کد خبر: ۵۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس در چهارشنبه ۱۲ شهریور
در حالی که سهامداران انتظار روزی مثبت برای بازار سرمایه را داشتند،بازار روی دیگری را نشان داد و پذیرای جامه‌ای قرمز شد.
 
 

آوای نشاط، بورس روزهای سختی را می‌گذراند، یک روز مثبت، یک روز منفی و روزی دیگر متعادل و من عمق؛ اما سئوال اینجاست؛ آیا اتفاقی عجیب در بورس رخ داده است؟ آیا منفی بودن شاخص پیامی منفی برای سهامداران داشت؟ مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه در توضیح این مطلب در گفتگو با خبرآنلاین گفت :بورس در این ماه‌ها از سال عموما باید منفی باشد. در خرداد و تیر موعد تقسیم سود شرکت‌هاست و در مرداد وشهریور بازار در حالت استندبای قرار می‌گیرد. یعنی سودها تقسیم شده و رفته و حالا بازیگران دچار خلا اطلاعاتی هستند. با گذشت زمان و انتشار گزارش‌ها کم کم سهامداران می‌فهمند کدام شرکت‌های وضعشان بهتر است و کدام  شرکت‌ها بدتر.

بورس

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: متاسفانه زمان دبیرکلی اقای محمدی قانونی تصویب کردند و ای‌پی‌اس پیش بینی را حذف کردند؛ این بدان معناست که شما یک باغ را بر اساس محصولات سال قبل ارزیابی کنید.

وی ادامه داد: در صورتی که بورس فقط به گذشته نگاه نمی‌کند بلکه به آینده نگاه میکند.بر پایه همین مساله و نبود اطلاعات برخی سهامداران بلاتکلیف هستند.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است کاش شرکت‌های بزرگ بورسی مکلف به اعلام ای‌پی‌اس پیشبینی شوند، ادامه داد: به در شرایط کنونی تغییر فاز بورس از مثبت به منفی و از منفی به مثبت طبیعی است.

صفاری گفت: من معتقدم از ۱۵ مهر به بعد احساس بازار برگردد و کسانی که امروز میفروشند متضرر شوند.

مساله‌ای به نام بازیگران جدید 
وی با اشاره به ورود بازیگران جدید گفت: بسیاری از این تازه‌واردان حرفه‌ای نیستند و در نتیجه هیجانی وارد بازار شدند و هیجانی نیز سهم میفروشند. 

وی با پیش‌بینی اینکه بورس روزی مثبت است و روزی منفی گفت: با همین فرمان احتمال مثبت بودن بورس وجود دارد.
بازاری با ۴۹ میلیون سهامدار 

این تحلیلگر درباره وضعیت بازار نیز گفت: به نظر من دو تا اتفاق بزرگ در بورس افتاده است؛ یکی آمدن پول‌های جدید و دیگری افزایش تعداد سهامداران به تقریبا ۴۹ میلیون نفر. این بدان معنی است که بخش مهمی از جامعه درگیر بورس شده است.

وی ادامه داد:این کار یعنی افزایش سهامداران به ۴۹ میلیون نفر یک اشتباه بزرگ بود چرا که در کشورهای توسعه یافته معمولا سهام داران خرد را از طریق صندوق های سرمایه گزاری و سبدگردان وارد بازار می‌کنند اما متاسفانه در ایران هر فردی که کد میگیرد فردا وارد بازار میشود و بدون اطلاع می‌خرد و می‌فروشد. 

وی در خصوص تاثیر یک شایعه مبنی بر ۱۰ درصد شدن دامنه نوسان بر بازار گفت:به جای اینکه بیایم قواعد را دستکاری کنیم ، بهتر است اطلاعات مردم را ببریم بالا. یکی از این کارهایی که اطلاعات مردم را بالا میبرد اعلام پیش بینی ای‌پی‌اس شرکتها در سال ۹۹ توسط هیئت مدیران و تایید آن توسط حسابرسی شرکتهاست. این به نظر من بهترین کاری است که از فروش هیجانی پیشگیری می‌کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: خبر، ، نشاط ، گزارش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: