کد خبر: ۵۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه نگران واردات برنج نیستیم بلکه نگران حیف و میل شدن ارز دولتی هستیم، گفت: خواسته استان‌های برنج‌خیز این است ارز ترجیحی تبدیل به ارز نیمایی شود و اگر قرار است وارداتی صورت گیرد با ارز نیمایی باشد.

"آوای نشاط" جهش تولید همانطور که از نامش پیداست باید تلاشی باشد برای ایجاد شرایطی که در آن تولید به چندین برابر حالت کنونی برسد و برای دستیابی به چنین تولیدی باید زمینه‌های آن فراهم شود.

جلوگیری از واردات، توسعه صادرات، برقراری معافیت‌های مالیاتی، تخصیص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی و جلوگیری از تخصیص ارز به کالا‌های لوکس و تشریفاتی، شفافیت مالی و برخورد گسترده با فساد و رانت از جمله مواردی است که می‌تواند به تولیدکننده واقعی کمک کند تا جهش تولید را رقم بزند.

مازندران در بین استان‌های کشور دارای بیشترین ظرفیت برای جهش تولید است، مرکبات، گل و گیاه، مرغ، برنج، کیوی و سایر محصولات شیلاتی، دامی، زراعی و باغی در این استان در صورت برنامه‌ریزی درست و فراهم کردن زیرساخت‌ها هر کدام می‌توانند جهش تولید را در حوزه مربوطه تجربه کنند و به آن دست یابند.

مازندران به عنوان مرکز اصلی تولید برنج کشور شناخته شده است که امسال با تولید بالغ بر یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن در کشت اول و دوم، حدود ۴۲ درصد برنج کشور را تولید می‌کند و نقش بسیار مهمی در تامین این کالای استراتژیک بعد از گندم دارد و با کشت مکانیزه ۵۰ درصدی نشان داد در صورت همراهی و تلاش همگانی می‌توان شاهد جهش تولید بود.

 

هیچ نیازی به واردات برنج نیست/ واردات مساوی با نابودی برنج داخلی

توسعه کشت و برداشت مکانیزه در راستای کاهش ضایعات یکی از مهم‌ترین اقدامات برای رسیدن به جهش تولید است که کشاورزان این مرز و بوم به خوبی آن را انجام دادند، اما بخشی از کار بر عهده مسؤولان است که مهم‌ترین آن جلوگیری از واردات برنج به خصوص در زمان برداشت این محصول است.

هر ساله کشاورزان در زمان برداشت برنج نگرانی زیادی از واردات برنج دارد و همین امر سبب می‌شود خستگی چندین ماهه آنان که شبانه روز در شالیزار‌ها تلاش کردند بر تن آنان بماند و محصول خود را به کمترین قیمت به فروش برسانند.

هر ساله مسؤولان قول‌هایی مبنی بر اینکه واردات برنج چندین ماه پس از برداشت انجام می‌شود به کشاورزان می‌دهند، اما به محض برداشت محصول آنان شاهد واردات هستند که این امر ضربه سنگینی به کشاورزان وارد می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این رابطه گفت: امسال حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران به صورت مکانیزه کشت شد و در یک برنامه سه ساله به ۹۰ درصد خواهد رسید.

عزیزاله شهیدی‌فر ادامه داد: اعتبارات لازم برای تولید برنج تامین شده و حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای تحقیق و پژوهش افزایش تولید این محصول تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه ضریب واقعی کشت برنج را در استان مازندران داریم و اگر قرار است وارداتی صورت گیرید باید با ارز نیمایی باشد، گفت: پیگیری ما بر این است برنج وارد نشود و اگر قرار است واردات برنج داشته باشیم در حد نیاز و مصرف باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه نگران واردات برنج نیستیم بلکه نگران حیف و میل شدن ارز دولتی هستیم و اگر این موضوع حل شود، رقایت ایجاد می‌شود، ادامه داد: خواسته استان‌های برنج‌خیز این است ارز ترجیحی تبدیل به ارز نیمایی شود و اگر قرار است وارداتی صورت گیرد با ارز نیمایی باشد.

شهیدی‌فر اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید و دپوی برنج‌های وارداتی هیچ نیازی به واردات برنج نداریم.

وی با بیان اینکه حداقل قیمت برنج‌های داخلی ۳ دلار و ۶ برابر قیمت برنج‌های وارداتی است، افزود: کشاورزان هیچ دغدغه‌ای برای فروش و قیمت محصول برنج خود نداشته باشند.

«همانطور که این روز‌ها شاهد هستیم قیمت تمامی کالا‌ها سر به فلک کشیده شده است و مردم چاره‌ای جز خریدآ ندارند، اما این کشاورزان هستند که با هزاران مشکل اقدام به تولید محصول می‌کنند و دلخوش به آن هستند که محصول آنان را با قیمت واقعی خریداری کنند، اما شاهد این هستیم تنها کالایی که این روز‌ها برای مسؤولان اهمیتی ندارد محصولات کشاورزان است و با واردات تولیداتی مانند برنج از خارج، محصول کشاورزان این مرز و بوم را به نابودی می‌کشانند

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: