کد خبر: ۵۸۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری سریلانکا سرانجام بامداد چهارشنبه با یک جت نظامی از کشور گریخت. رسانه ها می گویند که وی با همسرش به مالدیو فرار کرده‌اند.

آوای نشاط ـ در میان اعتراضات گسترده در پی تشدید بحران اقتصادی، ماهیندا یاپا آبیواردنا، رئیس پارلمان سریلانکا، شنبه گذشته گفت که رئیس جمهوری امروز (چهارشنبه) استعفا خواهد کرد. نخست وزیر جدید، رانیل ویکرمسینگه نیز با استعفا پس از تشکیل یک دولت فراگیر موافقت کرده است.

این تحولات پس از آن رخ داد که هزاران معترض روز شنبه به کاخ ریاست جمهوری در کلمبو یورش برده و خانه نخست وزیر را نیز به آتش کشیدند.

مقامات سریلانکا گفتند؛ رهبر ۷۳ ساله از محل اقامت رسمی خود در کلمبو درست قبل از اینکه ده ها هزار معترض روز شنبه آن را تسخیر کنند گریخت و قصد داشت به دبی برود اما افسران فرودگاه کلمبو اجازه حضور او در بخش وی آی پی فرودگاه را ندادند و از ثبت مهر خروج بر پاسپورت او خودداری کردند، در حالی که او اصرار داشت از ترس اقدامات تلافی جویانه شهروندان حاضر در فرودگاه، از مراکز عمومی عبور نکند.

گفته می شود وی بامداد امروز موفق شده به همراه خانواده اش به مالدیو بگریزد.

این کشور جزیره ای ۲۲ میلیون نفری در جنوب شرقی آسیا که پس از فروپاشی اقتصاد وابسته به گردشگری خود به دلیل کمبود ارز خارجی فلج شده است، هیچ یک از بدهی های خارجی خود را نتوانسته بپردازد.

سریلانکا در مدت اخیر قادر به پرداخت هزینه سوخت و سایر اقلام ضروری نبوده؛ امری که منجر به اعتراضات ضد دولتی شده است. کمبود سوخت برای راه اندازی نیروگاه ها به نوبه خود منجر به قطع برق روزانه شده است. مدارس نیز تعطیل شده اند و از کارمندان دولتی خواسته شده که از خانه کار کنند.

دولت در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول (IMF) برای دریافت بسته کمک مالی است.

معترضان خاندان سیاسی راجاپاکسا را ‌مسؤول این بحران می دانند. یکی از برادران راجاپاکسا به نام ماهیندا راجاپاکسا در ماه اردیبهشت از سمت نخست وزیری استعفا داد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: