کد خبر: ۵۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد امروز چهارشنبه هفدهم خرداد ماه قطار مسافربری در کیلومتر ۸۵ طبس به یزد (ایستگاه مزینو) از ریل خارج شد.

آوای نشاط ـ ساعت 5:30 دقیقه بامداد امروز چهارشنبه هفدهم خرداد ماه قطار مسافربری در کیلومتر 85طبس به یزد (ایستگاه مزینو) از ریل خارج شد.

آیا حادثه خروج قطار مشهد ـ یزد تروریستی بود؟

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه امشب جلسه شورای تامین در شهر طبس تشکیل می‌شود تا بتوانیم ابعاد حادثه را بررسی کنیم.، اظهار داشت: باید درباره چگونگی واژگونی بیل مکانیکی، اعضای کمیسیون 5 نفره تشخیص سوانح ریلی پاسخ تخصصی خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در این حادثه هیچ مفقودی در این حادثه نداشتیم، تصریح کرد:  تروریستی بودن این حادثه محتمل نیست و صحت ندارد.‌

دستور رئیس جمهور به استاندار خراسان جنوبی

رئیس جمهور در تماس با استاندار خراسان جنوبی و یزد و فرماندار طبس پیگیر آخرین وضعیت مصدومان و بازماندگان حادثه ریلی طبس شد و دستوراتی برای بررسی علل حادثه صادر کرد.

سید ابراهیم رئیسی پس از جلسه هیات دولت در تماس با استاندار خراسان جنوبی و یزد و فرماندار طبس بر بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به مصدومان حادثه خروج قطار از ریل در طبس تاکید کرد.

وی با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه تلخ، برای آنان از درگاه خداوند صبر و اجر مسالت کرد.

رئیس جمهور در جلسه امروز صبح هیات دولت و پس از اطلاع از ابعاد مختلف این حادثه به وزرای کشور و راه ماموریت داد تا علل خروج قطار از ریل را بررسی و با عوامل بروز چنین حوادث تلخی برخورد شود تا دیگر شاهد چنین مسایلی نباشیم

ساعت 5:30 دقیقه بامداد امروز چهارشنبه هفدهم خرداد ماه قطار مسافربری در کیلومتر 85طبس به یزد (ایستگاه مزینو) از ریل خارج شد.این حادثه تاکنون 86 مصدوم و21 نفر فوتی داشته است.

بیل مکانیکی در کنار ریل چه می‌کرد؟

رستم قاسمی در جمع خبرنگاران با اشاره به خروج قطار از ریل اظهار داشت: علت دقیق حادثه واژگونی قطار در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه  علت حادثه را تیم سوانح وزارت راه وشهرسازی و راه آهن مشخص می‌کنند، افزود: تیم‌های تعمیر و بازسازی راه آهن به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه شب‌ها کار می‌کنند و آنچه که تاکنون مشخص شده است، علت حادثه برخورد با ماشین آلات در مسیر قطار بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ‌ساعت 4:30  عملیات اجرایی ‌در این مسیر تمام شده و بعد از آن دو قطار باری نیز از  این مسیر عبور کرده‌اند و این قطار، قطار سوم بوده ‌که دچار حادثه شده است، تصریح کرد: علت اصلی حادثه بر اساس گزارش های اولیه برخورد قطار با بیل مکانیکی بوده است.

افزایش مصدومان به 86 نفر

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به افزایش آمار مصدومان حادثه خروج قطار از ریل در خراسان جنوبی گفت: آمار مصدومان به 86 نفر رسیده است.

یک مفقودی در حادثه خروج قطار مسافربری از ریل

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اکنون امدادرسانی به تمام مصدومان حادثه واژگونی قطار مسافربری طبس - یزد انجام شده است، گفت: یک نفر همچنان مفقود است و امدادگران در تلاش برای نجات او هستند.

وی ادامه داد: پس از پیدا شدن تنها مفقودی حادثه پایان عملیات را اعلام خواهیم کرد.

رییس سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: تاکنون 20 مصدوم نیز از طریق نیروهای هلال احمر به بیمارستان منتقل شده‌اند.

حضور وزرای کشور و راه و شهرسازی در محل حادثه ‌

‌‌رستم قاسمی‌ وزیر راه و شهرسازی و احمد وحیدی وزیر کشور به همراه استاندار یزد ظهر امروز با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد طبس شدند و سپس در محل حادثه حضور یافتند.

استاندار خراسان جنوبی و مسئولان استانی نیز از صبح امروز به منظور بررسی حادثه و رسیدگی به مصدومان در شهرستان طبس حاضر شدند.استاندار خراسان جنوبی در محل حادثه گفت: با وجود مسافت 95 کیلومتری محل وقوع حادثه تا مرکز شهرستان، اعضای ستاد بحران استان در همان ساعات اولیه بروز سانحه در محل حضور پیدا کردند و تمامی مصدومان به بیمارستان منتقل شدند.

آمار فوتی‌های حادثه قطار طبس به یزد به 21 نفر رسید

احمد دهقان رییس سازمان اورژانس یزد افزود: 2 دستگاه خودروی ویژه حمل جسد توسط اداره کل مدیریت بحران استانداری یزد جهت انتقال متوفیان به صحنه حادثه اعزام شده است.

وی اظهار کرد: همچنین با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دادستانی، اقدامات تشخیص هویت متوفیان در پزشک قانونی یزد پیگیری و انجام خواهد شد.

رییس سازمان اورژانس استان یزد در جریان عیادت از مصدومان این حادثه به طور اتفاقی متوجه حضور زن عموی خود در بین مصدومان و دختر پسرعموی خود در میان متوفیان شد.

افزایش تعداد مصدومان ‌به 44 نفر ‌

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص مصدومان حادثه قطار مشهد ـ یزد که در بیمارستان شهرستان طبس بستری شده اند، گفت: تا کنون در این بیمارستان 44 بیمار بستری شده اند، که اکثر این مصدومان حال عمومی خوبی برخوردارند.

موسوی‌میرزایی افزود: جای هیچگونه نگرانی برای مداوای مصدومان حادثه وجود ندارد و متخصصان مختلف در بیمارستان حضور دارند.

فوت قطعی  17  نفر از مسافران

سیدمحمد موسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: از اولین لحظات وقوع این حادثه و با توجه به فوریتی که در این زمینه وجود داشت و با پیگیری های استاندار، تیم های امدادی در قالب چهار دستگاه بالگرد، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و 18 دستگاه آمبولانس در محل حادثه حضور پیدا کردند.

به گفته وی؛ تا این لحظه فوت 17 نفر از مسافران قطعی شده اما قطعاتی از اجساد هنوز در محل حادثه وجود دارد که متعلق به اجساد دیگر و یا همین 17 مسافر فوت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همه مصدومان به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس منتقل شداند و اقدامات درمانی تخصصی درباره آنها انجام شده و هیچ  کمبودی در خصوص تجهیزات درمانی هم وجود ندارد.

موسوی تصریح کرد: بیماران بد حال به طبس منتقل شدند و کارهای تخصصی در باره آنها در حال انجام است.بقیه مسافران در وضعیت مناسبی قرار دارند و از خانواده‌های آنها درخواست می‌کنیم که دغدغه ای در این مورد نداشته باشند.

انجام آزمایش ژنتیک برای تعیین هویت جان‌باختگان

رضا حاج‌منوچهری جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران با اشاره به آماده‌باش تیم‌های بحران پزشکی قانونی یزد و خراسان جنوبی در پی سانحه قطار مشهد ـ یزد، در این رابطه اظهار کرد: به محض وقوع حادثه و اطلاع به پزشکی قانونی، مدیر کل استان خراسان جنوبی به محل وقوع حادثه (50 کیلومتری طبس)، عزیمت کرد و پزشکی قانونی استان به حالت آماده‌باش درآمد.

جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران ادامه داد: از آنجا که حادثه در نزدیکی شهرستان طبس اتفاق افتاد، تیم بحران در پزشکی قانونی این شهرستان نیز تشکیل شد و علاوه بر آن تیم بحران بیرجند نیز در حال اعزام به محل وقوع حادثه است.

وی با بیان اینکه مسافران این قطار در حال عزیمت به شهر یزد و احتمالاً از هموطنان عزیز یزدی ما بوده‌اند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع به پزشکی قانونی استان یزد نیز آماده‌باش داده شد و مدیرکل استان در ستاد بحران استانداری مستقر شده است.

حاج منوچهری افزود: علاوه بر استان های خراسان جنوبی و یزد، به دو استان همجوار هم دستورات لازم برای کمک به این دو استان صادر شده است تا در صورت لزوم برای تعیین هویت سریع تر قربانیان وارد عمل شوند.

 مسیر ریلی برای عبور قطار بعدی بازگشایی می‌شود

قناعت، استاندار خراسان جنوبی درباره جزئیات سانحه خروج قطار از ریل گفت: ‌8 واگن از ریل خارج شد که 3 واگن از آن‌ها واژگون شده و عملیات برای برگرداندن واگن‌ها به حالت اولیه در حال انجام است.  

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا عصر امروز ریل آزاد شود و مسیر برای عبور قطار مشهد ـ بندرعباس آماده شود، اظهار داشت: زیر واگن‌هایی که هنوز واژگون هستند احتمال یافتن افراد مصدوم و یا فوتی به صورت محدود وجود دارد.

قناعت با بیان اینکه مسافران با قطار ویژه به طبس انتقال یافتند، افزود:مسافران ‌از طبس با اتوبوس‌های پیش بینی شده به مقصد خود حرکت خواهند کرد.

تشکیل پرونده قضایی برای حادثه قطار مسافری

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان ادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گف با بیان اینکه حادثه خروج قطار از ریل بسیار دلخراش بوده است گفت: ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدیده تلاش می‌شود علاوه بر امدادرسانی، در اولین فرصت قصور احتمالی نیز شناسایی شود.

وی با اشاره به نبود آنتن دهی در محل حادثه اظهار داشت: با توجه به اینکه راه دسترسی به مکان حادثه نیز برای خدمات‌رسانی مناسب نبود در اسرع وقت راه دسترسی ایجاد شد و نیروهای امدادی از تمامی نقاط استان و حتی استان‌های همجوار در محل حادثه حاضر شدند.

دادستان بیرجند ادامه داد: در حال حاضر علت حادثه با توجه به تصاویر هوایی وجود بیل مکانیکی در نزدیکی ریل بوده که منجر به واژگونی چند واگن قطار شده است.

حجت‌الاسلام نسایی زهان با اشاره به تحقیقات اولیه در محل وقوع حادثه گفت: راننده بیل مکانیکی و پیمانکار مربوطه که قصور اولیه متوجه آنها است مورد تحقیقات قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه پرونده قضایی برای حادثه قطار مسافری تشکیل شده است ادامه داد: در اسرع وقت نتیجه نهایی بعد از مشخص شدن مقصران احتمالی به مردم اعلام خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی بر لزوم برخورد قانونی با مقصران احتمالی حادثه تاکید کرد و گفت: این موضوع نیازمند کار تحقیقاتی و کارشناسی دقیق‌تر است و در حال حاضر همه توان و تلاش‌ها بر امدادرسانی به موقع برای پیشگیری از تلفات بیشتر است.

دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به آسیب دیدگان

رئیس جمهور با اظهار تأسف از رخداد خارج شدن قطار از ریل در مسیر طبس به یزد، درگذشت تعدادی از هموطنان‌مان را در این حادثه تسلیت گفت و دستوراتی برای تسریع در رسیدگی به علل این واقعه و رسیدگی به مجروحان و بازماندگان درگذشتگان آن صادر کرد.

وزیر راه: برای حادثه قطار مشهد ـ یزد شرمنده‌ایم

شرمنده همه مردم عزیز ایران به ویژه داغ‌دیدگان هستم و تا ساعتی دیگر درمحل حادثه حضور خواهم یافت.همکاران بدانند مسئولیت این حادثه (فارغ از دلایل ارادی یا غیر ارادی) برعهده این وزارتخانه است اما وظیفه انسانی ما از این مسئولیت هم بالاتر بوده وباید با تلاش مضاعف تسلی خاطر بازماندگان باشیم.

اسامی مصدومان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با همراهی سرپرست معاونت درمان دانشگاه صبح امروز به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس(ره) رفت و دستور بسیج تمامی امکانات، تجهیزات و تیم‌های تخصصی درمانی برای مداوای مجروحین حادثه خروج قطار مسافربری مشهد - یزد را صادر کرد.

سیدمحمد موسوی میرزایی در تماس تلفنی با وزیر بهداشت با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان این حادثه در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی شامل سی تی اسکن و سونوگرافی از مصدومان و‌ رسیدگی ها رائه کرد و از آمادگی کامل بیمارستان های معین در بیرجند و فردوس برای اقدامات درمانی خبر داد.

گفتنی است تا این لحظه 40 مصدوم در بیمارستان طبس پذیرش شدند و متاسفانه تاکنون 17 نفر بر اثر این سانحه در محل حادثه فوت کردند.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به مصدومان

در پی خروج قطار مسافربری طبس-یزد و‌ کشته و مصدوم‌شدن شماری از هموطنانمان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با جعفر میعاد‌فر رئیس اورژانس کشور، سیدمحمد موسوی میرزایی رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی و‌ عمیدالدین خطیبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد خواستار پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی یزد و آمادگی کامل مراکز درمانی بیمارستان‌های خراسان جنوبی و بسیج امکانات برای درمان مصدومان این حادثه شد.بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه  انجام گیرد.

وزیر بهداشت به رئیس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.  در این تماس تلفنی  رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان برای ارائه خدمات به مصدومان این حادثه در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس، گزارشی از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی شامل سی تی اسکن و سونوگرافی از  مصدومان و‌ رسیدگی های درمانی به حادثه دیدگان، به وزیر بهداشت ارائه کرد و از آمادگی کامل بیمارستان های معین در بیرجند و فردوس برای اقدامات درمانی خبر داد.

دستور وزیر کشور برای رسیدگی فوری به حادثه قطار در طبس

وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، خواستار حضور در محل حادثه قطار مسافری در طبس و ارسال سریع امکانات لازم برای رسیدگی به حادثه دیدگان شد.

احمد وحیدی در تماس تلفنی با جواد قناعت ضمن گرفتن آخرین گزارش ها از حادثه واژگونی قطار مسافری در طبس، از استاندار خواست به سرعت خود را به محل حادثه برساند.

وی همچنین از زمان وقوع این حادثه در تماس با رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس اورژانس، مدیرعامل راه آهن و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین وضعیت این حادثه را جویا شد.

بر اساس دستور وزیر کشور، یک بالگرد امداد رسان هم به محل حادثه اعزام شده است تا مصدومان هرچه سریع تر به مراکز درمانی منتقل شوند.

هم اکنون علاوه بر استاندار خراسان جنوبی، معاون سیاسی-امنیتی استاندار یزد هم در محل حادثه حضور دارد و وحیدی نیز برای تسریع در روند رسیدگی به این حادثه، عازم منطقه شده است.

اعزام 25 دستگاه اتوبوس به محل حادثه قطار یزد ـ مشهد برای انتقال مسافران   

محمد رستگاری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد خبر داد، ‌بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه، 10 دستگاه اتوبوس از یزد برای انتقال مسافران یزدی به یزد اعزام شد. این اتوبوس‌ها حدود 10 دقیقه دیگر به محل حادثه می‌رسند، ااتوبوس‌هامسافران اسیب‌دیده یزدی را به یزد برمی‌گردانند. از طبس و بیرجند نیز 15 دستگاه اتوبوس برای کمک‌رسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

راهداری استان یزد همچنین برای پاکسازی مسیر ریلی ماشین‌آلات مورد نیاز را به محل حادثه اعزام کرده است.  3 کمرشکن در حال حمل تجهیزات مورد نیاز هستند، ضمن این‌که در معدن چادرملو نیز یک بیل مکانیکی در حال بارگیری برای اعزام به محل خروج قطار از ریل است.

برخی اجساد قابل شناسایی نیست

سید ابوالحسم میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی درباره علت وقوع حادثه خروج قطار مسافربری از ریل در استان خراسان جنوبی گفت: علت این حادثه در دست بررسی است و پس از مشخص شدن قطعا اعلام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی گفت: تاکنون 17 دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه بالگرد امدادی از یزد، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

میرجلیلی خاطرنشان کرد: تا این لحظه 25 مصدوم حادثه با 7 دستگاه آمبولانس به بیمارستان شهر طبس اعزام شده‌اند و تعداد جراح و ارتوپد از مرکز استان تامین شده است تا امدادرسانی و خدمات‌رسانی به این مصدومان با سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به شدت جراحت حادثه و اینکه برخی از اجساد هموطنان متاسفانه قابل شناسایی نیست و قطع دست و پا داشته‌ایم تا این لحظه آماری که مدیریت بحران استان تایید می‌کند، تعداد 17 کشته است که البته این آمار ممکن است افزایش پیدا کند.

انتقال تمام مسافران سالم قطار طبس- یزد به طبس

علی‌اکبر رحیمی فرماندار طبس اظهار داشت: برای اعزام تمام مسافرانی که تمایل به رفتن به مشهد یا یزد را داشته اند، مقدمات کار فراهم شده و شرایط اسکان برای خانواده های مجروحین نیز مهیا شده است. نیروهای امدادی با تمام قوا در حال خدمات دهی در محل حادثه هستند.

فرماندار شهرستان طبس نیز درباره حجم حادثه گفت: از مجموع 7 واگن این قطار، 3 واگن به طور کامل واژگون شده و 4 واگن نیز از خط خارج شده است.

رحیمی متذکر شد: تا این لحظه 35 نفر از مجروحان از محل حادثه به بیمارستان طبس منتقل شده اند که حال 5 نفر وخیم است.

جزئیات بیشتر از حادثه خروج قطار از ریل

جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران با ابراز تسلیت به هموطنان و خانواده بازماندگان متوفیان این سانحه تاکید کرد:‌ بلافاصله بعد از وقوع سانحه برای قطار مسافری مشهد ـ یزد جلسه ستاد مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و در استان یزد تشکیل و اقدامات اولیه انجام شد.

شهریار افندی زاده اعلام کرد: عملیات امداد و نجات از طریق هلال احمر در پی وقوع سانحه صورت گرفت و به منظور جابه‌جایی 348 مسافر قطار مشهد ـ یزد یک رام قطار و 10 دستگاه اتوبوس با هماهنگی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از  طبس به محل سانحه اعزام شده اند تا مسافران را منتقل کنند.

جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران یادآور شد: بر اساس ابلاغ صورت گرفته در ماه های گذشته، مدیرعامل شرکت راه آهن به عنوان رییس کارگروه فرعی مدیریت بحران در حوزه ریلی در ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی با تشکیل کمیسیون، مسئولیت بررسی سوانح ریلی ومدیریت بحران  ان  را  به‌عهده دارند. در سانحه اخیر هم،  این موضوع مورد بررسی دقیق قرار گرفته و نتایج آن به اطلاع خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در مورد علت این سانحه صرفا در کمیسیون بررسی سوانح ریلی مستقر در شرکت راه آهن بررسی‌ها انجام می شود و نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید. بلافاصله بعد از وقوع و اعلام سانحه ریلی، ستاد بحران در وزارتخانه تشکیل و کمیسیون بررسی سوانح ریلی در شرکت راه آهن موضوع را در دستور کار فوری خود قرار داد.

بررسی قضایی حادثه خروج قطار مسافربری از ریل در طبس

پس از خروج قطار مسافربری طبس ـ یزد‌، حجت‌الاسلام علی نسایی زهان دادستان خراسان جنوبی دادستان طبس به محل وقوع حادثه اعزام و برای بررسی علت حادثه پرونده قضایی تشکیل شد.

پس از بررسی‌های تکمیلی جزییات این حادثه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و با مقصران احتمالی وقوع این حادثه، برخورد‌ قضایی خواهد شد.

دستور رئیس سازمان بازرسی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی حادثه خروج قطار مسافربری طبس – یزد و فوت و مصدومیت تعدادی از هموطنان، طی دستوری به بازرس کل استان خراسان جنوبی، ماموریت داد تمام ابعاد این موضوع بررسی شود.

به دنبال وقوع این حادثه و فوت و مصدومیت تعدادی از هموطنان، دکتر خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومین، طی دستوری به بازرس کل استان خراسان جنوبی ماموریت داد با حضور در صحنه، ابعاد مختلف حادثه را بررسی و‌ نسبت به معرفی متخلفین احتمالی به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد.
 
وزیر راه و شهرسازی عازم محل خروج قطار از ریل شد

رستم قاسمی صبح امروز  به همراه میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن کشور و فرشید جعفری مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی عازم محل حادثه خروج از ریل قطار مشهد-یزد شدند.

17 کشته، 30 مصدوم و 5 مصدوم بدحال

علی اکبر رحیمیان فرماندار طبس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره آخرین آمار جانباختگان حادثه خروج قطار مسافربری از ریل در محور طبس_یزد گفت: تاکنون 17 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: 30 مصدوم اعزام شده‌اند و حال 5 نفر از آنان وخیم گزارش شده است. همچنین چند نفر مفقود اعلام شده‌ که احتمالا در زیر واگن‌ها گرفتار شده‌اند.

فرماندار طبس با بیان اینکه منطقه صعب‌العبور است، خاطرنشان کرد: دو واگن واژگون شده است و منتظر جرثقیل سنگین هستیم.

رحیمیان با اشاره به حضور نیروهای امدادی در منطقه گفت: دو بالگرد امداد و نجات در منطقه حضور دارند و تمام نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

کمک‌رسانی به مصدومین حادثه قطار مشهد - یزد

سید محمدرضا حسینی رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیرحوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند صبح امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه 12 مصدوم بد حال و در مجموع 30 مجروح باید به بیمارستان منتقل شوند افزود: ده آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است، که در حال حاضر 4 آمبولانس در حال انتقال مجروحین به بیمارستان طبس است.

وی با اظهار اینکه در صحنه نیاز به آمبولانس بیشتر نداشتیم، بنابراین اعزام دو اتوبوس آمبولانس که در حال حرکت به سمت صحنه بودند را لغو کردیم خاطرنشان کرد: سه بالگرد نیز از بیرجند، یزد و گناباد به سمت صحنه اعزام شدند که بالگرد یزد در صحنه حضور دارد و بالگرد گناباد و بیرجند در فرودگاه طبس برای انتقال بین بیمارستانی مجروحین آماده باش هستند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیرحوادث دانشگاه از انجام هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی، بانک خون، پزشکی قانونی و بهشت متقین خبر داد و گفت: شناسایی مجروحین و استخراج لیست اسامی در حال انجام است که برای اطلاع رسانی اعلام خواهد شد.

اطلاعیه راه آهن درباره برخورد قطار مسافری

در این اطلاعیه آمده است: سه واگن از قطار مسافری مشهد- یزد در بلاک عباس آباد- ریزو در محدوده اداره کل راه آهن شرق از خط خارج شد.در این سانحه، چند نفر مصدوم شدند و اعضای کمیسیون سوانح راه آهن با حضور در محل سانحه خروج قطار مسافری، در حال بررسی علت دقیق سانحه هستند.

گفتنی است قطار مسافری مشهد- یزد به دلیل برخورد با یک دستگاه بیل مکانیکی، در بلاک عباس آباد- ریزو در محدوده اداره کل راه آهن شرق از خط خارج شد.خبرهایی درباره تعداد مصدومان یا فوتی منتشر شده است که روابط عمومی راه آهن، پس از بررسی‌های لازم و دریافت اطلاعات دقیق، آمار درست را در خبرهای بعدی اعلام خواهد کرد.همچنین دقایقی پیش راه آهن در اطلاعیه شماره3 از حضور قطار مسافری فوق العاده در محل سانحه برای انتقال مسافران به طبس خبر داد.

اعزام ‌قطار فوق‌العاده به طبس ‌

سید حسن موسوی معاون ناوگان مسافری راه آهن درباره جزییات سانحه قطار مشهد- یزد اظهار داشت: براساس اطلاعات اولیه ای که از محل دریافت کردیم، حدود ساعت 5 و 30 دقیقه صبح امروز قطار مسافری مشهد به مقصد یزد در پلاک عباس‌آباد- ریزو به دلیل برخورد با بیل خورد دچار این سانحه شد. البته برخورد از رو به رو نبوده و احتمالا بیل مکانیکی از بغل برخورد کرده‌ است.

وی ادامه داد: در پی این برخورد 5 واگن از خط خارج شده و طبق اعلام اورژانس متاسفانه 10 نفر فوت شدند و 12 نفر هم مصدوم شده‌اند.

معاون ناوگان مسافری راه آهن گفت: این قطار حدود 348 مسافر داشته که راه‌آهن اقدامات سریع برای جابه جایی این مسافران انجام داده است و تا دقایقی دیگر قطار دیگری به محل سانحه برای جابه جایی مسافران  می‌رسد. در حال حاضر از ایستگاه طبس یک قطار فوق‌العاده به محل اعزام شده است تا مسافران را به ایستگاه طبس منتقل کند و از ایستگاه طبس اتوبوسی برای انتقال مسافران به یزد در نظر گرفته شده‌ است.

موسوی در پاسخ به این سوال که ساعت 5 صبح بیل مکانیکی در حال چه کاری در محل سانحه بوده‌ است، گفت: در این محل احتمالا کارگاهی وجود داشته اما هنوز اطلاعات دقیقی به دست نیامده است و کمیسیون عالی سوانح دقایقی پس از وقوع سانحه به محل اعزام شده که علت دقیق حادثه را مورد بررسی قرار می‌دهد و اطلاعات دقیق پس از بررسی کمیسیون اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

حضور اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن درمحل سانحه

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن با حضور در محل سانحه خروج قطار مسافری، در حال بررسی علت دقیق سانحه هستند.

استاندار خراسان جنوبی به محل حادثه رفت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه قناعت استاندار خراسان جنوبی در مسیر رسیدن به محل حادثه است، گفت: خدمات دهی به مسافران و مصدومان حادثه راه آهن بدون وقفه ادامه دارد.

میرجلیلی  افزود: خدمات‌دهی از بدو بروز حادثه شروع شده و همچنان ادامه دارد. اولین آمبولانس های اعزامی برای انتقال مصدومان به بیمارستان طبس رسیده اند و مراحل درمان مجروحان آغاز شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به این که سه فروند بالگرد به محل اعزام شده اند، گفت: دو دستگاه اتوبوس آمبولانس از شهرستان های بیرجند و فردوس نیز به محل حادثه اعزام شده اند.برای انتقال مسافران به شهر یزد، برنامه ریزی  شده است. آمار آمبولانس های اعزامی به محل حادثه به 17 مورد رسیده است.

5 نفر مفقود شدند

محمدرضا رضایی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به وقوع حادثه خروج قطار از ریل در محور طبس_یزد گفت: بامداد امروز قطار مسافربری طبس به یزد از ریل خارج شد، شش تیم امدادی از هلال احمر برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده اند.

وی ادامه داد: تاکنون 10 نفر جان باخته و 50 نفر مصدوم شده‌اند که حال 16 مصدوم وخیم اعلام شده است، همچنین 5 نفر هم مفقود هستند.

13 فوتی تاکنون در حادثه قطار مشهد - یزد

‏اورژانس خراسان جنوبی اعلام کرد: ساعاتی قبل، قطار مسافری مشهد - یزد به دلیل برخورد با یک دستگاه بیل مکانیکی از خط خارج شد که این حادثه تاکنون 13  فوتی داشته و حال 16 مصدوم نیز وخیم است و همچنین 5 نفر هم مفقود هستند.

برخورد قطار با بیل مکانیکی

علی‌اکبر رحیمی فرماندار ویژه طبس درباره جزئیات بیشتر خروج قطار از ریل اظهار داشت: در این حادثه چهار واگن واژگون شده و با توجه به اینکه واگن‌ها هنوز واژگون و باید به وسیله جرثقیل روی ریل قرار بگیرد و چند دستگاه چرثقیل از سمت طبس و یزد به محل حادثه اعزام شده و امکان افزایش آمار فوتی و مصدومان با توجه به شدت حادثه وجود دارد.

فرماندار ویژه طبس با تأکید بر اینکه نیروهای امدادی در حال بررسی واگن‌ها و شناسایی مجروحان یا فوتی‌های احتمالی هستند، اعلام کرد: سه فروند بالگرد استان‌های خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی و یزد هم به محل حادثه اعزام شده است.

رحیمی در خصوص علت این حادثه، مطرح کرد: طبق گزارش‌های اولیه علت خروج قطار مشهد به یزد از ریل، برخورد قطار با بیل میکانیکی بوده است.

امدادرسانی 16 دستگاه ‌آمبولانس به حادثه‌دیدگان

ابوالحسن میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی در این ارتباط اظهار داشت: در حال حاضر 4 دستگاه آمبولانس در محل حادثه مستقرند و 12  دستگاه دیگر نیز به این منطقه اعزام شده‌اند.

وی از انتقال مصدومان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خبر داد و گفت: تجهیزات پزشکی، کادر درمان و متخصصین جراحی و ارتوپدی به وسیله بالگرد در حال اعزام به محل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سه فروند بالگرد استان ‌ای خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی و یزد هم به محل حادثه اعزام شده‌اند، تصریح کرد: اتوبوس آمبولانس شهرستان فردوس نیز برای استقرار در محل حادثه اعزام شده است.

میرجلیلی با تأکید بر اینکه با دستور استاندار کلیه امکانات لازم برای خدمات‌دهی به مصدومان و مسافران این قطار فراهم شده، مطرح کرد: برای انتقال مسافران به شهر یزد، قطار جایگزین لحاظ شده است.

وی متذکر شد: با دستور استاندار مسئولان و مدیران مرتبط با حوزه بحران استان در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند تا در جلسه بحران شرکت نمایند، با این وجود بنا به تأکید استاندار خراسان‌جنوبی، همه خدمات‌دهی‌ها قبل از تشکیل جلسه بحران آغاز شده تا شرایط به درستی مدیریت شود.

فوت 10 نفر در حادثه خروج قطار مسافربری از ریل

علی‌اکبر رحیمی فرماندار ویژه طبس در این ارتباط با بیان اینکه ‌تاکنون فوت 10 نفر در حادثه خروج قطار مسافربری از ریل در محور طبس - یزد توسط نیروهای امدادی حاضر در صحنه گزارش شده است، اظهار داشت: بامداد امروز چهار واگن این قطار از ریل خارج شد و تمامی یگان‌های امدادی هلال احمر، اورژانس و راه آهن اکنون در محل حضور دارند.

وی با بیان اینکه ‌آماری که اورژانس به ما داده است 12 مصدوم نیاز به اعزام داشتند ولی امکان افزایش این آمار با توجه به شدت حادثه وجود دارد، افزود: نیروهای امدادی هنوز در حال بررسی واگن‌ها و شناسایی مجروحان یا فوتی‌های احتمالی هستند.

فرماندار طبس با اشاره به اعزام 12 آمبولانس به محل حادثه تصریح کرد: بالگرد نیز از یزد و قطار از طبس در حال اعزام است تا مجروحان به طبس منتقل کنند و سپس به یزد انتقال داده شوند. 

وی درباره علت خروج قطار از ریل خاطرنشان کرد:  قطار با دستگاه زیرکوبی که در ریل وجود داشته برخورد کرده است و باید برای علت دقیق این حادثه بررسی های بیشتری صورت گیرد.

اعزام 6 تیم امدادی از هلال احمر به محل حادثه

محمدرضا رضایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز از اعزام 6 تیم امدادی از هلال احمر به محل حادثه خبر داد و گفت: ‌ یک تیم از پایگاه مسجد شکر، 2 تیم از پایگاه دیهوک، دو تیم پشتیبان از شعبه طبس و یک تیم از بشرویه در عملیات نجات آسیب دیدگان مشارکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: 4 تیم امدادی از هلال احمر (یک تیم از پایگاه مسجد شکر، یک تیم از پایگاه دیهوک و دو تیم پشتیبان از شعبه طبس) به محل حادثه اعزام شد.به گفته فرماندار طبس احتمال افزایش فوتی های این حادثه وجود دارد. آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای امداد به محل حادثه اعزام شده است.

اعزام 10 دستگاه آمبولانس به محل حادثه

مجتبی خالدی درباره جزئیات این حادثه اظهار داشت: در حال حاضر تیم هایی از اورژانس کشور و همچنین هلال احمر به منطقه اعزام شدند  و همچنین سه بالگرد اورژانس به همراه 10 آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

وی گفت: از 7 واگن 3 واگن از ریل خارج شد که متاسفانه در این حادثه  10 نفر فوت کردند و حال 15 نفر نیز وخیم است و حدود 50 نفر نیز زخمی شدند.

پنج واگن‌ از ریل خارج شده است

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: ساعت 5:30 صبح امروز قطار مسافربری مشهد-یزد در منطقه مسجد شکر(کیلومتر 50 محورطبس _یزد(ایستگاه مزینو)) از ریل خارج شد.این قطار 430 سرنشین (مسافر و خدمه) داشته است که از مجموع 11 واگن 6 واگن دچار آسیب شده است.

ولی‌پور افزود: با هماهنگی های انجام شده، 10 تیم عملیاتی هلال احمر با 10 آمبولانس و 3 خودروی نجات مشغول امدادرسانی هستند. 3 بالگرد نیز به محل حادثه اعزام می‌شوند تا مصدومان احتمالی را به مراکز درمانی انتقال دهند.

وی با بیان اینکه این منطقه در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی واقع شده، گفت: دو تیم از امدادگران هلال احمر به محل حادثه که در محدوده کیلومتر 50 محور طبس قرار دارد اعزام شده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برابر گزارش اولیه پنج واگن‌ از ریل خارج شده است، گفت: علاوه بر امدادگران اعزام شده، هماهنگ شد تا سه فروند بالگرد از بیرجند، مشهد و یزد به محل اعزام شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سانحه ، قطار ، طبس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: