کد خبر: ۵۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
با اشاره به اقدام ایران در قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌ها و حسن نیت نبوده است و امیدواریم رویکرد خود را تغییر دهند.

آوای نشاط ـ بهروز کمالوندی در حاشیه نشست فوق العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اطلاعیه سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: امروز یک اطلاعیه ای از سوی سازمان انرژی اتمی صادر شد بر این مبنا که ما همکاری های گسترده ای با آژانس داشتیم اما متاسفانه رفتار آژانس بین المللی انرژی اتمی مناسب این همکاری نبوده است.

وی افزود: از طرف دیگر کشورهای غربی به خصوص سه کشور اروپایی و آمریکا تحرکاتی علیه کشور ما آغاز کرده‌اند لذا تصمیم بر این شد تا بخشی از همکاری های فراتر از پادمان که جزو تعهدات ما نبود و بر مبنای حسن نیت انجام می شد، متوقف شود مثلا ضبط برخی از فعالیت ها توسط دوربین های آژانس و دستگاه سنجش غنای بر خط و فلومتر آژانس در ایران.

کمالوندی گفت که امروز دستور داده شد تا فعالیت این دوربین ها قطع شود، البته در گذشته هم قرار نبود اطلاعات این دوربین ها مگر در حالت پذیرش شرایط ایران، به آن ها داده شود. مبنای این کار هم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران است.

وی ادامه داد: اطلاعات را به آن ها نمی ‌دادیم و از امروز هم این اطلاعات ضبط نمی شود. امروز در یکی از این سایت ها حضور داشتم و از نزدیک برای قطع فعالیت این دوربین ها نظارت کردم. مردم در جریان باشند این اقدام عملی انجام شد و اقدامات دیگر هم در نظر است. امیدواریم به خودشان بیایند و جواب همکاری‌های ایران را با همکاری دهند؛ نمی شود ایران همکاری داشته باشد اما از آن طرف رفتار نامناسبی از خودشان نشان دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: ۸٠ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که ما متعهد به پادمان هستیم و آن دوربین‌ها کماکان فعالیت خود را ادامه می دهند. دوربین‌هایی که قرار است فعالیت‌شان قطع شود مربوط به دوربین‌های فراپادمانی است که اطلاعاتی را ضبط می کردند که بعدا قابل استفاده برای آژانس بود. ما دیگر این اطلاعات را در اختیار آژانس نمی گذاریم. امیدواریم با این اقدامات ، به خودشان آمده و روش و منش خود را تغییر دهند. با این رویکرد نمی توانند انتظار داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران در قبال عدم همکاری و سوءنیت شان همکاری گسترده داشته باشد.

وی با اشاره به جلسات گذشته با آژانس گفت: گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری ها و حسن نیت نبوده است و امیدواریم رویکرد خود را تغییر دهند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: