کد خبر: ۵۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
شرکت دولتی گاز اوکراین از تعلیق جریان انتقال بخشی از گاز صادراتی روسیه به اروپا خبر داد.

آوای نشاط ـ شرکت دولتی گاز اوکراین اعلام کرد: آماده است تا جریان عبور بخشی از گاز روسیه به سمت اروپا از طریق یک نقطه ترانزیت کلیدی را از امروز چهارشنبه قطع کند.

شرکت دولتی گاز اوکراین در بیانیه ای تاکید کرد: به خاطر دخالت نظامیان روس در مسائل فنی، انتقال گاز از طریق ایستگاه کنترل فشار گاز در «نووپسکوف» را متوقف می کند.

ایستگاه کمپرسور نووپسکوف در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین تحت کنترل نیروهای روسیه است. تعلیق انتقال گاز، شامل قطع جریان انتقال گاز از مسیر «سوخرانیوکا» از تاریخ ۱۱ ماه می خواهد شد.

«یوری ویترینکو» رئیس هیات مدیره شرکت دولتی «نفت و گاز» در اوکراین اعلام کرد: جریان انتقال گاز از طریق خاک اوکراین به اروپا، در صورت همکاری نکردن روسیه برای تغییر مسیر انتقال گاز، ممکن است تا یک سوم کاهش یابد.

باوجود شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین از ۲۴ فوریه، همچنان این کشور راه اصلی عبور گاز مسکو به سمت اروپاست.

کشورهای اروپایی درحال مذاکره و تلاش برای قطع واردات انرژی از روسیه و تحریم کامل بخش انرژی این کشور هستند اما تحلیلگران، قطع کامل وابستگی قاره سبز به گاز کرملین را زمانبر اعلام کرده و احتمال داده اند حداقل تا سال ۲۰۲۴، این وابستگی ادامه داشته باشد.

 شرکت گاز اوکراین ضمن انتقاد از روسیه اعلام کرد: انتقال گاز از نقطه ترانزیت «سوخرانیوکا» را که تحت کنترل نیروهای روسیه است به سمت منطقه دیگری که تحت کنترل نیروهای اوکراین است، هدایت خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، شرکت روسی گازپروم، دریافت اطلاعیه ای از اپراتور جی تی اس اوکراین در مورد خاتمه ترانزیت از طریق جی آی اس سوخرانیوکا از ۱۱ می به دلیل ادعای فورس ماژور را تأیید کرده است.

سخنگوی گازپروم در این خصوص گفت: گازپروم یک اطلاعیه رسمی از اپراتور سیستم حمل و نقل گاز اوکراین دریافت کرده است مبنی بر اینکه طرف اوکراینی با اشاره به شرایط فورس ماژور، پذیرش گاز برای ترانزیت از طریق سوخرانیکوای اوکراین را از ساعت ۷:۰۰ روز ۱۱ می متوقف می کند و انتقال گاز انجام نخواهد شد.

سرگئی کوپریانوف تاکید کرد: اپراتور «جی تی اس یو» اوکراین، پیشنهاد می کند که تمام حجم های ترانزیت گاز به منطقه «سودژا» در روسیه منتقل شود. در این راستا، گازپروم اعلام می کند، که هیچ تاییدی در مورد شرایط فورس ماژور دریافت نکرده است و هیچ مانعی برای ادامه کار در حالت قبلی نمی بیند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، صادرات گاز ، اوکراین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: