کد خبر: ۵۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
گزافه گویی جدید رئیس جمهور آمریکا درباره حمله به ایران با واکنش هایی از سوی مسئولان کشور همراه بود.
 

آوای نشاط، چند روز پیش بود که نشریه پولیتیکو بدون ارائه کردن هیچگونه مدرکی مدعی شده بود که ایران قصد دارد برای گرفتن انتقام ترور جنایت‌کارانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه به دست تروریست‌های سنتکام، علیه یک دیپلمات آمریکایی اقدام کند. این نشریه مدعی شده بود طرحی از سوی ایران برای ترور سفیر واشنگتن در آفریقای جنوبی برنامه ریزی شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این ادعا، در توئیتی نوشت: بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، ایران احتمالا در حال برنامه‌ریزی یک ترور یا حمله دیگری علیه ایالات متحده برای گرفتن انتقام ترور [سردار] سلیمانی است که به دلیل برنامه‌ریزی او برای حمله‌ای در آینده، قتل نیروهای آمریکایی و رنجی که سال‌ها ایجاد کرد، انجام شد. او نوشت: هر حمله‌ای توسط ایران به هر شکلی علیه ایالات متحده، با حمله‌ای به ایران با شدت ۱۰۰۰ برابر پاسخ داده می‌شود. اظهارات ترامپ با واکنش هایی از سوی مسئولین کشور اعم از دولتی و نظامی مواجه شد. 

دولتی ها در صف پاسخ به گزافه گویی ترامپ

علی ربیعی، سخنگوی دولت، اولین نفر بود که به ادعای ترامپ برای حمله به مواضع آمریکا واکنش نشان داد. او در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: من ساعت پیش این توییت را دیدم. متاسفانه رئیس جمهوری که داعیه جهانی دارد، بر چنین پایه ای سست اظهار نظر می کند. در تجربه تاریخی منطقه شاهد بودیم که امریکا با گزارشات مخدوش جنگ افغانستان و عراق را آغاز کردند. این سنت امریکایی ها است که به جز برهم زدن ارامش منطقه و دنیا بازتاب دیگری ندارد.

وی ادامه داد: شاید اقدام تبلیغاتی و خوراک انتخاباتی است. به خاک و خون کشیدن یا حتی اقدامات روانی برای به دست آوردن کرسی انتخاباتی امری نابخشودنی و خیانت است. سردار سلیمانی نماد صلح و مبارزه با تروریسم بود. آمریکا نماد صلح منطقه را ترور کرد. این ننگ پاک شدنی نیست. پیشنهاد می کنیم اقدام نادرستی انجام ندهند هر اقدامی که انجام دهند با پاسخ مقاومتی ما رو به رو می شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشور نیز با رد فضاسازی و ادعاهای رسانه‌ای غرب درباره ترور سفیر آمریکا در توئیتی نوشت:« دروغگوی همیشگی با طرح هشداری دروغین، دونالد ترامپ را گمراه کرد تا دشمن شماره یک داعش را ترور نماید. هم اکنون، وی تلاش دارد تا از طریق ارائه هشدار دروغین جدیدی، ترامپ را به مادر تمامی باتلاق‌ها بکشاند و فریب دهد.»

می خواهی توطئه کنی اما نمی توانی

حسن روحانی، رئیس جمهور هم روز گذشته از تریبون جلسه هئیت دولت، تهدیدات ترامپ را بی جواب نگذاشت. او با اشاره به شکست آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ضدایرانی برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران، گفت: آمریکایی‌ها قبلا توطئه جدید و قطعنامه‌ای را آماده کردند و به شورای امنیت سازمان ملل بردند که نگذارند تحریم تسلیحاتی ایران پایان بپذیرد و خواستند این تحریم پایان پذیرد که ناموفق بودند و شکست خوردند و تمام شد.

وی ادامه داد: آمدند شکست بعدی را تجربه کنند و آن اینکه از مکانیزم ماشه استفاده کنند. تمام دنیا می‌دانند مکانیزم ماشه برای آنهایی است که عضو برجام هستند و مشارکت دارند و داخل برجام هستند. کسی که برجام را خائنانه و به عنوان بدترین توافق تاریخی آمریکا دانسته، از این برجام خارج شده و هر چه فحش عالم بوده نثار برجام کرده و دیگران را تشویق کرده که از برجام خارج شوند و در برابر قطعنامه شورای امنیت ایستادگی کرده و هر کسی که قطعنامه شورای امنیت را اجرا کرده به دنبال تنبیه آن رفته است، حال می‌خواهد از این مکانیزم استفاده کند.

روحانی با بیان آنکه چنین آدمی روشن است صلاحیت انجام چنین کاری را ندارد، خاطر نشان کرد: این پروسه یک ماهه است و پایان شهریور این پروسه تمام می شود. آمریکا خوشبختانه نتوانست این پروسه را آغاز کند و این از پیروزهای مهم و تاریخی ایران است. آمریکا می خواهد علیه ملت ایران توطئه‌ای کند که از آغاز نمی‌تواند و حتی نمی تواند یک قدم بردارد.

خط و نشان جدی برای مرد مو نارنجی کاخ سفید

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم درباره ادعای دست داشتن ایران در ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی، بیان کرد: این ادعاها که در روزنامه ها و توئیت ترامپ آمده هیچ پایه و اساسی ندارد زیرا اگر ما خواسته باشیم اقدامی انجام دهیم آن را اعلام می کنیم. مانند اقدام ما در قبال ترور سردار سلیمانی. اصل این خبر درست نیست. من معتقدم ترامپ با توجه به شرایطش در انتخابات ممکن است بخواهد حادثه ای درست کند که افکار عمومی آمریکا را از انتخابات منحرف کند. بنابراین ما باید در داخل کشور مراقب باشیم و هیچ بهانه ای به دست دشمن ندهیم.

دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی واکنش متفاوتی به ادعای رئیس جمهور آمریکا داشت. او در توئیتی با هشتگ انتقام سخت نوشت: هفته دفاع مقدس تاریخی مستند از اراده نسل شهید قاسم سلیمانی برای تنبیه دیکتاتورهای متوهمی است که تصور می‌کنند ۱۰۰۰ برابر قدرتمندتر از ایران هستند. قطعا آمرین و عاملینی که دستشان به خون فرزندان ایران آغشته است مانند صدام روانه قبرستان می‌شوند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با رد اتهامات مطروحه در گزارش سفارشی، مغرضانه و هدفمند منتشر شده در این رسانه‌ آمریکایی که تلاش دارد برای واقعی نشان دادن آن به اظهارات یک مقام به ظاهر دولتی آمریکا استناد کند اظهار داشت: به مقام‌های آمریکایی توصیه می‌کنیم از توسل به روش‌های تکراری و پوسیده برای فضاسازی ضدایرانی در صحنه بین‌المللی دست بردارند.

سیدعباس موسوی سفیر کشورمان در باکو نیز در توییتی با انتشار تصویری از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، نوشت: «بهای ترور ناجوانمردانه قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم، بسیار بسیار بیشتر از یک سفیر نگون‌بخت آمریکایی در گوشه‌ای از دنیاست. جای آن سفیر بودم، از همه راه‌های ممکن استفاده می‌کردم تا بفهمم چرا دولت تروریستی آمریکا این‌گونه عجیب اما ناشیانه به فکر حذف تو افتاد؟!»

انتهای پیام/

برچسب ها: خبر، ، نشاط ، گزارش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: