کد خبر: ۵۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
قدرت خرید مسکن در سال ۱۳۹۹ برای قشر کارگر به کمترین رقم دهه‌های اخیر رسید.

"آوای نشاط" بر اساس آمار‌های وزارت راه و شهرسازی، در ۴ ماه نخست امسال متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران ۱۸ میلیون و ۱۵۲ هزار تومان بوده است که البته انتظار می‌رود در ماه‌های آینده این رقم افزایش بیشتری پیدا کند.

از آنجا که حداقل حقوق کارگران در سال جاری پس از اصلاحات دوباره در خردادماه، یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان تعیین شد، بر این اساس با یک ماه حقوق کارگر در تهران، حدود یک دهم مترمربع خانه در تهران می‌توان خریداری کرد که پایین‌ترین قدرت خرید حقوق کارگران در دهه‌های اخیر است. پیش از این پایین‌ترین قدرت خرید مسکن کارگران مربوط به سال ۱۳۷۰ بود.

سقوط تاریخی قدرت خرید مسکن کارگران در سال ۹۹ +نمودار

آمار‌ها نشان می‌دهد در دولت فعلی، بیشترین فاصله بین قدرت خرید کارگران و قیمت مسکن ایجاد شده است. با توجه به پیش‌بینی ادامه افزایش قیمت مسکن در سال جاری، قطعا قدرت خرید مسکن برای کارگران در ادامه سال کمتر هم خواهد شد.

سقوط تاریخی قدرت خرید مسکن کارگران در سال ۹۹ +نمودار

در مجموع به نظر می‌رسد دولت آقای روحانی ضعیف‌ترین عملکرد تاریخ پس از انقلاب را در عرصه مسکن به جای خواهد گذارد. با وجود انتقادات همیشگی آقای روحانی از دولت‌های نهم و دهم در بخش مسکن، آمار‌ها بیانگر آن است که وضعیت مسکن در آن دولت به مراتب بهتر از شرایط فعلی بود؛ بنابراین آقای روحانی قبل از انتقاد از عملکرد دولت قبل در بخش مسکن، بهتر است به آمار‌ها نگاهی بیاندازد.

سقوط تاریخی قدرت خرید مسکن کارگران در سال ۹۹ +نمودار

ضمن آن که ضروری است نهاد‌های نظارتی به مقصران افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در دولت آقای روحانی رسیدگی کنند و افرادی را که با سیاست‌های خود این وضع فاجعه‌بار را ایجاد کردند و برخی خانوار‌ها را تا یکی دو نسل دچار مشکل مسکن ساختند، محاکمه کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: