای رسانه ای است.

مذاکرات برای بازگشت به برجام علاوه بررفع تحریم ها و اقدامات هسته‌ای از دو منظر دیگر نیز برای ایران حائز اهمیت و اولویت است؛ نخست مساله راستی آزمایی از اجرایی شدن تعهدات آمریکا و اروپا و دیگری تضمین عدم تکرار آنچه از ۲۰۱۸ تا کنون این شاهدش بوده ایم.

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده تاکید دارند که ایران توانسته شاخص های مدنظرش برای راستی آزمایی را به دست آورد و در حال حاضر در صدد اتخاذ راهکارهایی برای تضمین تعهد آمریکا در بخش های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی است.

واقعیت این است که رژیم آمریکا با انواع دغلبازی‌ها و عهدشکنی‌ها در برجام، بی‌اعتمادی ایران را بیشتر کرد و نشان داد که تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، قضاوت عاقلانه و درستی بوده است. بر مبنای همین واقعیت روشن، طبیعی است که ایران نخواهد مجددا به آمریکا اعتماد کند و به همان توافق خسارت‌باری برگردد که امکان عهدشکنی به آمریکا را داده و موجب زیان ایران شده است. 

علیرغم اینکه قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است و در این میان نیز جمهوری اسلامی ایران مدام بر این مطلب تاکید دارد که میز مذاکره را ترک نمی کند و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: