کد خبر: ۵۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
مراسم عزاداری هیأت‌های مذهبی در دهه اول محرم امسال در اثر رعایت پروتکل‌های بهداشتی با یک نظم مثال‌زدنی همراه است؛ گویی به یک رژه نظامی تبدیل شده است.

آوای نشاط، محرم، فصل عزا و دلدادگی عاشقان برای اباعبدالله‌الحسین(ع) است. هر جایی بیرق عزا به پا شود، مردم برای عزاداری حاضر می‌شوند تا بتوانند از اجر و پاداش آن بی‌نصیب نباشند. محرم امسال، اما رنگ و بوی متفاوتی به مجالس عزای حسینی بخشیده شده است. کرونا این ویروس منحوس موجب شده تا هیأت‌های عزاداری از حسینیه‌ها و تکایای هرساله خود جابه‌جا شوند و به فضاهای روباز بروند که شاید کمتر انتظار برگزاری مجالس عزاداری را در آن‌ها داشته باشیم.

پادگان‌ها فضاهایی هستند که برخی از جوانان به دلایل سختی دوران سربازی، حس خوبی نسبت به آن‌ها ندارند، اما در شب‌های دهه اول محرم، پادگان ۰۶ ارتش در چهارراه پاسداران، محل دلدادگی‌ جوانان با سیدالشهدا (ع) است. فضای وسیع این پادگان کاملا به رنگ سیاه درآمده، اما بازهم جوابگوی حضور عاشقانه جوانان به سیدالشهدا نیست. 

هیأت عبدالله بن الحسن(ع) با مدیحه‌سرایی حنیف طاهری در محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حسینیه همیشگی خود راهی پادگان ۰۶ ارتش شده تا بتواند در فضایی روباز برای برگزاری مجالس عزای سیدالشهدا جلسه برگزار کند.

زمانی که از در‌های این پادگان وارد می‌شویم، دژبان‌های ارتش را می‌بینیم که رشید و بلندقامت ایستاده‌اند تا بدانیم رزمنده‌ها و شهدایی در این مرز و بوم جان خود را کف دست گرفتند تا امروز در امنیت و صلابت در مجالس عزای امام حسین، سینه‌زنی کنیم. بعد از عبور از کنار آن‌ها اولین غربالگری برای کرونا صورت می‌گیرد. سنجش دمای بدن یکی از مراحلی‌ است که این روزها در تجمعات انجام می‌شود تا اگر فردی درجه حرارت دمای بدنش بیش از حد مجاز بود، اجازه ندهند وارد هیأت شود. دومین مرحله غربالگری نظارت بر استفاده از ماسک است. البته در این مرحله اگر شرکت‌کنندگان ماسک نداشته باشند، به رایگان در اختیارش می‌گذارند.

هیأت عبدالله بن الحسن (ع) برای سهولت حضور عزاداران، کیسه‌های پلاستیکی به صورت شخصی در اختیار افراد قرار می‌دهد تا کفش‌ها را در آن قرار دهند. در انتهای این مراسم نیز این کیسه‌ها در اختیار خود افراد باقی می‌ماند. برای پذیرایی هم تنها آب معدنی توزیع می‌کنند؛ زیرا هیأتی‌ها معتقدند در کربلا از رسیدن آب به امام حسین (ع) ممانعت شد؛ پس نباید عزادار او را تشنه بگذاریم.

فضای پادگان ۰۶ ارتش به زیبایی سیاه‌پوش شده و حالا شکل یک حسینیه غیرمسقف در آمده است. زمانی که پای در صحن اصلی حسینیه می‌گذاریم، نظم مثال‌زدنی چیدمان افراد براساس پروتکل‌های بهداشتی چشم را به تحسین وامی‌دارد. به حدی که در ذهن می‌گذرد، نکند اینجا چون پادگان است مراسم رژه نظامی بناست، برگزار شود!

رژه نوعی از صف‌آرایی سربازان است که در صفوف به‌هم پیوسته و منظم کنار یکدیگر می‌ایستند و یا حرکت می‌کنند. این روزها نیز در هیأت‌های مذهبی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی که باید هر فرد با نفرات کناری خود در هر ۴ بعد، ۲ متر فاصله داشته باشد، نظم مثال‌زنی در صفوف شکل می‌گیرد.

خادمان هیأت با مهربانی و کمال ادب و تواضع عزاداران را راهنمایی می‌کنند تا در جاهای مشخص شده مستقر شوند. محسن مبارکی مسئول این هیأت می‌گوید: «فضای حسینیه اصلی هیأت ۳ هزار متر مربع برای برادران و ۲۵۰۰ متر برای خواهران است و به غیر از آن ۲۰ هزار متر نیز فضای باز در اختیار داریم. برای ایجاد نظم در این فضای وسیع ۶۸ خادم خواهر و ۱۰۴ خادم برادر مشغول فعالیت هستند و علاوه بر آن نیروهای انتظامی، بسیج، راهبر، آتش‌نشانی، اورژانس، دژبان ارتش و ... برای برقراری نظم و اجرای مراسم مشارکت دارند.»

بیش‌تر مخاطبان هیأت عبدالله بن الحسن، جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ هستند؛ جوانانی که به عشق امام حسین(ع) به همراه خانواده راهی این هیأت می‌شوند. فضای روضه و مجلس نیز متناسب با روحیات جوانان است و حنیف طاهری مداح اهل بیت(ع) خیلی تلاش می‌کند در قالب روضه و نوحه‌ معارف و آموزه‌های اهل بیت را به جوانان ارائه کند.

مجلس عزادارای هیأت عبدالله بن‌الحسن(ع) هرشب بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی آیت‌الله صدیقی و مدیحه‌سرایی حنیف طاهری در پادگان ۰۶ ارتش واقع در چهارراه پاسداران برگزار می‌شود.

دوست داشتید، سری به این پادگان بزنید و به جای رژه نظامی، برای مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش اشک بریزید.

انتهای پیام/

منبع: فارس
برچسب ها: نشاط، ، خبر ، هیئت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: