کد خبر: ۵۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
امروز پنج روز از حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه آبادان می‌گذرد ولی تیم‌های تخصصی بدون وقفه در تمام ابعاد مشغول انجام آواربرداری، جست‌وجو و تثبیت سازه هستند.

آوای نشاط ـ درشرایطی پنجمین روز از حادثه ریزش ساختمان 10 طبقه در آبادان را سپری می‌کنیم که نیروهای انتظامی، امدادی، اورژانس درکنار سایر نیروهای تخصصی مرتبط همچنان مشغول ارائه خدمات برای  رفع مشکلات و بروز حادثه‌ای تازه در این محوطه هستند.

این درحالی است که از روز گذشته اگرچه برخی اخبار مبنی بر احتمال پایان عملیات جست‌وجو برای یافتن مبحوس‌شدگان در طبقات زیرین بنا منتشر شده اما هنوز هیچ مقام یا مسئولی در این زمینه اظهار نظر رسمی نکرده و ظاهرا روند ارائه خدمات با استفاده از تجهیزات، سگ‌های زنده‌یاب ادامه دارد.

3 متوفی هنوز شناسایی نشده‌اند

از سوی دیگر وزیر کشور ساعات پایانی شب گذشته در آخرین گزارشی که از روند کار در حادثه ریزش ساختمان 10 طبقه آبادان ارائه کرد، اظهار داشت: با دستور رهبر معظم انقلاب و ابلاغ رئیس جمهور عملیات آواربرداری و خطرزدایی از برج متروپل آبادان سرعت گرفته و به خانواده‌های جانباختگان رسیدگی می‌شود. 

احمد وحیدی همچنین درباره نحوه ارائه خدمات در این حادثه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همچنین نقشه راهی که ترسیم شده است نیروهای عمل‌کننده در این زمینه به صورت 24 ساعته شیفت بندی شده‌اند و با هماهنگی‌ دقیق کار بدون وقفه درحال انجام است.

وحیدی در ادامه افزود: با درنظر گرفته اینکه رفته رفته به زمان آغاز تخلیه نخاله‌های ساختمانی باقی مانده از این حادثه نزدیک می‌شویم تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز مثل جرثقیل‌های 350 تنی، بیل‌های مکانیکی بزرگ و لودرها درحال ورود به منطقه هستند هرچند تعدادی از این تجهیزات هم اکنون در منطقه مستقر شده ، اما فضای محدود در منطقه حادثه کمی روند انجام کار را کند کرده که انشاء الله این مشکل هم با کاهش حجم آوارهای موجود سرعت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه سازه باقی مانده برج متروپل ناپایدار و خطر آفرین است و هم‌ اکنون وارد مرحله خطرزدایی برای سرعت بخشیدن به آواربرداری ناشی از توده‌های آویزان بتنی هستیم.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد حداکثر تا 2 روز آینده مشکل خطرزدایی با ورود تجهیزات جدید برطرف شود و گفت:ساخت این برج یک فاجعه است و نیازمند بررسی است.

وزیر کشور با اشاره به تعداد 38 مصدوم حادثه افزود: ممکن است همچنان به پیکرهایی دست پیدا شود اما با توجه به استفاده از سگ‌های زنده‌یاب و هم از سیگنال های حیاتی احتمال زنده پیدا شدن کسی بسیار کم است.  وحیدی با اشاره به تعداد متوفیان حادثه گفت: براساس آمارهایی که رسما اعلام شده تا این لحظه 19 نفر جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند که پیکر 13 نفر از آنها شناسایی و توسط خانواده‌ها دفن شده است اما هنوز 6 داریم که تدفین‌ آنها انجام نشده و سه نفر از این تعداد هنوز هویتشان مشخص نیست.

وزیر کشور: در متروپل یک جنایت اتفاق افتاده است

وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران حادثه ساختمان متروپل، در خصوص روند کار در جمع خبرنگاران اظهار داشت : در حادثه متروپل، نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند.

احمد وحیدی گفت: تقسیم کار شده است و کار‌ها با شدت، پیرو دستورات مقام معظم رهبری و تاکید ریاست محترم جمهور انجام می‌شود. بحث اول ما آواربرداری است و بحث دوم خطرزدایی و رسیدگی به خانواده‌های داغدار، که الان در این مرحله هستیم و مراحل بعدی بنا به بررسی‌های کارشناسان و متخصص است.

وی در خصوص روند کار گفت: همچنان در حال ورود دستگاه‌های جدیدتر و سنگین‌تر به شهر هستیم و یک کارگاه بزرگ در این جا شکل گرفته تا بتوانیم پاسخگوی عزیزان در منطقه باشیم. همه از همه استان‌ها و شرکت‌های فعال در استان خوزستان مشارکت داشته‌اند. همه دستگاه‌ها و نهاد‌های حاضر در این بحران، از جمله هلال احمر، مدیریت بحران کشور، اورژانس، قرارگاه خاتم، سپاه، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و شرکت پالایش نفت فعال بوده‌اند و کار با هماهنگی پیش می‌رود.

وزیر کشور با بیان این که در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد، افزود: کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، هیچ وقت قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند. حتما باید سایر پرونده‌هایی که در این حوزه و شهر هستند رسیدگی کنیم و همین الان نیز دستور آن صادر شده است و شکایات‌ موجود باید رسیدگی شوند.

وی افزود: متاسفانه در حادثه متروپل، نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می‌کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد.

وزیر کشور در پایان اظهار کرد: «از محبت همه مردم آبادان تشکر می‌کنم و از ایشان می‌خواهم به محل حادثه نزدیک نشوند.»

پلیس از نخستین دقایق حادثه در صحنه حضور دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی فراجا در حاشیه بازدید از ساختمان متروپل در آبادان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با خانواده عزیزان جانباخته دراین حادثه وآسیب دیدگان ابراز همدردی داریم وآرزوی سلامتی برای حادثه دیدگان این اتفاق ناگوار داریم.

 سردارمهدی حاجیان افزود: فرماندهی کل انتظامی ضمن اظهار تألم و تأسف از این ضایعه دردناک و ابراز همدردی با آسیب دیدگان و خانواده مکرم آنها به اطلاع هموطنان عزیز می رساند مأموران انتظامی وراهور از نخستین زمان این اتفاق کنترل صحنه را در دست گرفتند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: با دستور ویژه فرمانده محترم کل فراجا، پلیس خوزستان ضمن آماده باش کامل و بکارگیری تمامی امکانات لازم به منظور ارائه خدمت رسانی به حادثه دیدگان و همچنین تسهیل در اقدامات ترافیکی، انتظامی و امنیتی به منظور امداد رسانی بهتر با هوشیاری و تلاش مضاعف تا ایجاد آرامش در صحنه از هیچ کمکی برای تسریع در فرآیند مدیریت بحران و یاری رساندن به آسیب دیدگان دریغ نخواهد کرد.

سردار حاجیان افزود: بنده نیز به نیابت از فرمانده محترم کل انتظامی کشور ضمن تسلیت به خانواده های داغدار ، در محل حادثه ساختمان متروپل حضور پیدا کرده ام تا ضمن بازدید از صحنه تدابیر فرماندهی محترم را به یگان های انتظامی و خدماتی درحال امداد رسانی هستند ابلاغ کنم.

وی در پایان ضمن تشکر از شهروندان فهیم آبادانی افزود: از مردم می خواهیم در منطقه حادثه حضور پیدا نکنند تا کار امداد و نجات سریعتر انجام شود.

تعداد جانباختگان حادثه متروپل آبادان به ٢۴ نفر رسید

احسان عباسپور پیش از ظهر امروز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات امدادرسانی در حادثه متروپل از ساعات اولیه این حادثه بدون وقفه آغاز شد و چندین تیم امدادرسانی این عملیات را از شهرهای مختلف بر عهده دارند.

وی بیان کرد: تاکنون پیکر ٢۴ نفر از کسانی که زیر آوار جان خود را از دست داده‌اند توسط تیم‌های جست و جو پیدا شده و برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافت.

فرماندار آبادان تعداد مصدومان این حادثه را ۳۷ نفر عنوان کرد و گفت: ۳۴ نفر از این مصدومان پس از درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شدند و تنها سه نفر تحت مداوا هستند.

وی بیان کرد: عملیات آواربرداری تا بیرون آوردن آخرین جانباخته ادامه خواهد داشت و نیروهای امدادی همچنان مشغول آوار برداری هستند.

معاون اول رئیس جمهور وارد آبادان شد

معاون اول رئیس‌‌جمهور برای بررسی آخرین وضع حادثه «متروپل» و روند امدادرسانی، وارد آبادان شد.

دکتر محمد مخبر روز جمعه با سفر به آبادان آخرین اقدامات برای آواربرداری و امدادرسانی حادثه ریزش ساختمان 11 طبقه متروپل را به صورت میدانی مورد بررسی قرار دارد.

 مخبر در پنجمین روز حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل در آبادان با حضور در محل حادثه روند عملیات آواربرداری و امدادرسانی را مورد بررسی قرار داد.

معاون اول رییس جمهور با حضور در محل حادثه برج متروپل در حال بازدید از روند آواربرداری و بررسی عملیات به صورت میدانی است.  

بخش‌هایی از برج دوقلوی در دست ساخت متروپل آبادان ظهر دوشنبه دوم خرداد 1401 دچار ریزش شد.

شرایط سخت آواربرداری

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز  براساس گزارش‌های اعلامی از تیم های عملیاتی حاضر در صحنه حادثه متاسفانه حجم آوار پایدار نیست و این وضعیت شرایط را برای امدادگران دشوار کرده است،ساختمان مجاور متروپل تخلیه شده است و با توجه به شرایط موجود، امدادرسانی از چند جبهه در حال انجام است.

به گفته  محمد هادی قانع مدیریت و آوار برداری ضلع جنوبی ساختمان بر عهده تیم های آتش نشان شیراز بوده و طبق طرح ارائه شده از تیم های واکنش سریع این سازمان نحوه عملیات به صورت جا به جایی و آوار برداری از قسمت‌های فوقانی با سرعت عمل و بی وقفه در حال انجام است  و هدف برداشتن آوار و دسترسی به هموطنان گرفتار در زیر آوار و برقراری ایمنی این مکان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: