کد خبر: ۵۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
رئیس‌جمهور درباره ایام محرم خطاب وزیر ارتباطات گفت: پهنای باند و امکانات ارتباطی در سراسر کشور باید به بهترین وجه در اختیار مردم قرار گیرد چون همه عزاداری‌ها و تکایا در اعلامیه‌های‌شان اعلام می‌کنند فلان منبر و مداحی را از فلان کانال سایبری مشاهده کنید.
آوای نشاط،  حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روز بزرگداشت پزشک اظهار داشت: امسال باید تبریک جانانه تری را تقدیم پزشکان جامعه کنیم. پزشکان ماه میشه در خط مقدم سلامت مردم بودند و همیشه تلاش کردند و به قسم خودشان پایبند بودند و پزشکان ما همواره کار خودشان را به عنوان یک شغل تلقی نمی‌کردند بلکه به عنوان یک وظیفه و تلاش عاشقانه برای سلامت مردم تلقی می‌کردند.

وی افزود:‌ انسان ویژگی خاص خود را دارد و ما الان وارد هفتمین ماه از مقابله با ویروس کرونا شدیم و در این مقابله مدافعان سلامت کار بسیار بزرگی را انجام دادند و همه آنهایی که در بیمارستان مختلف به عنوان یک زنجیر به هم پیوسته تلاش می کنند همه را ما به عنوان خط مقدم مدافعان سلامت مردم می‌شناسیم.

روحانی با بیان اینکه کسانی که در مقابل با این ویروس جان عزیز خود را از دست دادند به خانواده‌های بزرگشان تسلیت می گوییم و برای آنها آرزوی توفیق می‌کنیم گفت: امروز در جلسه ستاد ملی به عنوان نمونه سه خانواده از خانواده های پزشکانی که جان خودشان را در این راه فدا کرده بودند و به شهادت رسیده بودند دعوت شده بودند و از آن‌ها به عنوان نمونه تقدیر و تشکر شد. البته تشکر ما نسبت به همه خانواده های عزیز هست و در برابر همه این خانواده‌هایی که صبر و تحمل کردند و می‌کنند تواضع می‌کنیم.

رئیس جمهور ضمن تشکر از مقابله با بیماری کرونا در موج دوم شیوع آن اظهار داشت:‌ موج اول نوع خاصی سخت بود چون در مورد چگونگی این ویروس آشنا نبودیم و نمی دانستیم که خطرات آن چه مقدار است و یا چه نوع دارو و درمان میتواند مفید باشد و چه نوع مراقبتی می‌تواند امنیت بیشتری داشته باشد. 

وی خاطرنشان کرد: ماه اسفند و اوایل فروردین دو ماه بسیار سختی را گذراندیم اما موج دوم که از اواخر خرداد شروع شد و همه تیر و مرداد ما را در بر گرفت مقداری متفاوت بود و این موج، وسیع تر و سنگین تر و مهاجم تر شد و این آماری که افراد با سن ۳۰ سال و چهل سال در میان فوت شدگان مشاهده می کنیم در موج اول کم و در موج دوم بیشتر شد و معلوم است که شرایط مقداری متفاوت شده و استان های زیادی درگیر شده اند.

رئیس‌جمهور افزود: وقتی از ۳۱ استان بیش از ۲۰ استان درگیر می شوند کار بسیار سخت می شود و جا دارد که از کادر درمان و همه مدیران و مسئولین به استانداران و دانشگاه های پزشکی سپاسگزاری کنیم. اینکه امروز با یک نفس راحت و لبخند به نمودار بعضی از استان‌ها نگاه می کنیم که چقدر پیک بلند داشتند و چگونه با زحمت همگانی این پیک به پایین آمده شرایط برای ما آرامش‌بخش شده یعنی استکار بزرگی انجام گرفته است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به برگزاری آزمون های سراسری به کنکور و مصادف شدن آن با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: برای ما و چگونه انجام شود سخت بود چون بعضی ها می گفتند بگذارید کنار و یکی از مسئولین به من تلفنی می گفت که این مسئله را کنار بگذارید و یک سال دیرتر برگزار کنید. بله؛ می‌شود گفت که یک سال دیرتر؛ ولی گفتنش خیلی سخت است. 

وی اظهار داشت: عمر، آرزو و امید و برنامه ریزی یک جوان و یک خانواده. حالا ما بگوییم که یک سال صبر کن و بیان دانشگاه های پایین که می توانی شرکت کن. یک وقت هست که در آزمون سراسری شرکت می‌کند ولی نمره کافی نمی آورد اما وقتی نمی‌گذاریم که ورود پیدا کند خیلی سخت است.

روحانی افزود: از طرف دیگر ما اگر نمی توانیم یک آزمون برگزار کنیم پس چگونه می توانیم در این ویروس بگوییم مغازه ها ادارات باز باشد و به مردم اجازه بدهیم که به مسافرت بروند؟ اینها همه مشابه هم هستند و چطور مغازه، باغ، بازار، ادارات، مترو و اتوبوس باز است و چطور مسافرت به استان‌ها آزاد است؟ این آزمون هم مثل همان‌ها است. 

رئیس‌جمهور گفت: البته این کار مهمی است که یک مرتبه یک جمعیت عظیم را در سالن ها جمع می کنید و می خواهند امتحان بدهند و اگر مراقبت نشود نگرانی کاملاً درست است.

وی افزود: اگر کنکور را گذراندیم و امروز هم روز پایانی اش هست و می گذرانی و تمام می شود تلاش زیادی شده است و هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت و هم ناظرین و مردم و هم خود شرکت کنندگان و خانواده ها همه دست به دست هم داده و یک کار بسیار بزرگی را انجام داده ایم. در جلسه گفته شد که فضایی که برای امتحان گذاشته شده، امسال نسبت به سال قبل از لحاظ مساحت 2/5 برابر شده است. این کار بسیار سخت است و سالن ها و مکان ها و بسته بندی های جدید سوالات امتحانی و ناظرین جدید کار سختی است ولی این کار انجام گرفته و این که ۷ هزار و ۳۰۰ نفر ناظر بهداشتی بالای سر این امتحانات بودند کار بسیار بزرگی بوده و من از این کار بزرگی که انجام گرفته تشکر می کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه آماری داده شد که خود شرکت کننده ها هم در آزمونهای قبلی کاملاً راضی بودند،‌اظهار داشت: امیدواریم در این آزمون هم که انجام گرفت و شدت عمل بیشتری به خرج داده شد هم مردم هم راضی باشند و هم مشکلی نباشد. تشکر می کنم از اینکه اگر کسی مثبت بوده راه را برایش باز گذاشتند که در یک مکان امتحان بدهد حتی به کسی که در بیمارستان بستری هم بوده اجازه داده‌اند که اگر مایل هستید در بستر امتحان دهد. این‌ها کارهای عظیم و بزرگی است و فکر نمی‌کنم در کشورهای دیگر به این صورت هماهنگ و دلسوزانه این کارها انجام بگیرد.

روحانی ضمن اشاره به اینکه علی رغم این که ابعادی از این بیماری برای ما آشکار شده،‌هنوز هم می‌توان گفت که برخی از ابعادس ناشناخته است، تصریح کرد: یک بیماری است که ما با آن مواجه شده ایم و در طول شش ماه آن همه دارو در کشورهای مختلف به آن همه تحقیق و مقاله صورت گرفت ولی علیرغم این همه تلاش باز هم می بینیم که حرف های متضاد گفته می شود و یک کشور می گوید این دارو مفید است و کشور دیگری می گوید مفید نیست و دیگری می گوید حتی مضر است. دیگری می‌گوید اگر این دارو را مصرف کنیم پیشگیری می‌کند و کشوری دیگر می‌گوید اصلاً پیشگیری نمی کند. علیرغم این که شش ماه گذشته است به خاطر اینکه این ویروس ویروس جدیدی بوده وجود دارد و در برخی اتفاق نظر وجود ندارد و در برخی امور نیز بازگشت وجود دارد. در روزهای اولیه تاکید روی دستکش بود ولی در بررسی ها به این نتیجه رسیدند که شستن بهتر از دستکش است.

وی با بیان اینکه جلوتر که می‌رویم علی‌رغم روشن شدن برخی ابعاد بخش تاریک این داستان هنوز زیاد است خاطرنشان کرد: برای واکسن این بیماری تلاش‌های زیادی شده و برخی کشورها اعلام می‌کنند که به واکسن رسیدیم و برخی می‌گویند در فاز یک یا دو هستیم و بعضی‌ها می‌گویند از تاریخ فلان چهل‌هزار نفر به عنوان نمونه زیر بار این واکسن می‌روند. معروف هست که ۱۸۰مرکز در حال تولید واکسن هستند اما هنوز راجع به هیچ واکسنی نمی توان با اطمینان حرف بزن زد و هنوز به جایی نرسیده ایم که سازمان بهداشت جهانی یا وزارت بهداشت ما با اطمینان به ما بگوید که این این واکسن که توسط فلان کشور ساخته شده هم اثرگذار، هم بی خطر و هم تا چند ماه تاثیرگذار است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در کشور ما هم شرکت ها و موسسات و شرکت های دانش بنیان مختلف برای این واکسن و دارو تلاش می‌کنند که از آنها تشکر و سپاسگزاری می کنیم گفت: امیدواریم که ما بهین واکسن دست پیدا کنیم اما به امید اینکه یک یا دو ماه دیگر این ویروس تمام میشود،‌ معلوم نیست که این امید مفید باشد چون ممکن است این بیماری مدتی با ما باشد و حتی اگر واکسنش درست بشود نمی دانیم اگر آن واکسن اگر نسبت به این بیماری ایمنی داد چند ماه یا سال بعد دیگر این ویروس وجود ندارد و یا به شکل دیگری بروز و ظهور خواهد داشت.

روحانی افزود: بنابراین ما باید خودمان را به یک سبک زندگی عادت بدهیم و راه حل این است. حال واکسن امروز یا دو ماه و یا شش ماه دیگر پیدا میشود و درمان قطعی سه ماه یا ۴ ماه دیگر مشخص میشود، ما باید خودمان را به سبک زندگی جدید عادت بدهیم و باید فاصله‌گذاری را ماه ها رعایت کنیم و این را بدانیم که این فاصله‌گذاری مال امروز نیست و تنها مربوط به ماه محرم نیست و باید در سفرها و جمع خانوادگی مراقبت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید سبک زندگی به سبک زندگی سابق برگردد تصریح کرد: ما با سبک زندگی جدید یعنی خانه خلوت تر و با فاصله بیشتر و دست دادن نباشد و روبوسی نباشد و ماست باشد و تعداد دفعات ملاقات کم شود و باید همه این دستورالعمل ها را مراعات کنیم و فاصله ماسک و شستن دست را نباید هیچ وقت فراموش کنی کنیم و لااقل تا پایان امسال همیشه باید دنبال این هدف باشیم و جلو برویم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید ادارات ماه به همیشه عادت کنند اظهار داشت: مسئولین اداری باید به ادارات بگویند که تا آخر سال همواره باید این موارد مراعات شود و به اصناف باید گفته شود و آنها هم فکر نکنند که تمام شده است. چون تا دیروز می گفتیم هر هفت دقیقه یک نفر فوتی داریم و حالا ممکن است کم کم بگوییم ۱۳ دقیقه، ولی این دلیل نمی‌شود که ما دستورالعملها را کنار بگذاریم و اگر ما دوباره دستورالعمل های بهداشتی را رها کنیم دوباره با یک پیک جدید مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه بعضی ها می پرسند که موج سوم هست یا نیست؟،‌گفت: موج سوم دست خودمان است و ما هستیم که موج سوم را درست می کنیم یا نمی کنیم.اگر این دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم، بله؛ موج سوم هم داریم.اگر دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم احتمال دارد که موج سوم را اصلا نداشته باشیم بنابراین این خیلی مهم است که ما در این زمینه مراقبت همگانی کنیم همه نظار نظارت‌های خودشان را انجام بدهند.

روحانی با تاکید بر دولت الکترونیک و سلامت الکترونیک به عنوان دو عامل بسیار مهم برای دولت اظهار داشت: در دولت الکترونیک مردم از خانه خارج نمی شوند و به بانک و شهرداری و اداره ثبت ثبت و ادارات دیگر نمی روند و از خانه با موبایل مشکل خود را حل می کنند. اگر اداره کاری را بتواند کاری را از طریق سایبری انجام دهد و به فرد بگوید که باید حضوری بیایی، باید حتماً تنبیه شود. از آن تنبیه هایی که انفصال ۳ ماه و ۶ ماه بود.

رئیس‌جمهور افزود: در بخش سلامت هم همین طور است پرونده سلامت الکترونیک پیشرفت‌های خوبی کرده و من از آقای دکتر نمکی آقای مهندس جهرمی خواهش می کنم ما همه مراحل سلامت الکترونیک را سریع تر به پایان برسانیم و نسخه الکترونیکی پیچیده شود تا مردم نیازی نداشته باشند که جز در موارد ضروری مراجعه کنند. می دانم که این کار سخت است است و می دانم که برخی از بخش ها زیر بار نمی روند و بعضی از بخش های ادارات ما نعوذبالله برای برخی از امور خلاف قانون نیاز به حضور دارند و میدانم که بعضی از شهرداری ها نیاز به حضور دارند. ما باید برخورد کنیم و اگر میخواهیم با فساد برخورد کنیم جا و زمانش اینجا و موقعیتش الان است.

وی ضمن تاکید بر ماه محرم و عزاداری ها خاطرنشان کرد: عزاداری برای ما مهم است و ایران می تواند برای همه کشورها، شیعیان و مسلمانان الگو باشد به یک آزمون بزرگی برای ما هست. آزمونی هست که ما چگونه این عزاداری سالار شهیدان را انجام می‌دهیم و به فرهنگ عاشورا احترام می‌کنیم. عاشورایی که همه زندگی ما است و همه این پیروزی ها افتخارات را برای ما آفریده و به ما روحیه و قدرت و اعتماد به نفس داده و استقلال را برای ما به ارمغان آورده و ایستادگی در برابر قدرت ها را به ما یاد داده است. این عاشورا با این عظمت که اصلاً نمی‌شود بگوییم که خواص آن چقدر است و فرهنگ و احیای دین ما با اوست، باید مراعات‌مان را بکنیم و همه دستورالعمل ها را مراقبت کنیم و عزاداری ها و نشست ها و فاصله‌ها و ماسک‌ و پروتکل‌ها و همه اصول بهداشتی باید مورد مراعات ما باشد.

روحانی ادامه داد: برای ما خیلی مهم است که ماه محرم پرشوری را بگذرانیم و بعد از عاشورا وقتی یک یا دو هفته میگذرد در این نمودار هایی که شما می کشید هیچ جایی پیک جدید را نبینیم و آن جای افتخار برای ماست آن وقت همه سازمانها و تکایا و حسینیه ها و مسئولین و علما به آن آمار و نمودار باید افتخار کنند. 

رئیس جمهور خطاب به وزیر ارتباطات پیرامون ایام ماه محرم گفت: پهنای باند و امکانات ارتباطی در سراسر کشور باید به بهترین وجه در اختیار مردم قرار گیرد چون همه عزاداری ها و تکایا در اعلامیه های شان اعلام می کنند که فلان منبری و مداح را از فلان کانال سایبری مشاهده کنید. باید پایه‌ها و استحکام این کانال سایبری و مجازی و من از وزیر ارتباطات می خواهم که به هیچ مسئول مهمی که باید مراقب باشد در این ایام مرخصی داده نشود و مراقبت کنند چون این می تواند موجب به هم ریختگی برنامه ریزی باشد.

وی افزود: الان همه برای عزاداری در کانال‌های مختلف مجازی و صدا و سیما برنامه ریزی کرده‌اند. صدا و سیما و فضای مجازی ما وظیفه بسیار بزرگی بر عهده دارند و ما باید از لحاظ امکانات ارتباطی همه توان خودمان را به کار بگیریم تا هم از عزاداری ها و سخنرانی ها پخش شود و هم فضای معنوی و عزاداری وارد همه خانه‌ها شود و صدا و سیما فضای مجازی دو رسانه بزرگ ما هستند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس
برچسب ها: روحانی ، نشاط ، خبر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: