کد خبر: ۵۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که تاکنون هیچگونه مجوزی از سوی دولت عراق برای ورود زوار ایرانی و خارجی به این کشور برای برگزاری مراسم اربعین داده نشده است.

آوای نشاط، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در اظهاراتی درباره مراسم اربعین امسال اظهار داشت: امسال علیرغم میل قلبی و باطنی بنده و همه دوستان و عزیزانی که در موضوع اربعین تلاش می‌کنند و خدمت به زوار عزیز در ایام اربعین و غیر اربعین را یکی از افتخارات پرونده‌های درخشان زندگی خود می‌دانند، به دلیل شرایط کرونا و بهداشتی و مسائلی که وجود دارد، تاکنون هیچگونه تصمیمی از سوی دولت عراق برای اجازه ورود زوار ایرانی و خارجی داده نشده است و کاملا موضع آنها برای ما روشن است.

*دولت عراق نمی‌خواهد امسال زائری از خارج از عراق بپذیرد

وی عنوان کرد:‌ آنها نمی‌خواهند امسال زائر برای اربعین از خارج از عراق بپذیرند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره شرایط داخل عراق و زوار عراقی با بیان اینکه در داخل عراق شرایط فرق می‌کند، عنوان کرد: موضوع اربعین یک جریان مردمی بوده و است و دولت نمی‌خواهد مانع شود و نمی‌تواند جلوی مردم را بگیرد و مثل ایام تاسوعا و عاشورا همین جریانی که راه افتاد و مردم به سمت کربلا آمدند، در اربعین نیز مثل سال‌های گذشته همین اتفاق خواهد افتاد و مراسم اربعین، پیاده‌روی، موکب‌ها و راهپیمایی‌‌ها برگزار خواهد شد.

مسجدی خاطرنشان کرد: دولت عراق حقیقتا در این موضوع نقشی ندارد و امسال مثل سال‌های گذشته اربعین برای عراقی‌ها به همان شکل انجام خواهد شد، ولی برای زوار دیگر کشورها که تابع یکسری قوانین از جمله ویزا و اجازه ورود و ... است، مسئله بسیار متفاوت است.

این دیپلمات ایرانی یادآور شد: حتی صدور ویزاهای عادی برای کارکنان شرکت‌هایی که در عراق پروژه و یا ماموریت دارند به سختی و بسیار محدود انجام می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تا اربعین چند روز بیشتر فرصت نداریم و در سال‌های گذشته تمام اقدامات را در این تاریخ انجام داده بودیم، موکب‌ها، اقدامات و هماهنگی‌های ما صورت گرفته بود، چون دولت عراق پای کار و موافق بود و ما مشکلی نداشتیم، ولی امسال علیرغم همه پیگیری‌ها که انجام شد موضع کاملا عراق مشخص است.

*زائر ایران تابع یک چارچوب، قواعد، فرهنگ و مدیریتی است

به گزارش فارس، ایرج مسجدی به مطالب منتشر شده در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: فضای مجازی که لجام گسیخته است، افراد مختلف، اشخاص مسئول و غیرمسئول مسائلی بیان می‌شود که نه سندیت و نه رسمیت و اعتباری دارد. 

وی به ارتباطات گسترده مردم دو کشور، موکب‌ها و افراد مختلف اشاره کرد و گفت: شنیده می‌شود از داخل عراق با یک طرف ایرانی تماس می‌گیرند که شما راه بیفتید بیایید مگر دولت می‌تواند جلوی اربعین را بگیرد. در داخل عراق برای عراقی‌ها چون دولت نقشی ندارد و نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد ولی دعوت از زائر ایرانی برای این منظور چه وجاهتی دارد؟

مسجدی خاطرنشان کرد: زائر ایران تابع یک چارچوب، قواعد، فرهنگ و مدیریتی است. زائر ما که زائر داخل عراق نیست و برای آمدن به عراق باید قانونمند وارد شود. ضوابط و ویزا و هماهنگی لازم است. الان یک جریانی راه افتاده که پشت قضیه ما مشکوک هستیم، برای اینکه دو کشور را دچار مشکلات مختلف کند. زائر داریم در سال‌های گذشته تردد عادی بوده ولی چون به شکلی غیرمجاز آمده است الان در زندان به سر می‌برد و برای آن محکومیت‌های شدیدی اعمال کرده‌اند، چه کسی جوابگوی این مسائل خواهد بود.

وی بیان کرد: مگر می‌شود هنجارشکنی و قانون شکنی کرد؟ زوار ایران زواری هستند که اگر قرار است در هر جای دنیا حضور داشته باشند، در چارچوب مقررات اقدام می‌کنند.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: کشور ما صاحب و رهبری دارد و کشتی بزرگ جمهوری اسلامی یک کشتیبان دارد، ما تابع ولایت و رهبری عزیز و دستور و تصمیم هستیم؛ اینگونه نیست در کشور هر کسی به خودش اجازه دهد مثلا به عنوان اینکه من محب امام حسین (ع) و عاشق اربعین هستم، دست به اقدامی بزند. آن چیزی که در دستورکار ما قرار می‌گیرد، تصمیم کشور و هماهنگی با طرف عراقی است. یک زائر ایرانی اعم از خواهر و برادر عزیز ایرانی، محب حقیقی و عاشق امام حسین (ع) هیچ وقت به خودش اجازه نمی‌دهد خارج از مقررات کاری انجام دهد.

ایرج مسجدی از دستگاه‌های فرهنگی و اطلاع رسانی خطبا و ائمه جمعه و ... که با مردم ارتباط مستقیم دارند خواهش کرد از مردم شریف ایران و محبان اهل بیت و عاشقان امام حسین (ع) بخواهند که کاملا در چارچوب تصمیمات جمهوری اسلامی عمل و حرکت کرده و خدای نکرده کاری نکنند که موجب بروز مشکلاتی برای روابط دو کشور شود.

*درخواست‌هایی که از گوشه و کنار و به طور مجهول الهویه و بعضا مشکوک بیان می‌شود

به گزارش فارس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ادامه داد: درخواست‌هایی که از گوشه و کنار و به طور مجهول الهویه و بعضا مشکوک بیان می‌شود، معلوم نیست چه دست‌هایی پشت صحنه است. زائر ایران قانونمند و محترم است که کاملا وظیفه خود را خوب می‌داند و به آن عمل خواهد کرد. اگر قرار باشد راه باز باشد و مجوز، هماهنگی و موافقت باشد، این زائر با عشق و علاقه برای زیارت می‌آید و اگر دستورکار چیز دیگری باشد ارادت و علاقه خود را به ساحت امام حسین (ع) به گونه دیگری ابراز خواهد کرد.

مسجدی تصریح کرد: بحث‌هایی که مطرح می‌شود به هیچ وجه برای بنده نمی‌تواند قانونمند و مورد قبول باشد. اینکه گفته شده شما بیایید چه کسی می‌تواند جلوی شما را بگیرد، این چه حرفی است؟ مردم ما با فرهنگ هستند و خوب می‌دانند چه موقع باید چه کار کنند، هیچ عراقی و ایرانی اجازه ندارد خارج از چارچوب و مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران حرفی را به زبان بیاورد.

وی گفت:‌ این خواست رهبر معظم انقلاب است که همیشه ما را به رعایت قوانین و مقررات توصیه می‌کنند. شاهد بودیم که ایشان در بحث کرونا چگونه عمل کردند، اقدامات و عملکرد حضرت آقا الگوی کار ماست.

* اگر خدای نکرده کرونا گسترش یابد چه کسی جوابگو خواهد بود؟/ما بیشتر از هر کس علاقه‌مندیم راه زیارت باز شود

مسجدی خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده یک فاجعه و بحران انسانی در گسترش کرونا رخ داد و میلیون‌ها انسان گرفتار شدند و هزاران نفر تلفات به همراه داشت، چه کسی جوابگو خواهد بود؟ همه صاحبان مواکب در جمهوری اسلامی و مسئولان و مردم و محبان و زوار عزیز که عشق امام حسین در همه وجودشان شعله ور است، باید دقت کنند و تحت تاثیر حرف‌های غیرمسئولانه قرار نگیرند و به وظیفه شرعی، اخلاقی و عقلایی خود آنگونه که از سوی مسئولان ذیربط بیان می‌شود عمل کنند.

وی یادآور شد: ما بیشتر از هر کس علاقه‌مندیم راه زیارت باز شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بیان کرد: سال گذشته سه و نیم میلیون نفر جمعیت ایران با عشق و علاقه و احترام وارد عراق شده و زیارت کردند و خدا را شکر با سلامت و امنیت برگشتند و کمترین مشکلات را داشتیم.

*توصیه به هموطنان ایرانی

وی از هموطنان ایرانی خواهش کرد کاملا مراقبت کنند و نگذارند مسائلی به وجود بیاید که بعدا برای روابط دو کشور باعث مشکلات شود. مسئولان امنیتی در چارچوب مقرارت اقدام می‌کنند، همه باید در دست به دست هم دهیم و آنچه خیر و تصمیم کشور است عمل کنیم.

مسجدی خاطرنشان کرد: امسال بعید می‌دانم غیر از این راهی داشته باشیم و همانگونه که بیان شد به اشکال مختلفی که صلاح دیده می‌شود اربعین و سوگواری را در خود جمهوری اسلامی انجام دهیم تا انشاءالله از شر این ویروس منحوس نجات یابیم و برای سال‌های بعد مثل گذشته اقدامات مناسبی را انجام دهیم و زائر ما باید با کرامت، احترام، ادب و قانونمداری و عشق و علاقه، زیارت خود را با حلاوت انجام دهد و ما مورد اعتراض هیچکس قرار نگیریم و از طرفی زیارتمان شک و شبهه‌ای نداشته باشد.

انتهای پیام/

 
منبع: فارس
برچسب ها: خبر، ، نشاط ، گزارش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: