کد خبر: ۵۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
رئیسی:
رئیس‌جمهور گفت: سطح روابط اقتصادی و تجاری یا توجه به ظرفیت‌های دو کشور حتماً کافی نیست و هدف ما افزایش تبادلات تجاری با ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار است.

آوای نشاط ـ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز (سه شنبه) پس از امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکیه در نشست مطبوعاتی ضمن تبریک عید قربان و غدیر، اظهار داشت: بدون تردید سفر جناب اردوغان به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی برای ارتقای سطح روابط میان دو کشور است.

وی افزود: در مذاکراتی که ما داشتیم اراده جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری و حوزه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این سطح از روابط اقتصادی و تجاری یا توجه به ظرفیت‌های دو کشور حتماً کافی نیست و سطح روابط می‌تواند در سطح بالاتری شکل بگیرد و فکر می‌کنم می‌توان ۳۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر افزایش فعلی را در این حوزه هدف گذاری کرد.

رئیسی گفت: تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک میان دو کشور از تصمیماتی است که در این مذاکرات گرفته شد. تأسیس پارک‌های علم و فناوری که بتواند با بخش‌های مختلف فعال و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: تمدید قرارداد انتقال گاز ۲۵ ساله که قبلاً مطرح بود، امروز مورد تاکید قرار گرفت تا تمدید شود و انتقال گاز شکل وسیع‌تری به خود بگیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: توسعه سرمایه گذاری میان دو کشور از نکات مورد تاکید در این نشست بود و فعالیت شرکت‌های فعال در ترکیه و ایران می‌تواند به نحو مشترک در هر دو کشور ادامه پیدا کند تا در جهت توسعه سرمایه گذاری و توسعه روابط دو کشور قدم بردارد.

رئیسی اضافه کرد: همکاری دو کشور در مسائل امنیتی بسیار اهمیت دارد و امنیت مرزهای دو کشور بسیار مهم و مورد تاکید است و همکاری دستگاه‌های امنیتی دو کشور می‌تواند نقش مؤثری در امنیت مرزها داشته باشد.

وی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته از مهمترین مسائل مورد بحث بود، گفت: تروریسم ممکن است اسامی مختلفی داشته باشد اما با هر اسمی که داشته باشد باید مبارزه با آن مورد تاکید باشد. حالت دو گانه ای که امروز غرب به آن مبتلا شده و میان تروریسم‌ها تفاوت قائل شده است را رد کردیم و تاکید کردیم باید با هر اسمی از تروریسم مبارزه کرد تا امنیت مرزها و کشورها تضمین شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور در مسائل منطقه‌ای از مواردی بود که مورد تاکید دو کشور قرار گرفت و هر دو کشور تاکید ویژه ای بر امنیت کشور سوریه دارند. روابط خوب دو کشور می‌تواند به روابط منطقه‌ای و بین المللی خوب میان دو کشور منجر شود و هر دو کشور می‌توانند در امنیت منطقه و امنیت در سطح بین‌الملل نقش داشته باشند و مذاکرات صورت گرفته می‌تواند در تحقق این امر نقش مؤثری داشته باشد.

رئیسی گفت: امیدوار هستیم امروز امضای سند راهبردی و تأیید وزرای دو کشور منتهی به روابط گسترده میان دو کشور شود و چشم انداز وسیعی از روابط برای دو کشور به همراه داشته باشد. بار دیگر از رئیس‌جمهور جمهور ترکیه تشکر می‌کنم و امیدوار هستم این سفر با برکت روابط برای ایران و کشور دوست و همراهمان، ترکیه همراه باشد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: