کد خبر: ۵۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
وزیر نیرو گفت: سال گذشته ۱۰۶میلیارد تومان روی قبض مشترکین کم‌مصرف پاداش دادیم و امسال هم قطعاً این‌گونه خواهد شد.

آوای نشاط، رضا اردکانیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان اینکه تمامی بخش خصوصی فعال در عرصه صنعت آب و برق عضو خانواده وزارت نیرو محسوب می‌شوند، گفت: ما در همکاری بسیار نزدیک با هم، برای دومین سال متوالی توانستیم تابستان گرم را بدون خاموشیِ برنامه ریزی شده‌ای پشت سر بگذاریم و مهمتر از همه اینکه رشد اوج بار را در حد یک درصد نگه داشتیم.

*افزایش 11 درصدی عرضه انرژی به بخش تولید و صنعت

وی افزود: امسال سال "جهش تولید" است و شاید وزارت نیرو یکی از دستگاه‌هایی باشد که در این خصوص عملکرد مناسبی داشته و فعالیت های ما گواه بر این موضوع است.

وزیر نیرو عنوان کرد: ما در تابستان امسال با وجود کاهش اوج بار نسبت به مدت مشابه سال قبل، 11 درصد انرژی بیشتر به بخش تولید و صنایع بزرگ کشور عرضه کردیم و این حاکی از "جهش تولید" و افزایش 4.5 درصدی عرضه انرژی در سطح کشور است.

اردکانیان ادامه داد: با وجود افزایش مصرف آب در شرایط کرونایی و ضرورت مراقبت‌های بهداشتی و حتی افزایش 40 درصدی مصرف آب در برخی شهرها مشکلی در تأمین آب مصرفی نداشتیم.

وی با اظهار اینکه از ابتدای دولت تا به الان، هر 50 روز یک سد بزرگ مخزنی به مدار بهره برداری رسیده است، گفت: خوشبختانه با به کارگیری ظرفیت‌های بسیار خوب کشورمان، تابستان گرم امسال هم سپری و داغ آن بر دل تحریم‌کنندگان گذاشته شد.

این مقام مسئول در بخش دیگر، در رابطه با مدیریت سیلاب‌های بهاری سال 98 گفت: تغییر اقلیم در منطقه خشک و نیمه خشک ایران به این معناست که ما از شرایط معتدل آب و هوایی، به معنای اینکه هر سال حدود 230 تا 250 میلیمتر بارش داشته باشیم، فاصله گرفته‌ایم و بیشتر شرایط حدی را تجربه خواهیم کرد.

شرایط حَدّی هم به این معنا که یا باید در انتظار سال‌های بسیار تر باشیم و یا سال‌های بسیار خشک و قطعاً در چنین شرایطی باید توانمندی‌ها را به سمتی ببریم که در هر دو صورت زندگی را مدیریت کنیم، مثلاً در هنگام مواجهه با سیلاب حداکثر بهره برداری را داشته باشیم، چراکه آب شیرین ناشی از سیلاب می‌تواند جیره چندین سالمان باشد.

*تلاش دولت برای سازگاری با کم آبی و کاهش خسارات سیلابی

وی با اشاره به مصوبه دولتی تشکیل "کارگروه ملی سازگاری با کم آبی"در اسفند 96 گفت: دولت با این مصوبه تلاش کرد که ضمن خارج کردن خشکسالی و کم آبی از حالت یک حادثه غیرمترقبه بتوانیم با شرایط خشکی  سازگار شده و در شرایط سیلاب هم خسارت کمتری ببینیم.

* گزارش هیئت ویژه بررسی سیلاب تا پایان تابستان نهایی می‌شود

اردکانیان یادآورشد: چندی قبل گزارش هیئت ویژه بررسی سیلاب در قالب چندین هزار صفحه آماده شد و هم اکنون تیمی از کارشناسان، مشغول استخراج دستورالعمل‌ها و در صورت نیاز تهیه لوایح قانونی هستند تا نهایتاً جمع بندی 20 کارگروه تخصصی عملیاتی شود. امیدوارم این گزارشات تا اواخر تابستان نهایی و به استفاده مراکز تحقیقاتی و بهره برداری دستگاه‌های اجرایی برسد.

*میزان خسارات سیلابی بعد از بهار98 محدود شد

وزیر نیرو با اشاره به افزایش تلاش وزارتخانه در حوزه لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها به دنبال سیلاب‌های بهار 98 و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره برداری از فواید سیلاب گفت: نتیجه اقدامات هم این شد که در سیلاب‌های بعدی منفعت زیادی از دریافت حجم بالای آب شیرین بردیم و خسارات ما در مقایسه با سیلاب‌های مشابه نیز محدود شد.

وی در رابطه با برنامه دستیابی به "خاموشی صفر" و کاهش اتلاف انرژی در کشور گفت: صنعت برق ایران به لحاظ توان فنی جزو قدرت‌های مسلّم در منطقه است. ما با ظرفیت نصب شده 83 هزار مگاواتی رتبه چهاردهم دنیا را به خود اختصاص دادیم و در بازارهای منطقه هم حضور داریم.

*صادرات آب و برق ایران؛ همچنان در صدر لیست صادرات خدمات فنی مهندسی

اردکانیان با اشاره به اینکه صادرات آب و برق ایران شش سال است که در صدر لیست صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور قرار گرفته است، افزود: 58 درصد کل صادرات خدمات فنی مهندسی ایران مربوط به آب و برق است، اما همه این دستاوردها در یک شرایط رنج و دل مشغولی کسب شده است؛ دل مشغولی از این جهت که به دلیل شیوه مصرف انرژی، ما در پیک تابستان هر سال به نسبت سال قبل باید 5 درصد نیروگاه بیشتر و با هزینه میلیاردی می‌ساختیم.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید طی این هشت سال، بیش از 20 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده جدید در نیروگاه‌های حرارتی به مدار آورده است، گفت: ما با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف در تابستان 97، اوج بار را به نسبت تابستان 96 از 5 درصد به حدود 3 درصد کاهش دادیم و در تابستان سال گذشته هم برنامه 098 (خاموشی صفر) را محقق کردیم و اوج بارمان هم نسبت به سال 97 به یک درصد کاهش دادیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما برای امسال نیز این هدف گذاری را داریم تا با عرضه بیشتر انرژی، به بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور کمکی کرده باشیم.

*تابستان امسال هم با خاموشی صفر سپری شد

اردکانیان از به نتیجه رسیدن ما همه برنامه‌های وزارتخانه تحت عنوان " 099 " (خاموشی بدون صفر در سال 99) ابراز خرسندی کرد و گفت: اوج بار تابستان 99 هم به سلامتی سپری شد و نسبت به سال قبل هم فقط یک درصد افزایش داشت. ما قله کار را با امضای 294 هزار توافقنامه با بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی پشت سر گذاشتیم و پاداش‌های خوبی هم برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی با اعلام افزایش 11 درصدی عرضه انرژی به صنایع بزرگ کشور طی چند ماه نخست امسال گفت: این معتبرترین شاخص "جهش تولید" است و این در شرایطی بود که کشورهای صنعتی دنیا به دلیل بیماری کووید 19 و رکود ناشی از آن بین 5 تا 25 درصد کاهش مصرف انرژی داشتند.

*مشترکین خانگی کم مصرف امسال هم بسته تشویقی دریافت می‌کنند

وزیر نیرو همچنین درباره بسته‌های تشویقی برای مصارف خانگی گفت: ما بر اساس قولی که سال گذشته به مصرف کنندگان خانگی داده بودیم 106 میلیارد تومان روی قبض کسانی که مصرفشان کمتر از الگوی مصرف بود پاداش دادیم و امسال هم قطعاً اینگونه خواهدشد.

*نتایج مثبت پویش"هر هفته الف ب ایران"

اردکانیان در بخش دیگر این گفتگو به پویش "هر هفته الف ب ایران" اشاره و بیان کرد: ما با راه اندازی این پویش در سال گذشته، 227 پروژه بزرگ آب و برق و فاضلاب را با سرمایه گذاری 33 هزار میلیارد تومان در 31 استان کشور به ثمر رساندیم و تا پایان امسال هم 250 پروژه را با سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد تومان به ثمر خواهیم رساند.

وی با اشاره به افتتاح 58 پروژه با سرمایه گذاری حدود 16 هزار میلیارد تومان از ابتدای سال تاکنون گفت: این پروژه‌ها هر هفته در استان‌های مختلف به ثمر می‌رسند.

وزیر نیرو با اشاره به یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و داشتن یک شرکت برای شهر و روستا در سال جاری گفت: این اقدام منابع مالی، انسانی و تجهیزات فنی را تکمیل و آبرسانی به روستاها را نیز تکمیل می‌کند و در تلاشیم که لایحه جدیدی را هم برای قانون "مدیریت جامع منابع آب" به مجلس بفرستیم.

وی در رابطه با بارش‌های سنگین برف و آسیب به صنعت برق در سال گذشته، توجه بیشتر به شبکه‌های توزیع برق را ضروری خواند و گفت: بنده اخیراً گزارشی از دستاوردهای صنعت برق را به مسئولان تقدیم کردم که اظهار لطف مکرر مقام معظم رهبری در این مورد هم شامل حال ما شد، رهبری ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته بر ضرورت توجه به فرسودگی شبکه‌های توزیع برق هم تأکید فرمودند.

*اقدام وزارت نیرو به رفع فرسودگی شبکه‌های توزیع برق

اردکانیان با اشاره به وجود 900 هزار کیلومتر شبکه انتقال و توزیع برق در مناطق مختلف کشور عنوان کرد: ما اخیراً به نصب کابل‌های خودنگهدار در شهرها اقدام کردیم، مثلاً استان خراسان شمالی اولین استانی است که به طور کامل از این امکان و امتیاز فنی بهره مند شده و امیدواریم در استان‌های شمالی کشور به ویژه گیلان و مازندران هم وضعیت ایمن تر و مناسب تری را داشته باشیم.

* مدیران وزارت نیرو بر اساس شایستگی انتخاب می‌شوند

این مقام مسئول همچنین درباره رویکرد و اقدامات وزارتخانه برای استفاده از نیروی کار جوان گفت: اقدام نخست ما استمرار گردش خون تازه و نو شدن ایده‌ها و تحرک و انگیزه‌ها در منابع انسانی و دوم هم تغییر روش انتخاب و انتصاب مدیران از حالت سنتی ( انتخاب از حلقه اطراف خودمان) به فراخوان عمومی است، به این معناکه انتخاب مدیران ارشد و میانی صنعت آب و برق از طریق فراخوان عمومی در روزنامه‌ها و مصاحبه انجام می‌شود تا افراد واجد صلاحیت و شایستگی وارد این عرصه شوند.

وی به سه شکل بازنشستگی در کشور اشاره و اظهارکرد: علاوه بر دو شکل بازنشستگی بر اساس سن و اختیار خود فرد، شکل سومی هم تحت عنوان "بازنشستگی به اختیار دستگاه" وجود دارد. در این نوع بازنشستگی دستگاه ذیربط برای استفاده از تخصص نیروی کار جوان و در عین استفاده از تجربیات نیروهای سالمند، می‌تواند به بازنشسته کردن نیروهایش اقدام کند که البته این تاکنون خیلی اجرایی نمی‌شد.

*900 نفر از همکارانمان را تا پایان امسال بازنشسته می‌کنیم

اردکانیان با بیان اینکه عملکرد وزارت نیرو در شکل سوم بازنشستگی (توسط دستگاه) در سال 96، کاملاً در حد صفر بود افزود: ما حدود 1359 نفر از همکارانمان را در سال 97 بازنشسته کردیم که اکثراً هم از مدیران بودند و 912 نفر دیگر را هم در سال 98 بازنشسته کردیم و تا پایان امسال هم حدود 900 نفر دیگر را بازنشسته خواهیم کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه جمعی از این بازنشستگان فقط از ساختمان ستادی وزارت نیرو و شرکت‌های دولتی هستند، عنوان کرد: حدود 2 هزار نفر دیگر هم از شرکت‌های غیردولتی بازنشسته خواهند شد. جمعاً  بیش از 5 هزار نفر از پرسنل ما و عمدتاً هم در رده‌های مدیریتی بازنشسته شده و تا پایان این دولت بازنشسته خواهند شد.  

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
برچسب ها: خبر، ، نشاط، ، گزارش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: