کد خبر: ۵۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
با اشاره به مذاکرات وین برای احیای برجام
در حالی که مقامات ایران تاکید دارند توقف مذاکرات وین و رسیدن به توافق به دلیل تعلل آمریکا در تصمیم گیری سیاسی است، یک مسئول وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یک رسانه عربی با تاکید بر اینکه احتمال امضای توافق همچنان وجود دارد تاکید کرد که تصمیم با ایران است، آیا می خواهد به توافق باز گردد یا به طور کامل از جامعه بین المللی دور شود.

آوای نشاط ـ یل روسو، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت: واشنگتن سیاست های منطقه ای ایران را جدای از مذاکرات هسته ای وین می داند ، از نظر ما مذاکرات وین بر پرونده هسته ای متمرکز است.

وی گفت که روشن است نگرانی های جدی نسبت به آن چه رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه، برنامه موشکی و دیگر سیاست های منطقه ای ایران عنوان می‌کرد، داریم، نیازمند برخورد با این سیاست ها هستیم و تلاش می کنیم که به تعامل خود با شرکای خود در منطقه و اروپا و جهان در این خصوص ادامه دهیم.

روسو در خصوص پیشرفت های مذاکرات وین گفت: ما بر این باوریم که اکنون معامله ای در دسترس است که می تواند دستاوردهای حقیقی در زمینه عدم اشاعه (سلاح هسته‌ای) برای جامعه بین‌المللی داشته باشد و در ثبات منطقه ای سهیم باشد، این امر در راستای امنیت ملی ما نیز هست به شرطی که ایران آمادگی بازگشت و پایبندی کامل را داشته باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: آمریکا با ارزیابی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه "تحرکات اخیر ایران در خصوص بررسی و نظارت باعث می شود که شفافیت برنامه هسته ای ایران کمتر شود" توافق نظر دارد، این درحالی است که جامعه بین المللی اکنون خواستار شفافیت بیشتر در برنامه هسته ای ایران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که همچنان امکان امضای توافق وجود دارد که مقدمه آن بازگشت کامل و متقابل (به برجام) است. این مساله دستاوردهای حقیقی در راستای عدم اشاعه سلاح هسته ای محقق خواهد کرد و ما با دقت و توسط کارشناسان فنی خود به ارزیابی هایمان اد امه می دهیم اما تصمیم با ایران است، آیا می خواهد به توافق بازگردد یا اینکه می خواهد به طور کامل از جامعه بین المللی دور شود.

به گزارش ایسنا، پیش از این جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که گزینه بازگشت به توافق هسته ای با ایران همچنان پابرجا است و اکنون توافقی روی میز است که ایرانی ها می توانند با آن موافقت کنند.

وی در ادامه مدعی شد: گام های ایران در راستای غنی سازی و از کار انداختن دوربین های آژانس اقدامی سازنده نیست و با افزایش فشارهای اقتصادی به آن پاسخ خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که باید بر روی برجام و بازگشت به آن تمرکز کرد و توپ اکنون در زمین ایران است.

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت پتروشیمی فن آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

این وزارت‌خانه همچنین تحریم‌هایی را علیه محمد شهید رکن‌الدین بهور و جینگ فنگ گائو، به دلیل کمک مادی، حمایت و ارائه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس اعمال کرده است.

پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و اقدامات طرف های مقابل تاکید کرده بود: ایران در برابر رفتار مبتنی بر منطق طرف مقابل در چارچوب منطقی، ابتکارات و ایده هایش را ارائه داده و به آن عمل کرده است.

امیر عبداللهیان گفت: طرف مقابل هرگاه زیاده خواهی کرده باشد، از ابزارها و اقتدار کشور استفاده کردیم تا طرف مقابل بداند، منافع و آسایش ملت ایران برای ما مهم است.

وی افزود: امیدواریم در مجموعه اقداماتی که برای بازگرداندن همه طرف ها به توافق هسته ای موسوم به برجام انجام می شود، اقتدار کشور، مطالبات و انتظارات مردم و نحوه پیگیری آنها حفظ شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: