کد خبر: ۵۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
همتی با تأکید بر مقابله جدی بانک مرکزی با سفته‌بازی در بازار ارز اعلام کرد: بانک مرکزی کنار دولت آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که پایه پولی تحت تأثیر قرار نگیرد.

آوای نشاط، عبدالناصر همتی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی به بیان نکاتی درباره بازار ارز و‌ پول پرداخت و تأکید کرد:  در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجادشده دربرخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز در بازار بودیم. امروز (سه‌شنبه) فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیررسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعاً فعالیت گسترده سفته‌بازان شد.

او همچنین درباره سیاست ارزی بانک مرکزی برای جلوگیری از سفته‌بازی گفته است:‌ در دوسال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی بوده است، این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است، این سیاست را از فردا (چهارشنبه) نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

همتی از مبادله 100 میلیون دلاری به‌صورت روزانه در سامانه نیما خبر داده و اعلام کرده است: بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی در سامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به‌خاطر آثار شیوع کرونا، این روزها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم و در چند روز گذشته به‌طور میانگین، روزانه، در حدود 100 میلیون دلار مبادله شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید دارد: ارز به‌عنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی‌تأثیر از سایر بازارها نمی‌باشد و اثرات سرریزی بین بازارها یک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و‌ ارز، تمام تلاش خود را برای  تعادل بازارها به‌کار خواهد بست.

همتی تصریح کرده است: همزمان، با اینکه بانک مرکزی کنار دولت محترم آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچ‌کدام از برنامه‌ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکند و پایه پولی را تحت تأثیر قرار ندهد تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف‌گذاری‌شده حرکت نماید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
برچسب ها: خبر، ، نشاط، ، گزارش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: