کد خبر: ۵۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل شرکت ملی نفت از امضای بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت خبر داد و گفت: ‌ارزش تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه امضا شد حدود چند ده میلیارد دلار است.

آوای نشاط ـ محسن خجسته مهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری جهت توسعه میادین نفت و گاز با اولویت میادین مشترک است گفت:‌ به منظور توسعه میادین نفت و گاز کشور به ویژه میادین مشترک برنامه‌های تولید پیش‌بینی شده به طوری که بر اساس یک برنامه هشت ساله با انجام ۱۶۰ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز ظرفیت تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه در روز و گاز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی افزود: ما امروز در دولت سیزدهم که جهت‌گیری و رویکرد زیربنایی، تحقق رشد اقتصادی کشور است سرمایه‌گذاری در میادین را جزو اولویت‌ها قرار داده‌ایم و دولت سیزدهم با یک جهش با اهمیت و قابل ملاحظه در این بخش مواجه است.

خجسته مهر  عنوان کرد: یکی از جهت‌گیری‌ها این است که با شرکت‌های بزرگ و صاحب نام بین‌المللی همکاری کنیم و سبد سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران را متنوع کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه سال گذشته با یک دیپلماسی فعال با کشور روسیه از جمله شرکت گازپروم که جزو شرکت‌های صاحب نام این کشور است مذاکرات فشرده‌ای را برگزار کردیم که علاوه بر قرارداد جدید تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شد،‌ اظهار کرد: سال گذشته دو قرارداد جدید با دو شرکت روسی و چهار تفاهم‌نامه جهت نهایی سازی قراردادها امضا کردیم.

خجسته مهر بیان کرد: از سال قبل تاکنون مذاکرات ادامه دارد به گونه‌ای که طی دو ماه گذشته ملاقات مهمی را با مدیرعامل شرکت گازپروم داشتیم و به تفاهمات مهمی نیز در این راستا رسیدیم.

وی با تأکید بر اینکه بعد از امضای این تفاهم‌نامه کار مذاکرات را شروع خواهیم کرد، گفت: ما در حال حاضر و زمانی که هم تحریم بودیم موفق شدیم برای ۷ میدان نفتی ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری قرارداد امضاء کنیم این روند ادامه دارد و هیچ نگرانی بابت سرمایه گذاری و تزریق این میزان سرمایه نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در خصوص زمان اجرا گفت: قراردادهای نفتی بستگی به حجم سرمایه‌گذاری‌ها، طی ۴ تا ۷ سال طول خواهند کشید، میادین منصوری، آب تیمور، کرنج، چنگوله و آذر از جمله میدان‌های مورد توجه در این تفاهم‌نامه است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه ایران و روسیه در مجموع ۷۰ تریلیون مترمکعب گاز دارند که ۳۰ درصد ذخایر دنیا به حساب می‌آید و نقش مهمی در پایداری انرژی ایفا می‌کند، گفت: امیدواریم بتوانیم با ادامه این روند تحولی که از مصادیق دولت سیزدهم است و آن تولید حداکثری از میادین نفت و گاز تعریف شده نقش بسزایی در اقتصاد انرژی کشور ایفا کنیم.

وی بیان اینکه در گذشته نیز اعلام کردیم جهان به نفت ایران نیاز دارد و سهم ایران حذف شدنی نیست، تاکید کرد: ایران  کشوری مطمئن و باثبات برای تامین بخشی از انرژی جهان و دارای ذخایر بسیار با اهمیت است، جامعه بین الملل می داند که از نظر میزان ذخایر، ایران رتبه اول را در جهان دارد.

ارزش تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه امضا شده، طبق اعلام وزارت نفت، ۴۰ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: