کد خبر: ۵۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
خطیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با عربستان نیز تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که با سعودی‌ها بحث شد، موضوعات منطقه‌ای است. در خصوص مذاکرات ایران و عربستان از دور قبلی در بغداد تحول خاصی رخ نداده است و اگر تحولی رخ دهد اطلاع رسانی می‌شود.

آوای نشاط ـ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری گفت: سفر مورا به تهران در پی گفتگوی تلفنی اخیر امیر عبداللهیان و بورل انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: او در سفر به تهران با باقری دیدار می‌کند.

پیام‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق هماهنگ‌کننده برجام ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ و آمریکا بدون وقفه اتفاق افتاده است و پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده برجام در حال تبادل است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: پیام‌ها به طور مستمر بین تهران و واشنگتن از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است.

وی با بیان اینکه حضور آقای مورا نشان می‌دهد ما گفتگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم، افزود: به رغم اقدامات ضد دیپلماسی توسط کنگره و سنا، ایران و ۱+۴ به دیپلماسی و دستیابی به توافق خوب و قابل اتکا پایبند بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر آمریکا آنچه از ما گرفته است را برگرداند و حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد، می‌توانیم فردای پس از برگشت آقای مورا به وین بازگردیم.

خطیب‌زاده اظهار داشت: سفر آقای مورا این گفتگوها را در مسیر درستی قرار می‌دهد.

وی در تشریح سفر «بشار اسد» به تهران، گفت: سفر او از مدت‌ها قبل در حال تنظیم بود و وی برای این سفر اعلام آمادگی کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رئیس جمهور سوریه همراه با یک هیئت بلندپایه وارد جمهوری اسلامی ایران شد و دو نوبت مذاکره با رئیس‌جمهور کشورمان داشت و یک ملاقات نیز در محضر مقام معظم رهبری بود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: وزیر امور خارجه سوریه نیز همراه با هیئت سوری بود که یک جلسه‌ی سه‌جانبه بین وی و وزرای امور خارجه و راه ایران (رئیس کمسیون مشترک) برگزار شد.

وی گفت: سوریه از فضایی که تروریست‌ها و دیگران در آن ایجاد کرده بودند خارج شده و الان در مسیر بازسازی قرار گرفته است. برخی از سفارتخانه‌های خارجی کار خود را در دمشق آغاز کردند. برخی از هیئت‌های تجاری و دانش‌بنیان از طرف کشورمان سفرهایی به سوریه هم داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توقف در مذاکرات وین، گفت: آنچه در وین اتفاق افتاده، متوقف تصمیمات واشنگتن است. ایران و ۱+۴ به جمع بندی رسیده‌اند و متن بین ما توافق شده است و آنچه باقی‌مانده است را آمریکا باید پاسخ دهد.

آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد یا کاری فراتر از تعهداتش انجام دهد، اظهار داشت: آمریکا حقوقی از ملت ایران ضایع کرده است و از جیب ملت ایران چیزهایی برداشته که باید بازگرداند. اگر چنین اتفاقی بیافتد، می‌توان گفت مذاکرات در دسترس است.

وی تصریح کرد: تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق در وین را محقق کند.

امیر قطر به زودی راهی تهران می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر پیش‌روی امیر قطر به تهران، گفت: این سفر به‌زودی انجام می‌شود و دارای دستورکار دوجانبه و منطقه‌ای است. قرار است رئیس جمهور کشورمان نیز بعد از این سفر، به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کند.

وی در خصوص وضعیت خطوط‌قرمز ایران در مذاکرات وین، گفت: به صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین شده که توسط مراکز راهبری و عالی نظام درباره مذاکرات تبیین شده است، تا به امروز رعایت شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اهالی رسانه اجازه ندهند که در بازی طراحی شده‌ی برخی‌ها در واشنگتن و سرزمین‌های اشغالی قرار گیرند.

خطیب‌زاده همچنین در تشریح آخرین اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص تاکید حجت‌الاسلام رئیسی بر تشکیل نهادی مستقل برای مهاجرین، گفت: وزارت امور خارجه موضوع بسیار با اهمیت مهاجرین را در جلسات مختلف به صورت مکتوب و شفاهی مطرح کرده است.

وی افزود: در خصوص این موضوع خاص، وزارت خارجه نظرات خودش را برای رئیس جمهور ارسال کرده است. قطعاً بسیار مفید است که ما بتوانیم یک سازمان فرابخشی و فراوزارتخانه‌ای در این خصوص داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: یکی از معضلاتی که ما الان در موضوع مهاجرین داریم، این است که مهاجرین دارای مشکلات متعددی هستند و این مشکلات هر یک در یک نهاد و یک وزارتخانه پیگیری می‌شود که قطعاً نیازمند بازنگری است.

خطیب‌زاده افزود: اجازه دهید پس از انجام کارهای تخصصی نتیجه توسط رئیس جمهور اعلام شود. وزارت امور خارجه از مدت‌ها قبل این موضوع را به عنوان یک موضوع اساسی پیگیری و طرح موضوع کرده است.

وی همچنین در خصوص بیانیه‌ی سفارت کشورمان برای خروج اتباع ایرانی از مولداوی، گفت: سفارت ایران در اوکراین و آکردیته در مولداوی، طی اطلاعیه‌ای از ایرانیان که ضرورتی به حضور ندارند درخواست کرده که مولداوی را ترک کنند. متأسفانه در اوکراین زمانی که جنگ رخ داد با مشکلی مواجه بودیم که کار وزارت امور خارجه را خیلی سخت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: یکی از نقاط موفق دیپلماسی کنسولی ایران، خارج کردن تمامی اتباع ایرانی از اوکراین بود.

خطیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با عربستان نیز تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که با سعودی‌ها بحث شد، موضوعات منطقه‌ای است. در خصوص مذاکرات ایران و عربستان از دور قبلی در بغداد تحول خاصی رخ نداده است و اگر تحولی رخ دهد اطلاع رسانی می‌شود.

هیچ ارتباطی بین پرونده «نوری» و «جلالی» وجود ندارد

وی در خصوص وضعیت پرونده‌ی احمد رضا جلالی و همچنین پرونده‌ی حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد، گفت: جلالی از مدت‌ها قبل به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده و حکمش نیز صادر و درخواست بازنگری کرده که در حال بازنگری است؛ جلالی خسارات عمده‌ای با حمایت برخی از کشورهای غربی زده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: پرونده‌ی آقای نوری و جلالی هیچ ارتباطی به هم ندارند و طرف سوئدی می‌خواهد این ارتباط را برقرار کند.

وی افزود: دادگاه آقای نوری صلاحیت ندارد و حقوق اولیه وی رعایت نشده است. متأسفانه دولت سوئد توجه نکرده است و باید هر چه زودتر به مسیر درست برگردد و فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود. موضوع احمدرضا جلالی جاسوسی است و در مسیر خوب پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص نقش ایران در میانجیگری ایران بین روسیه و اوکراین، گفت: همه‌ی تلاش خود را کردیم و می‌کنیم که هر چه زودتر گفتگوها بین روسیه و اوکراین به پایان جنگ بینجامد.

خطیب‌زاده افزود: نباید اجازه دهیم این بحران با طراحی‌های سیاسی از دست خارج شود و نگران هستیم و این نگرانی را به دو کشور منتقل کردیم.

اهمیت سفر رئیس پارلمان عراق به تهران

وی درباره سفر «الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق به تهران، گفت: برای ایران وضعیت مردم عراق و مراودات تجاری و اقتصادی بسیار مهم است، عراق یکی از شرکای تجاری ماست از این رو در موضوع ارائه خدمات و انرژی تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق انجام دهیم و راه‌حل‌هایی پیدا شده و امیدواریم گفتگوها به نتیجه برسد. سفر الحلبوسی حائز اهمیت بود و درباره پروژه‌هایی که معطل مانده گفتگو شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: توضیحاتی درباره آخرین وضعیت عراق در ملاقات با امیرعبداللهیان داده شد و امیدواریم شاهد انتقال هرچه سریع‌تر قدرت در عراق باشیم.

معطل هیچ طرف ثالثی برای آزادسازی منابع خود نیستیم

خطیب‌زاده درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور، تصریح کرد: از بانک مرکزی هم بپرسید. ما معطل هیچ طرف ثالثی برای آزادسازی منابع خود نماندیم. تاکنون منابعی که آزاد کردیم به صورت مستقل بوده و این مسیر همچنان در حال پیگیری است.

وی در عین حال گفت: حقوق ایران براساس برجام باید حفظ شود و اجازه نمی‌دهیم مؤلفه‌های فشار حداکثری ترامپ برای از بین بردن برجام و فرصت دیپلماسی باقی بماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در خصوص آب‌های مرزی و آب‌های مشترک نگاه کاملاً جامع داشته است، گفت: تصور ما این است هیچ کدام از کشورهای منطقه به تنهایی نمی‌توانند آب‌های مشترک را مدیریت کنند چه ایران، چه عراق، چه ترکیه و چه افغانستان. وضعیت استان‌های مرزی مناسب نیست و ثابت می‌کند باید به صورت مشترک با هم کار کنیم. بدترین کار سیاسی کردن موضوعی چون آب است.

نگران وضعیت مردم افغانستان هستیم

خطیب‌زاده درپاسخ به سوالی پیرامون تشدید حملات تروریستی در افغانستان، تاکید کرد: امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به محض اینکه احساس خطری رخ داد و گزارش‌هایی رسید، هم آقای امیرعبداللهیان با سرکنسول‌ها و سفیر ما صحبت کرد و هم اینکه یادداشت‌های لازم داده شد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با حساسیت وضعیت داخل افغانستان را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: مسئولیت مستقیم هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان است که امنیت را در داخل این مرزهای جغرافیایی تأمین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما نگران وضعیت مردم افغانستان هستیم و متأسفانه شاهد رشد افراطی گری هستیم و آمادگی داشتیم به هیئت حاکمه فعلی سرپرستی افغانستان برای مبارزه با تروریسم کمک کنیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: