کد خبر: ۵۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
مجلس یازدهم در حالی ۱۰۰ روزه می‌شود که جنجال و حواشی در مورد آن کم نبوده و حالا سیاسیونی که رفتار بهارستانی‌ها را زیر نظر گرفته بودند درباره این مجلس و چشم‌انداز ۴ ساله‌اش سخن می‌گویند.
 

آوای نشاط، هرچند انتخابات دوم اسفند ۹۸ خالی از شور و هیجان بود اما مجلسی که در نتیجه آن روی کار آمد نبض غوغاسالاری را به دست گرفت و هر روز حاشیه ای جدید را کلید زد، مجلسی که حالا در آستانه ۱۰۰ روزه شدن است.

از فریاد بر سر ظریف تا رداعتبارنامه تاجگردون

یک روز فریاد بر سر وزیر امور خارجه بلند کرد و روز دیگر کمر بست تا نماینده ای را از نشستن بر صندلی خانه ملت منع کند؛ از استیضاح رئیس جمهور گرفته تا استیضاح هیات رئیسه مجلس هم در کارنامه خود دارند. ماجرای ترافیک طرح ‌ها و قوانین هم از همان موضوعاتی بود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد به طوری که هنوز پیشنهاد برای ارائه یک طرح تمام نشده طرح دیگری پیشنهاد می‌شود آن هم با قید فوریت، از شفاف شدن آراء تا طرحی برای افزایش جمعیت آن هم با عنوان «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده». از سیاست تا اقتصاد، از اجتماع تا فرهنگ ،دستمایه ارائه طرح هایی از سوی نمایندگان شده است. از آنجا که اهالی مجلس یازدهم  پیش از رسیدن به دروازه‌های خانه ملت از معیشت و تامین معاش سخن گفته بودند در حوزه اقتصاد بیش از بقیه حوزه ها دست به کار شدند و در میان خیل طرح‌هایشان طرح‌ مالیات بر خانه‌های خالی و قیر رایگان را هم وارد دستور کار کردند تا عطش ارائه طرح و قوانین رسما  مجلس را به  یک کمپانی تولید قوانین تبدیل کند. کمپانی که گویا زیاد به خروجی کار توجه ندارد.

هرچند حاشیه‌سازان مجلس یازدهم در این فعالیت نزدیک به ۱۰۰ روز در جلسات علنی کم نگذاشته‌اند اما نمایندگانی هم بودند که خارج از این گود و در فضای مجازی جنجال زیادی به پا کردند، غوغای میرسلیم و ادعایش درباره رشوه ۶۵ میلیاردی قالیباف از همان بحث‌های داغی بود که در فضای مجازی و برون پارلمانی مطرح شد و حتی پای قوه ‌قضائیه را هم به میان کشید. 

سهم‌بندی‌ها  و انتخاب پر حرف و حدیث مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات هم یکی از همان علامت‌های سوالی بود که سایه‌اش بر ساختمان هرمی میدان بهارستان و ساکنان جدیدش سنگینی می‌کند.

۱۰۰ روزگی زیر ذره‌بین اهالی سیاست

مجلس اصولگرا؛ پیش بینی بود که در روزهای قبل از انتخابات هم تصور آن می رفت، هرچند هیچ کس تا این حد یکدست بودنش را پیش‌بینی نمی‌کرد اما با رد صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداهای مجلس یازدهم این مجلس دست‌چین شده روی کار آمد و حالا نظرات در مسیر حرکتی این مجلس در ۱۰۰ روزگی‌اش متفاوت است.

برخی مانند علیرضا محجوب نماینده اصلاح‌طلب مجلس پنجم تا دهم آن را مجلسی پویا می‌داند و برخی دیگر هم حتی از هم‌قطاران اصولگرا  از نواقص آن شکایت دارند، مانند ناصر ایمانی که تشکیل نشدن کمیسیون حقوقی و قضایی را یک نقص جدی برای این مجلس معرفی می‌کند یا منصور حقیقت‌پور که می‌گوید با وجود شعارهای انتخاباتی هنوز حرکت جدی از سوی مجلس درباره معیشت مردم مشاهده نشده است. او ذائقه مجلس یازدهم را هم تند می‌داند و می‌گوید: «در بحث نطق و تذکرها هم یک ذائقه تند مزاجی را از مجلس یازدهم مشاهده کردیم در حالی که ما در حال حاضر نیاز به آرامش و تمرکز بیشتر برای حل مسائل و مشکلات داریم و لازم است تفاهم میان مجلس و دولت صورت بگیرد»

طیبه سیاوشی هم از نمایندگان سابق مجلس دهم از ارائه طرح‌هایی که فسادزا هستند مانند طرح دو فوریتی توزیع قیر رایگان گله داشت و فعالیت زنان مجلس را هم خالی از انگیزه می‌دانست. او می‌گوید: «مجلس دهم موفق‌تر عمل کرد چراکه با وجود فراکسیون های سیاسی متعدد موجب می‌شد امور به نفع مردم به پیش برود اما با وجود یکدست بودن مجلس و این طرح‌هایی که دارای ابهام و اتهام فساد درباره آنها مطرح بوده است خیلی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی درباره آن داشت.»

البته اظهارنظر درباره ۱۰۰ روزگی مجلس یازدهم تنها به همین سه نماینده سابق ختم نمی‌شود و خبرآنلاین در نظرخواهی، نظر افراد دیگری را هم درباره این مجلس پرسید که در جدول زیر می‌توانید بخوانید؛ 

اسم

سمت/ جناح

اظهارات درباره عملکرد ۱۰۰ روزه مجلس یازدهم

ناصر ایمانی

فعال سیاسی/ اصولگرا

* در حال حاضر کمیسیون قضایی و فراکسیون های مجلس یازدهم تشکیل نشده و این یک نقص برای آن به شمار می رود.

* نقص دیگری که مجلس دارد طرح هایی است که براساس عجله نمایندگان ارائه می شود و کارشناسی نشدند. با توجه به نگرانی های جامعه در مسائل اقتصادی و سیاسی باید طرح هایی با پختگی بیشتری ارائه شود.

* از دیگری نقص های مجلس رسیدگی نکردن به طرح های مهم و اصلاح قوانین گذشته است.

*مجلس یازدهم بسیار پرانرژی است و این نقطه قوتی برای پارلمان محسوب می شود.  

منصور حقیقت پور

نماینده مجلس نهم/ اصولگرا

* زمان برای اظهار نظر کم است با این وجود در همین مدت هنوز حرکتی جدی از سوی مجلس یازدهم در راستای قول‌ها و وعده‌هایی که داده بودند برای اعمال نظارت قوی تر و گشایش‌های اقتصادی هنوز مشاهده نکردیم.

* امیدوارم نمایندگان موفق شود به وعده‌هایی که در ایام انتخابات مطرح کردند به عنوان یک جریان انقلابی عمل کنند؛ خدا کند این اتفاق رخ دهد اما تا امروز که حرکت جدی مشاهده نکردیم.

* در بحث نطق و تذکرها هم یک ذائقه تند مزاجی را از مجلس یازدهم مشاهده کردیم در حالی که ما در حال حاضر نیاز به آرامش و تمرکز بیشتر برای حل مسائل و مشکلات داریم و لازم است تفاهم میان مجلس و دولت صورت بگیرد.

اصغر سلیمی

نماینده مجلس دهم/ اصلاح طلب

* در ۱۰۰ روزی که از شروع مجلس یازدهم می گذرد طرح های کمک کننده به مشکلات جامعه مانند گرانی و افزایش قیمت ها ارائه نشده است. نمایندگان باید کاری کنند که مشکلات مردم کمتر شود.

طیبه سیاوشی

نماینده مجلس دهم/ اصلاح طلب

*  طبق شعارهایی که اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم سر داده بودند، قرار بود اشتغال جوانان و معیشت مردم را در اولویت قرار دهند. آنان همواره از نظارت مجلس دهم انتقاد می‌کردند که خوب عمل نکرده و به زعم من مجلس یازدهم قرار است از بعد نظارتی بهتر عمل کند و مثل مجلس دهم عمده کار را بر قانونگذاری نخواهد گذاشت؛ اما این اتفاق نیفتاد و ما از ابتدای مجلس شاهد طرح‌هایی با قید فوریت‌های عجیب و غریب مانند طرح قیر رایگان هستیم که واقعا تاسف آور بوده و خوشبختانه شورای نگهبان این موضوع را رد کرد.

* در حالی که صحبت از تشکیل قرارگاه تحول ساختار مجلس می‌شود (فارغ از انتخاب یک عنوان نظامی برای یک اقدام قانونگذاری) مشاهده می شود که مهمترین کمیسیون یعنی کمیسیون حقوقی و قضایی تنها ۶ الی ۷ عضو دارد و هنوز به حد نصاب نرسیده است در حالی که کمیسیون‌های برنامه و بودجه، آموزش و امنیت ملی مملو از جمعیت است و این نشان می‌دهد نگاه و منفعت شخصی موج می‌زند.درحالی که ۵۰ نفر تحصیل کرده حقوق در این مجلس وجود دارد و این جای تاسف دارد. من فکر می‌کنم تا امروز مجلس یازهم به  رغم وعده‌هایی که دادند  فارغ از مسائل جناحی نتوانستند حرکتی جدی داشته باشند و تنها یکی دو مانور پوپولیستی را از خود به نمایش گذاشتند. 

*مجلس دهم موفق‌تر عمل کرد چراکه با وجود فراکسیون های سیاسی متعدد موجب می‌شد امور به نفع مردم به پیش برود اما با وجود یکدست بودن مجلس و این طرح‌هایی که دارای ابهام و اتهام فساد درباره آنها مطرح بوده است خیلی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی درباره آن داشت

نادر قاضی پور

نماینده ادوار مجلس/ اصولگرا

* مجلس هنوز آنطور که باید و شاید خود را نشان نداده و کرونا تاثیرات زیادی در فعالیت های آن داشته است. کمیسیون های مجلس تازه تشکیل شده‌اند و زمانی می توان مجلس یازدهم را قضاوت که دولت لایحه بودجه را به پارلمان و صحن بفرستد. آن زمان متوجه می شویم مجلس افراد ویژه است یا مستضعفان یا کارگران.

محمد قمی

نماینده مجلس دهم/ اصلاح طلب

* مجلس ۲ وظیه قانون گذاری و نظارت را بر عهده دارد. به صورت کلی نمی توان پارلمان یازدهم را قضاوت کرد اما تا به الآن نمره قابل قبولی به خود اختصاص نداده است.

* کشور با مشکلات سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و مجلس بسیاری مواقع می توانست ورود کند اما فقط به شعار دادن بسنده کرده است. امیدوارم نمایندگان به کار خود شعور بدهند و مشکلات را درمان کنند.

احمد کریمی اصفهانی

فعال سیاسی/ اصولگرا

* ۳ ماه فعالیت مجلس نمی تواند ملاک ارزیابی عملکرد آن باشد. در کشور ما برای سنجش عملکرد کاری باید حداقل ۶ ماه از شروع آن گذشته باشد.

* مجلس یازدهم باید نظارت را تقویت کند و نظارت قوی باعث می شود دولت ها بهتر کار کرده و به قوانین پایبند باشد. به طور مثال در دوره احمدی نژاد ۲۰۰۰ قانون اجرا نمی شد و ما نگران بودیم نظام به سمت دیکتاتوری برود. در زمان آقای روحانی هم نگرانی ها برای آن بود که دولت فقط به برجام تکیه کند و اوضاع کشور نا به سامان شود.

* مجلس یازدهم در حال رفتن به سمت نظارت قوی است.

جهانبخش محبی نیا

نماینده ادوار/ معتدل

* متاسفانه خیلی زودهنگام شتر انتقاد آبستن عملکرد غیرقابل دفاع شد و در آستانه مجلس یازدهم زانو زد. سابق بر این مجالس از منظر سیاسی و رقابت منفی مورد نقد قرار می گرفتند اما این دوره کارکرد و رفتار شتاب آلود عامل اصلی شکل گیری فرآیند انتقاد شد.

* از آسیب های جدی پارلمان در ایران که  منتقدین و انتقاد شوندگان بر هستی آن اجماع و اتحاد حاصل کرده‌اند کثرت قوانین است با این وجود به نظر می‌رسد مجلس یازدهم بدون توجه به قوانین گذشته و آنچه نیاز است  به سمت ایجاد قوانین جدید روی آورده‌اند.

* ما باید دنبال منافع ملت و منافع ملی باشیم و دنبال پاس‌کاری و دریبل  مشکلات نباشیم.

علیرضا محجوب

نماینده ادوار مجلس/ اصلاح طلب

 ۳ ماه فرصت بسیار کمی برای ارزیابی مجلس است زیرا یک سوم این مدت صرف انتخابات هیات رئیسه و تشکیل کمیسیون‌ها و ... بوده و مضاف برآنکه بررسی یک طرح ۲ ماه زمان می‌برد. لذا با در نظر گرفتن این موارد نمی‌توان اظهار نظری قاطع داشت.

*با توجه به نطق‌ها و تذکراتی که بوده و طرح‌هایی که با قید فوریت به صحن راه پیدا کرده است؛ نشان از شور زیاد مجلس و نمایندگان است تا پاسخ مثبتی به کسانی که به آنان رای دادند، بدهند. اگر این شور و شوق تا پایان کار ادامه پیدا کند، آن زمان می توان گفت مجلس یازدهم، مجلس پویایی بوده است.

قاسم میزایی نیکو

نماینده مجلس دهم/ اصلاح طلب

* نمایندگان مجلس یازدهم پیش از انتخابات در سخنرانی ها، پیام ها و مطالبی را عنوان می کردند که بسیار پر رنگ بود؛ می‌گفتند ما شق القمر کرده و این کارها را انجام می دهیم. نسبت به این مطالب با استیضاح رئیس جمهور و ... مطرح کردند با واقعیات بیشتر ربط پیدا کرده و متوجه شدند که وضعیت چگونه است.

* نمایندگان فکر می کردند بودجه و مسائل دیگری را می توانند تغییر و تحول بدهند؛ اما به آن نتیجه رسیدند که ما گرفتار چرخه هایی به نام تحریم، تورم و دلار هستیم که تا مشکلات سیاسی نیز حل نشود، مشکلات اقتصادی هم حل نمی شود.

* نمایندگان متوجه شدند که باید شبانه روزی کار کرد  و نقطه نظراتی را که برای تغییر آیین نامه و سپردن آن به شورای نگهبان یا انتخابات شوراها مطرح می کنند؛ انسداد و کنترل فضای مجازی در این مدت بیان شده و مجلس در زمینه فرهنگی و اقتصادی و سیاسی چهارچوبی مشخص نشده و فقط می خواهند وزیر اقتصاد یا صمت را رد کنند.

* تصور نمایندگان بدین صورت می کنند که کاری کارستان می کنند و بعد متوجه شدند مشکل کار کجاست. جلسه اول سران قوای آقای قالیباف با جلسه چهارم و پنجم آن فرق می کرد.

* باید صبر کرد و قضاوت زود است.

انتهای پیام/

برچسب ها: خبر، ، نشاط ، گزارش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: