کد خبر: ۵۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
رئیسی در گفتگوی زنده تلویزیونی خبر داد؛
رئیس‌ جمهور اعلام کرد: مبلغ یارانه سه دهک پایین جامعه به ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های دیگر به ۳۰۰ هزار تومان در ماه افزایش یافت.

آوای نشاط ـ سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی در سخنانی با مردم با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در مقابله با کرونا گفت: در مقطعی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد، روزانه ۷۰۰ نفر قربانی کرونا و خانواده‌هایشان داغدار می‌شدند. اما امروز این رقم به هفت نفر قربانی در روز کاهش یافته است.

وی با قدردانی از تلاش‌های کادر درمان و مشارکت مردم در مقابله با کرونا، بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را از دستاوردهای این مجاهدت‌ها و همکاری ها دانست و افزود: همکاری دانش‌آموزان و خانواده‌ها، کادر آموزشی مدارس و استادان دانشگاه‌ها همکاری خوبی بود و سفرهای نوروزی و کسب و کار مردم هم فعال شد که همه از برکات خداوند است و مردم و دست‌اندرکاران امر بهداشت و درمان باید تلاش کنند تا از جانب مردم هر روز ارتقاء یابد.

امروز تولیدات واکسن ما به مرحله صادرات رسیده است

آیت‌الله رئیسی خاطر نشان کرد: کشور ما در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون در برابر کرونا موفق بوده و علاوه بر واردات واکسن در زمینه تولید واکسن داخلی نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و امروز تولیدات واکسن ما به مرحله صادرات رسیده است.

رئیس جمهور درباره ذخایر کالاهای اساسی کشور اظهار داشت: اوایل کار دولت ذخایر کشور نگران کننده بود اما امروز نگرانی ها رفع شده و مردم نگران ذخایر کالاهای اساسی در کشور نباشد.

دولت کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کرده است

وی افزود: همچنین در بدو تشکیل دولت در زمینه ذخایر ارزی و ریالی کشور مشکل داشتیم. زمانی که هنوز وزیران ما از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند، این نگرانی وجود داشت که حقوق مرداد را چگونه پرداخت کنیم. اما بحمدالله دولت توانست این حقوق را پرداخت کند و فروش نفت هم به دو برابر افزایش یابد. در حوزه تجارت خارجی هم امروز ۱۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با همسایگان داریم که متفاوت از شرایط گذشته است و معتقدیم امکان ارتقای این رقم نیز وجود دارد.

آیت‌الله رئیسی از کسری بودجه به عنوان یکی از معضلات دولت یاد کرد و گفت: دولت با کسب درآمدهایی که داشته، کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کرده است؛ با وجود اینکه بسیاری در آغاز گفته بودند شما می خواهید با این کسری بودجه چه خواهید کرد، اما همه این اقدامات انجام شد.

وی با بیان اینکه برخی در پیش‌بینی‌هایشان می‌گفتند تورم ۴۰ درصدی به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد اما اخیراً این تورم را به سیر نزولی رساندیم، به تبیین اقدامات دولت برای اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌ کالاهای اساسی پرداخت و گفت که بسیاری از اقتصاددانان همواره درباره وضعیت ارز ترجیحی هشدار می‌دادند و اصلاح آن را ضروری می‌دانستند.

نظام یارانه‌ها و نحوه تخصیص ارز ترجیحی  باید اصلاح شود

رئیس جمهور با بیان اینکه پرداخت ارز ترجیحی برای کالاها از سال ۹۷ آغاز شد، گفت: از همان آغاز مشخص بود ارز ترجیحی یا اختصاص دو یا چند قیمت برای ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند و دولت قبلی هم با گذشت مدت کوتاهی متوجه این موضوع شد و به دنبال حذف این ارز در نهایت به ۶ تا ۷ کالای اساسی اختصاص یافت و اگر اینها هم در آن زمان که نرخ ارز ۱۲ هزار تومان بود با تدبیر سامان می‌یافت، امروز بسیار کم‌هزینه‌تر بود.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: ارز ترجیحی تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات و همچنین کاهش بهره‌وری را به همراه دارد و موجب ایجاد فساد، رانت و تبعیض می‌شود. در مواردی حتی به بخش‌های مختلف مسئولان و اقتصاددان‌ها امتیاز صیادی داده بودند و در دستگاه قضایی که بودم با پرونده‌های زیادی در این زمینه روبرو بودیم.  در حالی که قرار بود گیرندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی کالای اساسی وارد کشور کنند اما کالاهای دیگر وارد کردند یا ارز را به قیمت آزاد فرختند که پرونده حاج قربانعلی و ماشین سازی تبریز یکی از پرونده‌های معروف در این زمینه است.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه نظام یارانه‌ها و نحوه تخصیص ارز ترجیحی باید اصلاح شود و دولت در این زمینه مصمم است، اظهار داشت: ۸ میلیارد دلار برای مصارف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته بود که در همان ماه‌های آغاز سال هزینه شد و دولت سیزدهم هیچ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی نداشت.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: اصلاح ساختارهای اقتصادی در نشست سران قوا و دولت مطرح شد و در نهایت یک لایحه دو فوریتی هم به مجلس تقدیم و اعلام شد که می‌خواهیم ارز ترجیحی را حذف و مبالغی را به جبران آن به مردم بپردازیم که این باید با اجازه قانونگذار انجام شود که در مجلس رأی نیاورد و ما باید تصمیم می‌گرفتیم که چه باید کرد.

وی با تأکید بر لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌های اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و اقناع افکار عمومی در این زمینه گفت: دولت در این کار عجله نکرده و در نشست نخبگانی همه ابعاد و تبعات آن بررسی و تبیین شد و از طرف دیگر با توجه به اهمیت و بحث‌انگیزترین بودن این موضوع باید تمام جوانب آن به دقت  ارزیابی می‌شد که نشست‌های هم اندیشی با کارشناسان و صاحب‌نظران مختلفی در این خصوص برگزار شد و آنها نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای خود شأنی جز خدمت‌گزاری برای مردم قائل نیستیم، ادامه داد: خوشبختانه طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها امروز مورد توجه مجلس، قوه قضاییه و دیگر دستگاه‌هاست و همه بر لزوم پیگیری اصلاح اقتصادی تأکید دارند و با اصلاح نحوه پرداخت ارز ترجیحی و حذف دو نرخی بودن ارز موافق هستند.

آیت‌الله رئیسی در عین حال توضیح داد: درباره زمان اجرای طرح اختلاف‌نظراتی وجود دارد اما ما فکر کردیم بهتر است که به نَص قانون عمل شود و قانون مجلس هم در این زمینه روشن است که در بودجه ۱۴۰۱ برای دولت ارز ترجیحی قرار داده نشده اما ارز باید به صورت نیمایی یا ارز آزاد باشد و جبران آن‌هم پیش‌بینی شده است و در صورت اختصاص ارز آزاد، به طور طبیعی این امر بر بازار تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: ما وعده کردیم که مردم را در جریان همه امور قرار دهیم که دولت قرار است با توجه به شرایط منطقه‌ای و جهانی چه اقدامی انجام دهد و اقدام ما باید فعال باشد و حالت واکنشی و انفعالی نداشته باشد.

جان مردم و نان مردم هر دو دغدغه بسیار مهمی برای دولت است

رئیس دولت یازدهم گفت: دولت برای این کار برنامه دارد و به نحوی از جایگاه تخصصی برخوردار است و اقتصاددان ها و کارشناس‌ها در باره این مساله، نظر دارند و دولت هم از این موضوع غافل نبود و من با صاحب نظران و بازار و فعالان صنفی نشست داشتم و همواره خود را به نظر صاحب نظران و نمایندگان مجلس که دلسوزانه در کمیسیون های مختلف بحث و آن را مصوب کردند احترام می گذارم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: ما باید هم قانون را اجرا کنیم و هم به مردم و به ویژه نیازمندان و قشر ضعیف جامعه هرگز فشاری وارد نشود و برای این افراد از لحاظ معیشتی مشکلی ایجاد نکند و جان مردم و نان مردم هر دو دغدغه بسیار مهمی برای دولت است.

سه دهک نخست نفری ۴۰۰ هزار تومان و بقیه ۳۰۰ هزار تومان یارانه می گیرند

رئیس جمهور این سیاست را به نوعی مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه دانست و نه حذف آن گفت:  از این به بعد پول مستقیم به دست مردم می‌رسد و می توانند خود برای آن تصمیم بگیرند. ما مصرف سرانه مردم را لحاظ کرده‌ایم و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کرد به سه دهک نخست از ۱۰ دهک، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان در ماه اختصاص یابد و در دهک‌های چهارم به بعد هم هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه افزایش نمی‌یابد

آیت‌الله رئیسی افزود: همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و اینکه برخی مطرح کرده‌اند قیمت نان، دارو و بنزین افزایش می‌یابد به هیچ وجه درست نیست و قیمت این اقلام هرگز افزایش نمی‌یابد.

وی همچنین گفت که نان سنتی با نرخ فعلی به دست همه مردم خواهد رسید و دارو نیز از طریق بیمه‌ها با همین قیمت امروز عرضه می‌شود و این یارانه به بیمه‌ها هم پرداخت می‌شود و قیمت بنزین هم افزایش نخواهد یافت.

رئیس جمهور با صادق الوعد خواندن دولت مردمی گفت: یارانه کمک معیشتی قبل از گران شدن کالاها و افزایش قیمت‌ها یه حساب مردم واریز می‌شود و تأکید کرد: در مدت دو تا سه ماه تا آماده شدن کالابرگ الکترونیکی به همه مردم کمک حمایتی معیشتی پرداخت می‌شود که البته قیمت کالاها از طرف سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام خواهد شد تا مردم با این کمک معیشتی زندگی خود را تنظیم کنند.

آیت‌الله رئیسی درباره احتمال اعتراضات به تقسیم بندی دهک‌ها، اظهار داشت: سامانه‌هایی که از سوی دولت در نظر گرفته شده، این ظرفیت را دارد که هرگونه اعتراض و شکایت در دهک‌ها یا حذف نام آنان از سامانه‌ها را دریافت و به آن رسیدگی کند.

وی ادامه داد: یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است و بعداً آن را به کالابرگ تبدیل می‌کنیم و اگر در این مدت مشکل یا اخلالی باشد، حتماً مسئولان مربوطه یا شخصاً با مردم در میان می‌گذاریم تا در جریان کار قرار بگیرند.

رئیس قوه مجریه درباره قیمت کالاها هم گفت: این طور نیست که هر کسی در هر جایی و هر وقت که می‌خواهد قیمت کالا را گران کند و به هیچ وجه این اجازه داده نمی‌شود و سازمان حمایت از مصرف کننده موظف است قیمت کالاها را اعلام کند و بخش های نظارتی هم باید بر موضوع نظارت کنند.

آیت‌الله رئیسی با طرح این پرسش که اگر با مشکلی مواجه هستیم باید آن را حل کنیم یا از آن عبور کنیم؟ تأکید کرد: مسئولیت‌پذیری از رویکردهای مهم دولت است و ما خود را درباره معیشت مردم مسئول و پاسخگو می‌دانیم و معتقدیم دولت با مشارکت مردم در این اصلاحات اقتصادی موفق خواهد شد.

وی از مردم خواست روزنامه‌های مربوط به مقطع آغاز به کار دولت سیزدهم را مطالعه و شرایط آن روز و امروز کشور را مقایسه کنند و تأکید کرد: من با علم و آگاهی به میدان آمده‌ام و با این عزم که باید تصمیماتی همراه با مشکلات فراوان گرفته شود، سکاندار دولت شدم و حتی اگر لازم باشد آبرویم را در این راه بگذارم تا مردم در معیشت دچار مشکل نشوند، سفره مردم آسیب نبیند و رانت‌خوارها و مفسدین چپاول نکنند، این کار را می‌کنم و آبرویم را در این راه می‌گذارم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من از نظرات و انتقادات مردم استقبال می‌کنم و یقین دارم که از روی دلسوزی می‌گویند و در نشستی که با یکی از منتقدان دولت مواجه شدم با تشکر از انتقاداتش به او گفتم نوشته‌هایتان را خواندم و اگر شما راهی دارید، پیشنهاد کنید؛ ما از نظرات همه نخبگان استقبال می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم گفت: امروز قصد داریم قانون را اجرا کنیم و قانون ۱۴۰۱ دولت را ملزم به اجرای اصلاح ارز ترجیحی کرد و نمی‌گذاریم موضوع مشمول مرور زمان شود؛ چون مردم و نخبگان از ما مطالبه دارند تا مسائل اقتصادی را با نگاه اصلاحی‌گری پیش ببریم.

وی با تأکید بر اینکه حل شدن ارز ترجیحی آخر کار نیست بلکه اول کار است، گفت: رشد اقتصادی ۸ درصدی، افزایش بهره‌وری اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که همه اینها باید اتفاق بیفتد و کار ما تازه شروع می‌شود و از همه مردم و صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌ها می‌خواهم در این زمینه دولت را مساعدت و یاری کنند؛ البته امروز خوشبختانه مجلس و دستگاه‌های مختلف را همراه داریم و همه عزیزان همین دغدغه دارند.

رئیس دولت مردمی در ادامه از رسانه‌ها خواست برای اقناع‌سازی و تبیین مردم تلاش کنند تا مردم در ابهام نباشند و ادامه داد: انتظار این است که همواره همگان خود را در این قضیه مسئول بدانند و همکاری و مشارکت داشته باشند تا از این مرحله هم به خوبی و با موفقیت عبور کنیم.

آیت‌الله رئیسی درباره پرداخت یارانه نان هم توضیح داد: بحث زیرساختی نان در حال آماده شدن است و بر آنیم تا افزایش قیمت از طریق یارانه‌ها به فروشنده‌ها پرداخت شود تا قیمت نان افزایش نیابد.

رئیس‌جمهور بخش دیگری از سخنانش بیمه همگانی را آرزوی همه دولت‌ها خواند و گفت: امروز با این 5 میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد. اگر امروز هم کسی روی تخت بیمارستان خوابیده و بیمه نیست، همانجا او را بیمه و دارو را به خوبی و به سهولت از بیمه دریافت کنند.

وی درباره داروهای کمیاب هم گفت: داروهای کمیاب مشکل داشت که بودجه آن امروز تأمین شد و وزارت بهداشت این موضوع را اعلام کرد. کاری که وزارت بهداشت انجام داد از آرزوهای وزارت بهداشت و دولت‌ها بود که امیدواریم با آنچه دولت دنبال می‌کند و با آنچه که به مردم پرداخت می‌شود، مردم نگران نباشند و از اصناف و اتحادیه‌ها هم می‌خواهیم که خودشان بازار را کنترل کنند تا گرانی‌ها اتفاق نیفتد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولت هیچ تردیدی در برخورد با فساد، گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار ندارد و همه بخش‌ها باید در این زمینه فعال شوند و اجازه ندهند کوچک‌ترین اجحافی در حق مردم شود، تأکید کرد: مردم بدانند همچنان‌که ساختارها را برای از بین بردن رانت و فساد درست می‌کنیم، به دنبال اصلاح بسترهای فسادزا در همه بخش‌ها هم هستیم و اصلاح ساختارها می‌تواند ریشه فساد را بکند.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که خدمت‌گزار مردم باشیم و دولت با تصمیم جدی در این حوزه مانند حوزه حفظ جان مردم که وارد میدان شد، در بحث معیشت و نان مردم هم وارد میدان می‌شود و همه دستگاه‌ها و دلسوزان در این عرصه مسئولیت دارند و یقین داریم با لطف خدا و مشارکت مردم مانند همیشه موفق می‌شویم.

رئیس‌ جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد اعتماد مردم به دولت با عمل به وعده‌ها روز به روز افزون شود و متذکر شد: ما بنا داریم به وعده‌هایی که دادیم عمل کنیم تا خلف وعده نکنیم و دولت صادق الوعد باشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: