کد خبر: ۵۸۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
از یائیر لاپید که در روز‌های آینده به عنوان نخست وزیر موقت اسرائیل معرفی می‌شود، خواسته خواهد شد تا به سرعت سیاست خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران که دوباره مذاکره برای احیای آن جریان گرفته است، تدوین کند. دولت نفتالی بنت آشکارا با چنین توافقی مخالفت می‌کرد، اما لاپید برای تغییر این سیاست تحت فشار قرار خواد گرفت؛ از جمله از سوی مقامات دفاعی.

آوای نشاط ـ رژیم اسرائیل تا کنون به شدت با احیای توافق هسته‌ای ایران مخالفت کرده است. اگرچه ترجیح نفتالی بنت این بود که برخلاف بنیامین نتانیاهو در این مورد آشکارا با دولت بایدن مقابله نکند، اما نگرش آن‌ها نسبت به خود توافق یکسان است: هر دو معتقدند که این توافق یک توافق بد است که نمی‌تواند به مجموعه مشکلات موجود در توافق اولیه رسیدگی کند و با توجه به پیشرفت قابل توجه ایران در توسعه و نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته بدتر هم شده است.

یائیر لاپید به‌عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی که جانشین بنت شده است باید فوراً، حتی قبل از سفر جو بایدن به منطقه در ماه آینده، سیاست خود را تدوین کند. او از ژنرال‌های ارتش اسرائیل – یعنی رئیس ستاد کل ارتش، سپهبد آویو کوخاوی و افسران ارشد اداره اطلاعات نظامی و میز ایران – خواهد شنید که حامی احیای برجام اند، زیرا از نظر آن‌ها این توافق ایران را از سلاح هسته‌ای دور می‌کند و به اسرائیل زمان می‌دهد تا گزینه نظامی مهمی را آماده کند.

از سوی دیگر، سایر مقامات دیپلماتیک و دفاعی به رهبری موساد معتقدند که سیاست فعلی نباید تغییر کند. از نظر آنها، اسرائیل نمی‌تواند شریک یک توافق بد با تاریخ انقضای کوتاه باشد که هیچ پاسخی هم برای مشکلات توافق اولیه ندارد.

بنت هم که دیدگاه مشابهی دارد، در دولت لاپید به عنوان مسؤول موضوع ایران حضور خواهد داشت. شاید بنت از ترس این که فشار ارتش اسرائیل در نهایت بر سیاست‌های لاپید تأثیر بگذارد خواهان حفظ این جایگاه شده است.

پیامد‌های سیاسی

این تصمیم پیامد‌هایی استراتژیک و سیاسی خواهد داشت. افکار عمومی اسرائیل که با همه جزئیات آشنا نیستند، همچنان به طور غریزی با احیای توافق هسته‌ای ایران مخالفند. اگر لاپید در آستانه یک کارزار انتخاباتی بسیار جنجالی دیگر مسیر خود را تغییر دهد، ممکن است این طور دیده شود که نظرات خود را در مورد یک موضوع حیاتی برای اسرائیل، با سیاست‌های آمریکا تطبیق داده است که این به نفع او نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: