کد خبر: ۵۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
محسن حاجی‌میرزایی:
وزیر آموزش ‌و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس گفت: طبق آنچه قبلاً اعلام شد مدارس از 15 شهریور بازگشایی می‌شود و نحوه ارائه آموزش بستگی به شرایط اعلام‌ شده از سوی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت دارد.

«آوای نشاط»، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه سومین اجلاس هیأت امنای مؤسسه آموزشی اکو که با حضور سران هیأت‌های نمایندگی کشورهای عضو و ناظر اکو و رؤسای سازمان‌های تخصصی آنها به‌صورت مجازی در محل ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، در خصوص آخرین تصمیمات اخذ شده در جلسه امروز، اظهار کرد: مؤسسه آموزشی اکو یکی از مؤسسات آموزشی وابسته به سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو است و هدف آن تبادل تجربیات و همکاری‌های مشترک بین کشورها در زمینه آموزش‌های مقدماتی و آموزش عالی است.

وی افزود: در جلسه امروز وزرای کشورهای مختلف عضو اکو، تجربیات مختلف خود در شرایط کرونا را ارائه و به تصویب برنامه‌های سال‌های 2021 تا 2022 پرداختند.

گزارش فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در شرایط کرونا در نشست اکو

وزیر آموزش ‌و پرورش تصریح کرد: در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران گزارشی از اقدامات انجام شده در استمرار و استقرار آموزش در شرایط تعطیلی مدارس، فعالیت‌هایی صورت گرفته از طریق شبکه‌های ملی و تلویزیون، شبکه شاد و ... ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه آماده‌ایم تا در زمینه تربیت‌معلم تجاربی را در اختیار کشورهای عضو قرار دهیم، گفت: پلتفرم شاد به‌عنوان یک پلتفرم ایمن و مطمئن با فعالیت‌های مستقل است که در جلسه امروز اعلام آمادگی کردیم که تجربیات این پلتفرم را در اختیار کشورهای عضو بگذاریم.

حاجی میرزایی ادامه داد: همچنین پیشنهاد شد جایزه ویژه‌ای برای معلمان و دانش‌آموزان کشورهای عضو اکو مورد تصویب قرار بگیرد و بهترین تجارب دانش‌آموزان کشورهای عضو اکو از آموزش مجازی شناسایی‌شده و در اختیار دیگران قرار گیرد.

وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: یکی دیگر از موضوعات پیشنهاد شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در جلسه امروز اعلام آمادگی در میزبانی نشست سال آینده کشورهای عضو اکو بود و ما همچنین در تبادل تجربیات در حوزه آموزش عالی هم اعلام آمادگی کردیم.

سال تحصیلی جدید قطعا 15 شهریور آغاز می‌شود

وزیر آموزش ‌و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس گفت: طبق آنچه قبلاً اعلام شد مدارس از 15 شهریور بازگشایی می‌شود و نحوه ارائه آموزش بستگی به شرایط اعلام‌ شده از سوی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت دارد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه اولویت اول ما حضور دانش‌آموزان در مدارس است، گفت: در مناطقی که طبق نظر وزارت بهداشت می‌تواند کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود، دانش آموزان در کلاس حضور خواهند داشت و در مناطقی که امکان رعایت پروتکل با تعداد دانش‌آموزان میسر نباشد متناسب با مساحت کلاس و مدرسه دانش‌آموزان را دسته‌بندی می‌کنیم به گونه‌ای که تعدادی در روزهای فرد و تعدادی در روزهای زوج در مدرسه حضور خواهند داشت و بقیه دانش‌آموزان از طریق مجازی آموزش داده می‌شوند.

مدارس آموزش از راه دور به دو طریق می‌توانند آموزش‌های لازم را ارائه دهند

وی در خصوص آموزش از راه دور تصریح کرد: برای آموزش از راه دور دو امکان در نظر گرفتیم. یکی امکان استفاده از ظرفیت شبکه شاد است که قریب به 70 درصد دانش‌آموزان به آن دسترسی دارند و می‌توانند از این بستر استفاده کنند و دوم آموزش تلویزیونی است. مدرسه تلویزیونی ایران از 15 شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند و چون پوشش گسترده‌ای در سراسر کشور دارد به‌عنوان یک‌راه حل برای ارائه آموزش‌های غیرحضوری انتخاب‌ شده است.

وزیر آموزش ‌و پرورش با تأکید بر اینکه ممکن است دانش‌آموزی به این دو روش آموزشی دسترسی نداشته باشد، بیان کرد: در شرایطی که دانش‌آموزانی به اینترنت و تلویزیون دسترسی نداشته باشند و امکان حضور در مدارس نیز میسر نباشد از طریق تولید بسته‌های آموزشی و اعزام راهبران آموزشی فعالیت آموزشی آنها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

حاجی میرزایی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که سلامت همه فرزندان برایمان اهمیت دارد و هر تصمیمی با رعایت کامل پروتکل‌ها و طبق دستورات وزارت بهداشت خواهد بود و هیچ دانش‌آموزی در شرایط کرونا از آموزش عقب نخواهد ماند. مخصوصاً طبقات محروم و ضعیف که ممکن است امکان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند. در آموزش ‌و پرورش متعهد هستیم که آموزش را به‌طور کامل به همه واجدان شرایط ارائه کنیم.

قابلیت‌های جدید نسخه شاد در آغاز سال تحصیلی در دسترس دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت

حاجی میرزایی در پاسخ به این سؤال که گفته‌شده نسخه جدید شاد دارای یک سری قابلیت جدید است و آیا برای سال تحصیلی آینده این قابلیت‌ها در دسترس دانش آموزان قرار خواهد گرفت یا خیر؟ گفت: یک دسته از قابلیت‌ها مواردی هستند که به خود نرم‌افزار مربوط می شودکه در حال حاضر انجام‌شده است به عبارتی در نسخه جدید نرم‌افزار شاد امکان آزمون‌سازی، حضوروغیاب، کنترل تکلیف دانش آموزان، ارتباط زنده و تصویری بین معلم و دانش‌آموز و اختصاص فضای ویژه به معلمان که بتوانند در آنجا تدریس خود را انجام دهند، وجود دارد و همچنین امکان مدیریت تیم راهبری شاد و برخی فعالیت‌های دیگر نیز تقویت‌شده است و این موارد از جمله ظرفیت‌هایی است که باید در شاد توسعه می‌دادیم.

وی ادامه داد: بخش دوم از نیازهای شاد به اینترنت و پهنای باند اختصاص‌یافته است که در این موارد با وزارت ارتباطات گفت‌وگو و توافق شده و سعی می‌شود در کوتاه‌ترین زمان دسترسی تمام نقاط به شبکه اینترنت برقرار شود و اینترنت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.

در حال رایزنی برای اختصاص اینترنت رایگان به دانش آموزان هستیم

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در خصوص هزینه اینترنت در حال رایزنی هستیم. در مناطقی که الزاماً ناگزیر به آموزش غیرحضوری و مجازی می‌باشیم، تلاش می‌کنیم هزینه اینترنت را رایگان کنیم و تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید این کار انجام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به عدم دسترسی برخی از دانش‌آموزان در مناطق محروم به گوشی‌های هوشمند در تلاش هستیم تا با کمک خیرین و کمک‌های مردمی بتوانیم تعدادی گوشی هوشمند در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم؛ اما اصراری بر این نیست که برای آموزش، دانش‌آموزی حتماً به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی داشته باشد و ما وظیفه آموزش به تمام دانش آموزان را چه از طریق مجازی و ابزارهای هوشمند و چه از راه‌های دیگر داریم، اصل این است که هیچ دانش‌آموزی بدون آموزش نماند.

موفقیت ایران در مقایسه با کشورهای دیگر در زمینه آموزش مجازی چشمگیر است

حاجی میرزایی در پاسخ به این سؤال که در برابر کشورهای مختلفی که آموزش مجازی داشتند تا چند درصد ایران توانسته در آموزش مجازی موفق باشد؟ گفت: به دلیل ارائه آمارهای مختلف، به‌طور دقیق نمی‌توان درصد موفقیت را در مقایسه با کشورهای دیگر بیان کرد ولی به‌طور یقین می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران از حیث سرعت واکنش و کیفیت واکنش جزو کشورهای اول است. بلافاصله در شروع کرونا یک شبکه کامل تلویزیونی به‌طور کامل به آموزش اختصاص یافت و شبکه‌های دیگر هم کم‌وبیش در این مورد به ما کمک کردند و بیش از 2000 برنامه آموزشی برای دانش آموزان عرضه شد.

وی افزود: از همان اوایل شیوع کرونا با تلاش همکارانم شبکه شاد افتتاح شد و قریب 70 درصد دانش آموزان عضو آن شدند. اگرچه ظرفیت‌های شاد در شروع محدود بود ولی به‌تدریج به ظرفیت آن اضافه شد و تقویت شد و مشکلات آن حل شد و هنوز هم برای بهبود تلاش می‌کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به حرکت جهادی معلمان در زمان شیوع بیماری کرونا گفت: معلمانی مسؤولیت‌پذیر داریم که روزانه مسیری را برای آموزش به دانش‌آموزان طی می‌کردند که این نشان از دلسوزی آن‌ها در پیشبرد نظام تعلیم و تربیت دارد و من معتقدم جمهوری اسلامی از این آزمون جهانی با موفقیت بیرون آمد.

اعلام نظر در خصوص وضعیت آموزش مناطق، به نظر وزارت بهداشت بستگی دارد

حاجی میرزایی در مورد چگونگی آموزش در مناطق زرد و سفید تصریح کرد: در این مورد در حال حاضر نمی‌توان اعلام نظر کرد و بستگی به پروتکل‌های بهداشتی در آن زمان دارد. در صورت اجازه برگزاری کلاس توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا حتماً کلاس‌ها را برقرار خواهیم کرد و قطعاً حضور افراد در کلاس تضمین‌کننده کیفیت بهتر آموزش است. اگرچه ممکن است خانواده‌ها کمی نگران باشند ولی به آنها اطمینان می‌دهیم که سلامتی دانش آموزان برای ما در درجه اول اهمیت است و بر این باور هستم که چون نمی‌دانیم کرونا چه زمانی جامعه جهانی را ترک می‌کند پس نمی‌توانیم کارها را رها کنیم لذا سعی می‌کنیم با ارائه آموزش باکیفیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانش آموزان، گامی به جلو گام برداریم.

وی گفت: به تمام همکاران در سراسر کشور اعلام کردم که ارائه آموزش در شرایط کرونا مستلزم هوشیاری تمام و کامل است و باید دائماً شرایط را رصد کنیم و نظارت را کامل‌تر کنیم تا همه‌چیز به‌صورت کامل و بهترین شرایط ادامه پیدا کند.

وزیر آموزش ‌و پرورش تصریح کرد: وضعیت آموزش هر منطقه و استان را به شورای آموزش استان اعلام خواهیم کرد و شورای آموزشی مدرسه می‌تواند با توجه به آنچه به استان اعلام می شود، عمل کند.

استفاده از شبکه شاد برای آموزش رسمی قطعی است

حاجی میرزایی در خصوص استفاده از نرم‌افزارهای جایگزین شاد در برخی مدارس گفت: تمام مدارس دولتی به‌طورقطع برای آموزش مجازی از شبکه شاد استفاده خواهند کرد و حق استفاده از نرم‌افزار دیگری را نخواهند داشت و مدارس غیردولتی هم الزاماً هم برای آموزش رسمی باید از شاد استفاده کنند و برای آموزش‌های مکمل می‌توانند با هماهنگی وزارت آموزش‌وپرورش از نرم‌افزارهای مورد تائید استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: