کد خبر: ۵۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
علی اکبر علیزاده از پیگیری نمایندگان برای احیای مالیات آن دسته از هنرمندانی در بودجه ۱۴۰۱ خبر می دهد که درآمدهای نجومی دارند.

آوای نشاط ـ نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به ضرورت دریافت مالیات از فعالیت های هنری گفت: بر اساس علم اقتصاد، یکی از مهمترین روش های اداره کشور، کسب مالیات از طریق توسعه پایه های مالیاتی است. هر سال اعلام می شود که میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی باید کاهش پیدا کند. طبیعی است که برای کاهش وابستگی بودجه به نفت، باید جایگزینی پیدا کرد. توسعه پایه های مالیاتی یکی از این روش های جایگزین است.

علیزاده ادامه داد: در بر اساس این رویکرد، نمایندگان مجلس تلاش کردند تا آن دسته از مشاغلی که درآمدهای قابل توجهی دارند اما بنا به هر دلیلی مالیات پرداخت نمی کنند، شناسایی شده و در لیست مالیات دهندگان قرار بگیرند. فعالان هنری و آن دسته از فعالانی که در حوزه های هنری و تبلیغاتی قرار دارند، یکی از این گروه ها، هستند که بر اساس تصمیم نمایندگان می بایست در لیست مویدان مالیاتی قرار بگیرند.

عضو هیات رییسه کمیسوین کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه بر اساس بودجه ۱۴۰۱، هنرمندانی که در طول سال، بالای ۲۰۰میلیون تومان درآمد دارند، می بایست مالیات بر درآمد پرداخت می کردند، گفت: البته رویکرد این تصمیم، متوجه افرادی است که از درآمدهای نجومی در فضای هنری برخوردار هستند، وگرنه فعالیت های هنری خاصی مانند عکاسی، مرمت کنندگان آثار باستانی و... نه تنها لازم نیست مالیات پرداخت کنند، بلکه می بایست از سوی نهادهای مسئول مورد حمایت نیز قرار بگیرند.

علیزاده یادآور شد: اما در برابر این دسته، برخی از فعالان هنری نیز وجود دارند که از درآمدهای نجومی برخودارند. بازیگرانی در این کشور وجود دارند که برای یک پروژه ۱الی ۲ماهه، ۱۰میلیارد تومان دریافتی دارند یا در طول یک سال ۲۰میلیارد تومان درآمد کسب می کنند، اما مالیات پرداخت نمی کند. برخی دارندگان درآمد نجومی بخش هنری جامعه از حفره های قانونی موجود، استفاده می کنند و از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می کنند.

او افزود:در سال گذشته این موضوع در بودجه پیش بینی شد و دارندگان درآمدهای نجومی در حوزه های هنری ، ذیل پرداخت کنندگان مالیات قرار گرفتند. اما امسال در فرایند بودجه نویسی، شیطنتی صورت گرفت و «فعالیت های هنری» و حوزه«کتاب های کمک درسی»در کنار هم قرار داده شدند و درخواست، لغو مالیات این گروه ها مطرح شد.

نماینده دامغان گفت: نماینده دولت نیز فضاسازی خاصی صورت داد و اعلام کرد که اخذ مالیات از فعالیت های هنری، ممکن است، شامل گروه هایی چون گچ بری، عکاسی، تاتر، فعالان حوزه صنایع دستی، هنرمندان بخش مرمت آثار باستانی و...شود که درآمدهای بسیار پایینی دارند. با این توضیحات نمایندگان، رای به لغو مالیات فعالیت های هنری کردند.

او افزود: اما به مجرد اینکه نمایندگان رای به لغو مالیات فعالیت های هنری دادند، بسیاری از رسانه ها، خبری با این مضمون را منتشر کردند که مالیات سلبریتی ها در بودجه ۱۴۰۱ لغو شده است. این در حالی است که نمایندگان مخالف لغو مالیات سلبریتی ها هستند. به عبارت روشن تر، در جریان رای گیری اطلاعات نادرستی در اختیار نمایندگان برای لغو مالیات فعالیت های هنری قرار داده شد.

علیزاده گفت: رای نمایندگان برای لغو مالیات فعالیت های هنری مرتبط با آن دسته از فعالیت های هنری است که درآمدهای پایین ۲۰۰میلیون تومان در سال را دارند. افرادی که درآمدهای ده ها میلیارد تومانی دارند، دلیلی وجود ندارد که از معافیت های مالیاتی استفاده کنند.

بر اساس اعلام این نماینده، بعد از مشخص شدن موضوع، قرار است نمایندگان ضرورت دریافت مالیات از فعالیت های هنری با درآمدهای بالا را پیگیری کرده تا این موضوع دوباره در بطن بودجه ۱۴۰۱ قرار گیرد.

علیزاده در پاسخ به پرسش اقتصادآنلاین در این خصوص که آیا دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده؟ گفت: در جریان نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ در صحن، یکی از همکاران نماینده این موضوع را از هیات رییسه مجلس جویا شد، نهایتا مشخص شد، اینفلوئنسرهایی که از درآمدهای تبلیغاتی بهره مند هستند، مالیات خود را پرداخت می کنند. البته این ساز و کار مالیاتی بر اساس اعلام نماینده دولت در قانون مالیات های مستقیم گنجانده شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بعد از توضیح نماینده دولت و مشخص شدن موضوع، نماینده پیشنهاد دهنده نیز اعلام کرد در صورت مطرح شدن این موضوع در مشروح مذاکرات، درخواست خود برای گنجاندن دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در بودجه را پس می گیرد که این اتفاق نیز افتاد.

بنابراین این گروه از فعالان مجازی نیز مطابق درآمدهایی که از تبلیغات کسب می کنند در سال ۱۴۰۱ مالیات پرداخت خواهند کرد و معافیتی متوجه این گروه نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: