کد خبر: ۵۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
سخنگوی دولت:
سخنگوی دولت کاهش نرخ ارز را حاصل زحمات دولت خواند و گفت: زندگی مردم یک دلشوره برای دولت است و مدام دولت در این زمینه تلاش می‌کند.

به گزارش آوای نشاط، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت امام جواد (ع) گفت: ما امروز سفر نخست وزیر عراق آقای الکاظمی را به ایران داریم و امیدواریم گفت و گو های خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ارتباط موثر با همسایگان از اقدامات دولت در سال های گذشته است. یک پیام سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، برای دو ملت تحکیم و گسترش روابط اقتصادی و پیام بین‌المللی این سفر هم صلح و ثبات در منطقه و برنامه‌هایی که به پیوستن کشورهای بیشتر به مساله همکاری ها برای صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند، است.

ربیعی اظهار داشت: در هفته گذشته پوشش سلامت بیمه سلامت برای اتباع خارجی در دولت مصوب شد. به این معنا که کلیه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند. البته ۱۰۰ درصد سرانه خدمات درمانی را باید پرداخت کنند اما این طرح علاوه بر کار انسان‌دوستانه موجب درمان به موقع اتباع خارجی و ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

عده‌ای شب، نرخ ارز ایجاد می‌کردند

وی تصریح کرد: خوشبختانه منحنی ارز در حال سر به زیر شدن که حاصل زحمات دولت و بانک مرکزی است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اتخاذ سیاست‌های پولی، بهبود فروش نفت و آرامش روانی به این موضوع کمک کرد.

قیمت واقعی ارز کمتر از نرخ فعلی است

وی با اشاره به اینکه عده ای در شب، نرخ ارز را ایجاد می‌کردند، خاطرنشان کرد: قیمت واقعی ارز کمتر از نرخ فعلی است. واقعیت های بازار ما از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد این قیمت صحیح نیست.

ربیعی، عامل روانی را در نرخ ارز موثر خواند و گفت: در طرف تقاضا کنترل هایی انجام دادیم و تولید داخلی را افزایش دادیم.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه با این نرخ ها تولید کننده، مسافر و دانشجو خریدار نبودند، در ادامه گفت: در صحنه خارجی، تحرکات دیپلماتیک ما موثر بوده است.

اگر ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند بهتر است از اینکه کشور را تعطیل کنیم

وی خاطرنشان کرد: رفتار بهداشتی مردم بهتر شده است، نباید با افزایش و کاهش مرگ، رفتار بهداشتی مردم تغییر کند. مطالعات نشان می دهد اگر ۹۵ درصد مردم ماسک استفاده کنند بهتر از این است که کل کشور را تعطیل کنیم. استفاده از ماسک ۶۲ درصد در جامعه، در ادارات ۸۲ درصد و در صنایع تولید نیز ۷۸ درصد رعایت می‌شود. زمانی آمار ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا افزایش یافت که موازی با آن پروتکل‌های بهداشتی به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته بود. ولی در حال حاضر میزان مراعات پروتکل‌ها به ۴۵ درصد افزایش یافته است و امیدواریم همه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به سلامت جامعه کمک کنیم.

وی در مورد تعداد مبتلایان بیماری کرونا گفت: آماری که دولت مد نظرش است صرفاً از طریق سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. در جلسات ستاد ملی کرونا اطلاعاتی مطرح می شود. طبیعتاً اعداد متفاوتی در این گزارش‌ها و تخمین‌ها هست.

ربیعی اظهار داشت: آمار ابتلای همه کشورها بیش از ۱۴ میلیون بوده اما بر اساس تخمین ها بیش از ۲۰۰ میلیون نفر مبتلا در جهان اما بدون علائم بوده اند.

وی با اشاره به اینکه دولت در مورد انعطاف از تصمیمات آمادگی دارد، افزود: دو گانه عادی سازی و کاهش مرگ و میر دوگانه درستی نیست و این آمادگی در دولت وجود دارد در شرایط قرمز تصمیمات مقتضی را بگیرد.

سقفی برای تعامل نداریم بحث آمریکا جداست

ربیعی در پاسخ به این پرسش که ممکن است روسیه هم یک توافق بلند مدت با ایران مانند چین داشته باشد؟ گفت: ما قبلاً اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران آماده است با همه کشورهایی که علاقه مند هستند تعامل داشته باشد و روسیه هم از این دست کشورها است. ما سقفی برای تعامل نداریم.

وی بیان داشت: امیدواریم شاهد تعداد بیشتری از کشورهایی باشیم که با اعتماد به نفس بیشتر برابر قلدری آمریکا مقاومت می‌کنند و آماده سپردن تعهدات بلندمدت برای برساختن ساختارهای نوین بین المللی مبتنی بر توسعه همکاری‌های متقابل، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای دارند این آمادگی را برای همه این کشورها داریم.

ربیعی در مورد میانجیگری عراق برای بهبود روابط ایران و عربستان و امریکا گفت: سفر آقای الکاظمی در جهت تقویت روابط ایران و عراق است و من این واژه که عقبه استراتژیک هم داریم را بکار می‌بریم. داعش زدایی و رفع تهدیدات زیست محیطی و مبادلات ارزی از مسایل مهم دو جانبه است. ما از همه پیشنهادات استقبال می کنیم اما بحث آمریکا جداست.

قطعا مجازات عاملان ترور سردار سلیمانی را پیگیری خواهیم کرد 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا ایران نام تعدادی از مسئولین عراقی را به عنوان عوامل مداخله در شهادت حاج قاسم سلیمانی به عراق می‌دهد، بیان داشت: ما قطعا پیگیری حقوقی واقعی و مجازات عاملان ترور سردار سلیمانی را دنبال خواهیم کرد اما اینکه نامی را اعلام کنیم را نمی توانم تایید کنم.

پیام دیپلماتیک سفر الکاظمی به ایران 

ربیعی در مورد پیام دیپلماتیک سفر الکاظمی به ایران اظهار داشت: گفت و گو های آقای ظریف در سفر عراق موثر بوده است. ما موضوعات دو جانبه مهمی با عراق داریم. پیگیری ابعاد شهادت حاج قاسم سلیمانی را آقای ظریف پیگیری و در سفر امروز نخست وزیر عراق هم ادامه دارد. ایجاد منطقه امن و تروریست زدایی هم از بحث های امروز خواهد بود.

حذف بودجه گندم را تکذیب می‌کنم

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی حذف بودجه خودکفایی گندم و نقش سعید حجاریان در واردات گندم و فرآورده های مرتبط گفت: من حذف بودجه گندم و همچنین نقش فردی در این موضوع که خارج از دولت است را تکذیب می کنم.

سخنگوی دولت ادامه داد: تصمیمات دولت تابع فردی از بیرون نیست؛ آن هم موضوعی که بر روی زندگی هزاران کشاورز تاثیر می‌گذارد. ما در دولت خرید گندم را از ۳۶۰۰ هزار تن در سال به ۱۱ میلیون و چهارصد هزار تن رساندیم و با قیمت خرید گندم، رضایت کشاورزان را ایجاد کردیم. در هیچ سالی آنقدر خرید تضمینی گندم نداشته‌ایم.

واردات گندم صرفاً در انحصار دولت است 

سخنگوی دولت تاکید کرد: واردات گندم صرفاً در انحصار دولت است و ما تنها خرید گندممان برای ذخایر استراتژیک است نه برای مصرف. تا سال ۹۲ و ۹۳ و تقریباً تا نیمه‌های ۹۴ هم واردات گندم آزاد بوده و برای مصارف غیر خوراکی صورت گرفته است و هر شرکت حقوقی نیز این امکان را داشته که واردات انجام بدهد؛ شرکت ها بر اساس قوانین می‌توانند اقدام تجاری انجام دهند مهم این است که آیا شرکتی تخلف کرده یا نه. اگر کسی هم سندی برای تخلف در این زمینه دارد می تواند سند خود را برای قوه قضاییه ارائه دهد.

وی در مورد نشست هفته گذشته در قوه قضاییه با حضور دو متهم علی یونسی و امیر حسین مرادی با تعدادی از دانشجویان گفت: سخنگوی قوه قضاییه علت بازداشت را اعلام کردند. تا آنجا که من اطلاع دارم این دو فرد متهم از بچه های شریف بودند و به درخواست دانشجویان شریف این جلسه برگزار شده و در مورد کم و کیف آن اطلاعی ندارم. معتقدم حقوق شهروندی برای همه اجرا شود و نمی توانم در مورد چیزی که اطلاع ندارم اظهار نظر کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر صمت چه زمانی به مجلس معرفی می شود؟ و اینکه این طولانی شدن زمان معرفی انتقاد رییس مجلس و بسیاری از نمایندگان مجلس را در پی داشته است، گفت: ما در موعد مقرر حتما وزیر جدید صمت را معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: تلاش دولت این است که دو وزیر را به مجلس معرفی کند و برای همین منتظر هستیم تلاش‌های ما برای این منظور نتیجه دهد.

ربیعی تصریح کرد: هیچ مشکلی الان در وزارتخانه صنعت نداریم و آقای مدرس خیابانی با قدرت کارشان را انجام می‌دهند.

خبرهای خوبی از آزادسازی پولمان در برخی کشورها می رسد 

ربیعی با تاکید بر اینکه خبرهای خوبی از آزادسازی پولمان در برخی کشورها می رسد بیان داشت: ما تحقق درآمد ۴۰ میلیارد دلاری را دنبال می‌کنیم. آقای زنگنه هم دارند برای فروش بیشتر نفت تلاش می کنند.

سخنگوی دولت در مورد نظارت بر قیمت کالاها گفت:  قیمت کالاها موثر از قیمت ارز است. اولویت بر بازدید از انبارها است و بطور مداوم دارد اینها کنترل می شود.

ربیعی تصریح کرد: زندگی مردم یک دلشوره برای دولت است و مدام دولت در این زمینه تلاش می‌کند.

وی در مورد حادثه نطنز و پارچین گفت: در پارچین خرابکاری نبوده و خسارات مهمی نبوده اما نطنز پیچیدگی خود را دارد و کارشناسان وقتی به یک نتیجه قطعی برسند اعلام می کنند.

ربیعی در مورد سوال از رییس جمهور که در مجلس مطرح شده است، گفت: سوال، حق مجلس است. اینکه بتوانیم با مجلس بطور مشترک مسائل را حل کنیم مطرح شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، اظهار کرد: مراسم محرم و عزاداری امام حسین (ع) برای همه ما اهمیت دارد. ما در دولت از سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و حوزه علمیه قم پیشنهاداتی را دریافت کرده‎ایم که قرار است این موارد را در جلسه کمیته انتظامی و امنیتی ستاد مبارزه با کرونا مورد بررسی قرار دهیم.

ربیعی ادامه داد: وزارت بهداشت و مسئولان این وزارتخانه مواردی که پیشنهاد شده را مورد بررسی قرار می‎دهند تا ببینند رعایت پروتکل‎های بهداشتی تا چه اندازه در این پیشنهادات قابل انجام است و تصور می‎کنیم که بتوان نتایج را در این زمینه برای جلسه بعدی ستاد ملی کرونا آماده کنیم و بتوانیم با شرایط مطلوب و مناسبی عزاداری داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش حق مسکن کارگران و اینکه آیا اراده‌ای در دولت برای این موضوع وجود دارد، گفت: چرا اراده ای نباید باشد؟ همه ما به دنبال این موضوع هستیم؛ در کمیسیون‌های دولت دستور کار زیاد است و  هر متن که تصویب شد، از همان زمان اقدام می‌شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع را بررسی می‌کند، دیروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح بوده و  از نتیجه آن مطلع نیستم؛  امیدوارم هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد؛ نظر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عدد مناسبی است که حتماً در روز تصویب و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: